bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۹ - ۰۵ آبان ۱۳۹۷
به بهانه راه‌اندازی انجمن‌های فرهنگی هنری نوجوانان در بوشهر؛
نوجوانان قشری از جامعه هستند که شوربختانه آن‌گونه که باید مورد توجه واقع نشده‌اند، به‌گونه‌ای که وقتی به بازار مراجعه می‌کنید، می‌بینید تنوعی که برای دیگر قشرها خودنمایی می‌کند، برای این گروه سنی دیده نمی‌شود، این در حالی است که نوجوانی حساس‌ترین دوره زندگی فرد است
بامداد جنوب- الهام بهروزی:
نوجوانان قشری از جامعه هستند که شوربختانه آن‌گونه که باید مورد توجه واقع نشده‌اند، به‌گونه‌ای که وقتی به بازار مراجعه می‌کنید، می‌بینید تنوعی که برای دیگر قشرها خودنمایی می‌کند، برای این گروه سنی دیده نمی‌شود، این در حالی است که نوجوانی حساس‌ترین دوره زندگی فرد است و درست زمانی است که هویت، خوباوری و عزت نفس در وجود او در حال تثبیت شدن است، از این‌رو، این قشر به توجه و نگاه ویژه‌ای هم از سوی خانواده و هم از سوی جامعه نیاز دارد. باید بپذیریم که سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران در این زمینه بسیار کوتاهی کرده‌اند؛ موضوعی که اکثر جامعه‌شناسان و روانشناسان به آن معترفند... حال باید چه کرد؟! آیا باز هم باید دست روی دست گذاشت و منتظر نشست شاید معجزه‌ای اتفاق بیفتد!!! بدیهی است با دست روی دست نگه داشتن نمی‌توان نگاه دولتمردان را به سوی این قشر حساس و شکننده جلب کرد... بلکه باید کاری کرد تا بتوان آنها را از پرده غفلت بیرون کشید. 

همان‌گونه که اطلاع دارید، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از متولیان حوزه نوجوانان به شمار می‌رود؛ مجموعه‌ای که بر پایه آموزش‌های کتاب‌محور خود نقش بسزایی را در خودباوری و شکوفایی استعدادها و خلاقیت کودکان و نوجوانان ایفا می‌کند و دائم در تکاپوست تا با تکیه بر خردجمعی و ایده‌های نو و متناسب با بافت و افکار جامعه ایرانی مسیر را برای معرفی نخبه‌ها و استعدادهای درخشان فراهم آورد. بدون اغراق باید اعتراف کرد که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهری یکی از مراکز فرهنگی هنری است که اهتمام ویژه‌ای در بالندگی و خودباوری کودکان و نوجوانان ایفا می‌کند؛ چراکه بر این عقیده هستند که جامعه را کودکان و نوجوانان امروز خواهند ساخت، از این‌رو، با نهایت دقت و توجه به‌دنبال اجرائی کردن فعالیت‌هایی هستند که از دل آنها می‌توان کودکان و نوجوانان موفق را بیرون کشید و با تزریق اعتماد به نفس و خودباوری، رشد و تکامل شخصیت و توانمندی آنها را تسهیل کرد. 

در این رابطه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به‌منظور حمایت و معرفی نوجوانان موفق، بانشاط و با انگیزه درصدد برآمده انجمن‌های فرهنگی هنری را با حضور مربیان و مدرسان باتجربه و باسواد راه‌اندازی کند، البته پیش از این، انجمن ادبی کانون فعالیتش را آغاز کرده بود؛ منتها فعالیت دو انجمن دیگر ممکن نشده بود که آن هم به‌زودی آغاز به کار خواهند کرد. پیش از راه‌اندازی این انجمن‌ها، یک نشست هم‌اندیشی با حضور مدیرکل و معاونان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، شاعران، نویسندگان، روزنامه‌نگاران، سینماگران، نقالان، فعالان حوزه کودک و نوجوان و اعضای نخبه و برگزیده مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری در مرکز شماره 2 برگزار شد.

راه‌اندازی انجمن‌های فرهنگی هنری راهی برای بالندگی نوجوانان
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر در این نشست خطاب به ادیبان و هنرمندان حاضر گفت: همه ما می‌دانیم که بوشهر، شهر شعر، ادب، مدارا و فرهنگ است در واقع می توان گفت بوشعر نه بوشهر؛ چراکه اینجا سرزمین شعر و ادب است. از این‌رو ما بایستی به‌منظور تداعی‌بخشی و احیای این تاریخ و فرهنگ غنی گام برداریم. ما نویسندگان و مفاخری را داریم که در سطح جهانی مخاطب دارند؛ نویسندگانی چون صادق چوبک، منیرو روانی‌پور و دیگر بزرگانی که در عرصه کشوری و فرا کشوری جزء مفاخر ایران هستند؛ پس چرا ما در زمینه شناخت و معرفی آنها تلاش نکنیم و این‌که چرا بچه‌های ما، کودکان و نوجوانان ما از همین با این مفاخر آشنا نشوند که الگوی مناسبی برای آنها باشد؛ در نوشتن، در همنوا شدن و در شناخته شدن برای کل کشور و جهانیان؟!
زهره عالی‌نسب در ادامه با تاکید بر این‌که ما این آرزو را داریم که هر کدام از اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری یک صادق چوبک و یا یک منیرو روانی‌پور بشوید، افزود: حال مساله اصلی این نیست که ما صرفا دور هم جمع شویم و در مورد انجمن‌ها به‌صورت خشک و خالی صحبت بکنیم، بلکه هدف شناخت عالی‌ از نویسندگان و شاعران و آثار فاخر آنها و تبادل فکر و نظر، تجربه به‌دست آوردن است که این باعث غنابخشی فعالیت‌های ما می‌شود. بدیهی است برای غنی شدن، احتیاج به ارتباط موثرتر و بیشتر است، چراکه هر شخص برآیندی از افراد پیرامون خویش است. هر چه این افکار در بازخورد با تعاملات پیرامون وی، غنی‌تر، عمیق‌تر و گسترده‌تر باشد، آثار و منابعی که نتیجه خلاقیت هنری، ادبی و فرهنگی وی است، به یقین قابل تعمق‌تر و غنی‌تر خواهد بود.
وی با اشاره به این‌که ما اگر امروز انجمنی را تشکیل داده‌ایم به نوعی خانواده‌ای را برپا ساخته‌ایم، تصریح کرد: خوشبختانه ما در کنار خود نویسندگان و روزنامه‌نگاران موفق و پرتوانی مثل الهام بهروزی، نویسندگانی همانند زهرا مویدی که کتاب‌های بسیار زیبایشان، زیبابخش محفل حوزه کودک و نوجوان است، داریم همچنین در حوزه اجتماعی نیز افراد توانمندی نظیر خانم سعادتمند را داریم که با وجود خانه‌دار بودن، مملو از ادب، تجربه، فرهنگ و قابلیت‌های ویژه‌ای است و این نشان دهنده این اصل است که زنان ایرانی، افق‌های تازه‌ای را با همت و تدبیر در پیش گرفته‌اند. 
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در پایان تاکید کرد: بدیهی است هرچه خانواده کانون از لحاظ ادبی، فرهنگی، علمی و فکری بسیط‌تر و گسترده‌تر باشد، به یقین در برنامه و اهداف خود به غنا و عمق بیشتری خواهیم رسید و دستاوردهای شگرفی را بر خواهیم چید. به امید آن روز که کشوری با انسان‌های توسعه یافته و فرهیخته با نگرش استوار بر سازندگی و پیشرفت داشته باشیم. از این رو، زمینه بالندگی آینده‌سازان این مرزبوم را با تشکیل انجمن‌های فرهنگی و هنری مهیاتر می‌کنیم.

نمایش برآیند انجمن‌های فرهنگی هنری در قالب یک جشنواره
کارشناس فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر نیز در ادامه این نشست گفت: به زودی انجمن‌های فرهنگی هنری به‌زودی در سراسر استان به‌صورت متمرکز آغاز به کار خواهد کرد. یکی از اهداف برپایی این انجمن‌ها تقویت کار گروهی در نوجوانان است. خوشبختانه نوجوانان ما اندیشه‌ورز و توانمند هستند؛ خلاقانه فکر می‌کنند که نیاز است این پتانسیل‌ها، هدایت شوند. اینجاست که وجود یک هدایتگر واقعا احساس می‌شود. این هدایت کننده‌ها و مربیان قادرند به هرکدام از نوجوانان که به‌صورت حرفه‌ای در رشته انتخابی خود فعالیت می‌کنند، آموزش‌های لازم را بدهند. بنابراین لازم است که در یک چرخه فرایندمحور قرار بگیریم! ان‌شاءالله برآیند این انجمن‌ها در پایان به سود زیست بهتر و توانمندی خود اعضای انجمن پایان می‌پذیرد.

مهشید جهازی در ادامه با بیان این‌که فعالیت این انجمن‌ها می‌تواند به شکل نمایشگاهی، جشنواره‌ای و... ظهور و بروز کند، افزود: در کنار این فعالیت‌ها می‌توان یک‌سری برنامه‌های جمعی مثل اردوهای فرهنگی هنری برنامه‌ریزی کرد یا همچنین از نویسندگان یا فیلمسازان یا قصه‌گویان دعوت کرد تا در یک نشست تخصصی با اعضای انجمن به گفت‌وگو و تبادل نظر بپردازند.
وی با اشاره به این‌که برای عضویت در این انجمن ها اعضا باید 14 سال داشته باشند، گفت: چون افراد در سنین پایین‌تر روحیه حساسی دارند و ممکن است خلاقیت و آفرینش‌های ادبی آنها با شنیدن نقد تحت شعاع قرار بگیرد و انگیزه را در آنها تضعیف کند، البته استثناهایی هم ممکن است وجود داشته باشد و گاه شاهد حضور کودکان توانمند در این انجمن‌ها نیز باشیم. 

جهازی با تاکید بر این‌که همان‌گونه که اشاره شد هدف اساسی برپایی انجمن‌های فرهنگی این است که نوجوانان اندیشه‌ورزتر، فعال‌تر و خلاق‌تری را پرورش و به جامعه تحویل دهیم، تصریح کرد: درصدد هستیم تا فضای مناسبی در چارچوب انجمن فراهم شود تا نوجوانان راحت بتوانند نظر خود را در خصوص آثاری که مورد نقد و بررسی واقع شده، بیان کنند، توانمندی خود را نمایان سازند. ما هم با سعه صدر نظرشان را بشنویم و استعدادهای آنها را کشف کنیم. در واقع در این نشست‌ها کارگروهی را تقویت می‌کنیم که این رویه نیازمند تمرین مداوم است.
کارشناس فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در ادامه با بیان این‌که انجمن فرهنگی شامل دو فعالیت قصه‌گویی و محیط زیست می‌شود، گفت: اعضا با توجه به علاقه‌مندی و توانمندی خود می‌توانند حوزه فعالیت خود را انتخاب کنند. البته فعالیت‌های محیط زیستی نیز از سوی خود اعضا شروع می‌شود. در حقیقت ما نیاز به این کنشگران بنیادی در عرصه زیست محیط داریم. انجمن‌ ادبی هم عرصه‌هایی چون شعر، داستان و... در برمی‌گیرد. انجمن‌های هنری هم تئاتر، سرود، فیلمسازی، عکاسی، نقد فیلم و هنرهای تجسمی را شامل می‌شود. ان‌شاءالله فعالیت این انجمن‌ها در آغاز، هر ماه در قالب یک نشست یا جشنواره یا جنگ ارائه می‌شود. 

جهازی با اشاره به این‌که فعالیت‌های این انجمن‌ها می‌تواند به‌صورت حوزه‌ا‌ی برگزار شود، بیان کرد: مثلا اعضای انجمن بوشهر با اعضای مراکز فرهنگی هنری شهرستان‌های دیلم و گناوه نشست داشته باشند و به گفت‌وگو بپردازند که این تبادل تجارب و اندیشه باید از این پس در سطح استان بیشتر اتفاق بیفتد. البته بسیاری از این انجمن‌ها نیاز به تجهیزات و امکانات دارند که امیدوارم به زودی فراهم شود.
وی در ادامه با بیان این‌که البته یک انجمن علمی هم داریم که شامل بخش رباتیک و نجوم می‌شود، تصریح کرد: در حوزه نجوم دارای تجهیزات بسیار به‌روز و خوبی هستیم. امیدوارم که بتوانیم در حوزه کاری خودمان یک برنامه‌ریزی منسجم و مناسبی را در پیش بگیریم. همچنین یک جدول زمانبندی برای برنامه‌های انجمن‌ها تدارک ببینیم که امیدواریم در طول سال حداقل ماهی یک بار یا دو بار اجرائی شود. در ضمن این برنامه‌ها را باید به‌گونه‌ای پیش بینی کنیم که آسیب جدی به درس‌های اعضا وارد نشود! از این‌رو از همین الان باید هماهنگی‌های لازم را با مدارس و مراکز آموزشی‌شان انجام دهیم. بعد از این‌که این برنامه‌ریزی‌ها اتفاق افتاد و ثبت‌نام‌ صورت گرفت، به تقسیم‌بندی و دسته‌بندی اعضا در کارگروه‌های مختلف مشغول شویم. 
جهازی در پایان تاکید کرد: استان بوشهر محمل ایده‌ها، طرح‌ها و افکار بکر و بدیع است. اعضا تا 18 سالگی می‌توانند در این انجمن‌ها فعالیت کنند و قابلیت و خلاقیت خود را به منصه ظهور برسانند تا در آینده نه چندان دور از وجود آنها برای مربیان همین مجموعه استفاده شود.
در پایان این نشست از سعید نوذری، شاعر و مجری و گوینده صدا و سیمای مرکز بوشهر که از اعضای پیشین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر به‌شمار می‌رفت، تقدیر شد. البته در این نشست هنرمندان و ادیبانی که حضور داشتند نیز به بیان نظر و پیشنهادات خود پرداختند.

نام:
ایمیل:
* نظر: