bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۹ - ۰۶ آبان ۱۳۹۷
در ایران همه چیز از یک شایعه شروع می‌شود؛
بازارها در ایران حال و هوای خاص خود را دارند؛ یا آن‌قدر در رکود فرو می‌روند که کسی راغب نیست در آن وارد شود و یا آن‌قدر در رونق غرق می‌شوند که رفتارهای هیجانی بیش از هر زمان دیگری بر آنها غالب می‌شود.
بامداد جنوب: 
بازارها در ایران حال و هوای خاص خود را دارند؛ یا آن‌قدر در رکود فرو می‌روند که کسی راغب نیست در آن وارد شود و یا آن‌قدر در رونق غرق می‌شوند که رفتارهای هیجانی بیش از هر زمان دیگری بر آنها غالب می‌شود. بازارهای نقدشونده البته این هیجانات را بیش از هر بازار دیگری تجربه کرده‌اند به‌خصوص در این چندماه گذشته که بازار ارز تلاطمات خود را گام به گام به همه بازارهای دیگر منتقل کرد، بسیاری از خریداران و فعالان بازار با وضعیتی مواجه شده‌اند که شاید کمتر تجربه کرده بودند. بازار خودرو نیز از این امر مستثنی نبوده است، یک روز آن‌قدر با رکود و اقبال نداشتن مشتریان دست و پنجه نرم می‌کرد که دولت خط اعتباری برای خودروسازان در نظر گرفت و مردم را تشویق کرد که با استفاده از وامی که برای خرید خودرو در نظر گرفته شده، کمکی به رونق این صنعت داشته باشند و یک روز هم مثل همین چند ماه گذشته، آن‌قدر عطش برای خرید خودرو بالا گرفته بود که بدون هیچ‌گونه محرکی از سوی دولت، بسیاری از خریداران خودرو به دو دلیل وارد گود شده و خودروهای خودروسازان را خریداری کردند، البته این به جز رونقی بود که بر حاشیه بازار رسمی خودروسازان در نمایندگی‌ها اتفاق افتاد و بسیاری از خودروها با قیمت‌هایی بعضا تا دو برابر نمایندگی به فروش رسیدند.

توقف تولید خودرو، از شایعه تا واقعیت
در این میان خریداران خودرو دو دلیل را برای خرید خودروها عنوان می‌کردند، دسته اول آنهایی بودند که به‌دلیل ورود دلالان و سرمایه‌های سرگردان به بازار خودرو بعد از بازار ارز و شکل‌گیری حاشیه بازار برای قیمت برخی از تمامی خودروها، وسوسه می‌شدند تا به این بازار وارد شده و آنها نیز از این تفاوت قیمت سودی به‌دست بیاورند و دسته دوم هم آنهایی بودند که از آینده بازار و قیمتهای آن نگران بودند و خریدهای خود را پیش از موعدی که پیش از این برنامه‌ریزی کرده بودند، انجام دادند.
البته دسته سومی نیز وجود داشتند که نگران توقف تولید به دلیل فرا رسیدن تحریم‌ها بر علیه صنعت خودرو ایران بودند، بنابراین آنها نیز وارد میدان شده و خریدهای خود را به این دلیل انجام دادند که بتوانند از این وضعیت ضرر کمتری ببینند، در حالیکه پیش فرض آنها در مورد توقف تولید کاملا غلط است؛ چراکه حتی در سخت‌ترین تحریم‌هایی که بر علیه صنعت خودرو ایران در دوره گذشته اعمال شد نیز تولید در صنعت خودروی ایران هیچگاه متوقف نشد و در دوره فعلی نیز قرار است توقفی ایجاد نشود.
یک مقام مسوول در صنعت خودرو در همین ارتباط گفت: واقعیت آن است که صنعت خودرو در ایران توقف‌ناپذیر است و آن‌گونه که خودروسازان می‌گویند، در سال‌های گذشته تلاش شده تا برخی از قطعات بومی‌سازی شده و درصد داخلی‌سازی آنها افزایش یابد. ضمن این‌که اگر حتی قطعه‌ای از کمپانی مادر نیز به خطوط تولید خودرو در ایران نرسد، کشورهای ثالثی هستند که این قطعات را برای صنعت خودروی ایران تامین می‌کنند؛ هرچند با قیمت بالاتر . پس جای نگرانی از این بابت وجود ندارد. از سوی دیگر بسیاری از قطعه‌سازان برای تامین قطعات مورد نیاز صنعت خودرو در ماه‌های گذشته، اقدام به واردات کرده بودند که اگرچه مشکلات زیادی از سوی دولت برای ترخیص قطعاتشان به وجود آمده بود، اما به هر حال تلاش کردند تا این نگرانی درباره توقف تولید را تا حدود زیادی برطرف کنند.

دام دلالان برای فروش خودرو با قیمت‌های نجومی
نکته حائز اهمیت آن است که تولید خودرو به اندازه نیاز واقعی که در بازار وجود دارد و برآورد می‌شود، صورت خواهد گرفت و این تنها یک دام است که به‌نظر می‌رسد بسیاری از خریداران هیجان‌زده در بازار خودرو در آن گرفتار شده بودند؛ به این معنا که آنها به اشتباه در دام ولع خرید افتادند، ولعی که ناشی از ترس از توقف در تولید خودرو در کشور بود و موجب شد آب بیشتری به آسیاب دلالان ریخته شود و به حباب قیمت دامن زده شود.
به گزارش مهر، مروری بر آن‌چه که طی ماه‌های گذشته در بازار خودرو رخ داده، نشان می‌دهد که همه چیز از یک شایعه شروع می‌شود. شایعاتی با این مضمون که فلان کالایی نایاب خواهد شد؛ بنابراین مصرف‌کنندگان بیش از نیاز واقعی کالای مذکور را خریداری کرده و این تقاضای کاذب دومینووار به مصرف‌کنندگان دیگر منتقل می‌شود و در یک بازه زمانی کوتاه، سیلی از تقاضا را شکل می دهد که هیچ حجمی از تولید، یارای پاسخ دادن به آن را ندارد.

پس به طور طبیعی، هجوم افراد و ارایه درخواست‌های بیش از نیاز و البته از پیش تعیین نشده به یک بازار، سبب می‌شود لایه‌های بعدی تقاضا و متقاضیان آن کالا با نبود واقعی کالا مواجه شده و آن را حس کنند؛ پس شایعه به واقعیت خواهد پیوست؛ این در حالی است که گروه نخست که عمدتا دلالان و واسطه‌ها هستند، یک شایعه را برای گروه‌های مصرف‌کننده به واقعیت تبدیل می‌کنند و با ایجاد یک تقاضای کاذب بزرگ، حوزه تولید را در پاسخ به این تقاضا ناتوان می‌کنند. چون به‌طور طبیعی، سامانه تولید، پخش و عرضه نمی‌تواند ناگهان شوک و فشار ده برابری را پاسخ دهد؛ بنابراین رفتاری اشتباه در میان مصرف‌کنندگان شکل می‌گیرد و خودشان در عمل، به شایعه‌ای که واقعیت ندارد، دامن زده و آن را به واقعیت تبدیل می‌کنند و دلالان را به خواسته خود که همان رشد کاذب قیمت است، می‌رسانند.
اینجا است که باید به صراحت گفت که تنها جریانی که از ترس و کابوس آینده برای کمبود یک کالا از جمله خودرو، بهره می‌برند، جریان دلال و سوداگر در بازار خودرو هستند؛ چراکه تا ترس ایجاد نکنند که قیمت‌ها سر به فلک می‌کشد و دیگر تولید انجام نمی‌شود و متوقف خواهد شد، نمی‌توانند خودروها را با حباب های عجیب و غریب قیمتی، به فروش برسانند و سودهای کلان ببرند.

برچسب ها: خودرو ، اقتصاد ، فروش ، دلالان
نام:
ایمیل:
* نظر: