bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۹۲۶
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۷
راهی جز ارتقای سواد محیط‌زیستی در جامعه نداریم؛
هیاهوی زندگی ماشینی و عصر اینترنت بشر را تا بدانجا درگیر کرده که به یاد نمی آورد روزگاری به شکل بسیار مسالمت آمیزی در طبیعت می زیست و از طریق همین ارتباط مسالمت آمیز، چرخ زندگی اش می چرخید.
آشتی کودک با طبیعت، اولویت ماستبامداد جنوب - هدی خرم‌آبادی:
هیاهوی زندگی ماشینی و عصر اینترنت بشر را تا بدانجا درگیر کرده که به یاد نمی‌آورد روزگاری به شکل بسیار مسالمت‌آمیزی در طبیعت می‌زیست و از طریق همین ارتباط مسالمت آمیز، چرخ زندگی اش می چرخید.  بشر در این فراموش‌کاری تا بدانجا پیشروی کرده که نه تنها آن روزها را به جا نمی‌آورد که دیگر رابطه مسالمت‌آمیزی با طبیعت برقرار نمی‌کند و روزی نیست که خبرهای تلخ حاکی از دست‌اندازی به آن روح و روان را تیره نکند. 
کوره‌های زغال پزی امان درختان و جنگل‌ها را بریده، استحصال‌های غیر قانونی، ورود فاضلاب و مواد آلاینده دریا را به منجلاب کشیده، صیادی با ادوات و شیوه‌های منسوخ رد پای آبزیان را از بین برده، زباله شهر را محاصره کرده و نخاله‌های ساختمانی به یکی از جلوه‌های پررنگ در مبلمان شهری بدل شده‌اند و هنوز هم محیط بانان در جدال نابرابر با شکارچیان از بین می‌روند.

اینها تنها یک جلوه از دست درازی بشر در حیات طبیعت است. انسان‌ها غافل از آنکه تعدی و تجاوز به طبیعت، روند نابودی خود بشر را تسریع می‌بخشد، بهره‌برداری‌های ناصحیح خود را از منابع طبیعی پایان نمی‌دهند و نمی‌خواهند میل سیری ناپذیر خود را از دست درازی به طبیعت کاهش دهند، چراکه باور ندارند طبیعت خودش را دگرباره می‌سازد و این انسان‌ها هستند که از چرخه طبیعت حذف می‌شوند، آن هم با دستان خود... .

امروز دیگر همه بر این سخن اتفاق نظر دارند که برای آینده زمین باید از "کودکان" آغاز کنیم. در این وانفسای تهدیدات زیست محیطی اما در گوشه ای از شهر فارغ از هیاهوی طمع خواهی و زیاده خواهی، دوستداران طبیعت با استطاعت اندک خود راهی مدارس می‌شوند تا نسلی را که ناجیان واقعی طبیعت هستند، هوشیار، علاقه مند و مسوول نسبت به حیات طبیعت کنند. 
انجمن پرنده نگری چکاوک که سال‌هاست مقوله آموزش به دانش آموزان را آغاز کرده، با رویکردی نوین این فعالیت را ادامه می‌دهد و خوشبختانه استان بوشهر یکی از استان‌های پیشرو در این زمینه است. در ادامه با مسوول انجمن پرنده‌نگری چکاوک گفت و گو کردیم.  محمدمهدی طیاری در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که جامعه هدف شما چه کسانی هستند و محوریت آموزش‌های انجمن چیست، تصریح کرد: هر چند سال هاست که آموزش به کودکان را اولویت خود قرار داده ایم، زیرا به این باور رسیده‌ایم که برای داشتن طبیعت بدون شکارچی باید چشمان کودکانمان را به روی طبیعت و زیبایی‌های آن بگشاییم تا به جای لذت بردن از اسلحه، دوربین به دست بگیرند و زیبایی‌های آن را به نظاره بنشینند. البته این آموزش ها فقط محدود به کودکان نیست و آموزش به بزرگسالان نیز جز فعالیت‌های انجمن است. 

وی درباره دیگر فعالیت‌های انجمن چکاوک نیز خاطرنشان کرد: ایجاد روحیه نشاط و سرزندگی از طریق سفر به طبیعت و به ویژه جاذبه‌های گردشگری در استان مانند آنچه در زبان محلی "کلوت" نامیده می‌شود و برگزاری کارگاه های آموزشی برای اداره‌ها از دیگر برنامه‌های انجمن است. 
این عضو انجمن پرنده نگری چکاوک خلیج فارس در ادامه از مدرسه شهید فخرایی به‌عنوان مدرسه پایلوت انجمن که همه دانش آموزان آن در زمینه پرنده نگری آموزش دیده اند و همکاری بسیار خوبی در حوزه‌های محیط زیست دارند، نام برد و آموزش پرنده‌نگری در مدارس مناطق جنوب بوشهر را از دیگر اولویت‌های انجمن اعلام کرد.
به گفته طیاری، آموزش‌های زیست محیطی سال‌هاست که دغدغه ما بوده اما انجمن پرنده‌نگری چکاوک خلیج فارس، نخستین انجمن با محوریت پرنده‌نگری بوده که قطعا در مسیر هموار کردن کاستی‌ها، تلخی‌های بسیاری را پشت سر گذاشته و می‌گذاریم اما به آینده امیدواریم. هیچ لذتی بزرگ‌تر از مشاهده اشتیاق کودکان به انس با طبیعت نیست و خدا را شاکریم که در این مسیر، گام کوچکی برای دیار خود برمی‌داریم. 

بدون شک آینده از آن ماست اگر با وحدت و همدلی به اهدافمان بیندیشیم. اتفاق بسیار میمونی که روز جمعه بیانگر آینده‌ای امیدبخش بود، حضور مدیر کل محیط زیست استان در برنامه پرنده‌نگری انجمن چکاوک با حضور دانش آموزان و طبیعت دوستان بود. قطعا این حضور گشاینده دریچه‌ای به فرداهای روشن است. برای داشتن نسلی که شکارچی نباشد، از امروز بهتر بیندیشیم، بیشتر عمل کنیم و امیدوار باشیم.
برچسب ها: جامعه ، محیط زیست ، کودکان
نام:
ایمیل:
* نظر: