bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۹۳۶
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۹ - ۰۹ آبان ۱۳۹۷
دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که امریکا برخی اتباع خارجی عضو داعش را که در سوریه بازداشت شده‌اند برای محاکمه به عراق منتقل کرده و آنها در آنجا با خطر شکنجه و محاکمه‌های غیرعادلانه روبه‌رو هستند.
به نوشته روزنامه القدس العربی، دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای احتمال داد که امریکا دست‌کم پنج عضو خارجی داعش را به دستگاه مبارزه با تروریسم عراق تحویل داده است، این بازداشت‌شدگان فرانسوی، استرالیایی، لبنانی و فلسطینی بوده و هویت پنجمین نفر آنها نامشخص است. ندیم حوری، مدیر برنامه‌های تروریسم و مبارزه با تروریسم در دیده‌بان حقوق بشر اظهار کرد: محاکمه شخصی که مظنون به عضویت در داعش است، برای تحقق عدالت در حق تعداد زیادی از قربانیان ضروری است اما این امر با انتقال بازداشت‌شدگان با شرایطی که احتمال نقض حقوق بشر در آن هست، محقق نمی‌شود. 

حوری در ادامه گفت: امریکا نباید مظنونان به عضویت در گروه داعش را از سوریه به عراق یا هر جای دیگری منتقل کند، زیرا این کار می‌تواند آنها را در معرض خطر شکنجه یا محاکمه غیرعادلانه قرار دهد. دیده‌بان حقوق بشر به نقل از برخی منابع از جمله ناظرانی مستقل اعلام کرد، چهار تن از این مظنونان مطابق با قانون مبارزه با تروریسم و به‌دلیل ورود غیرقانونی‌شان به عراق محاکمه شده‌اند که تبعه فرانسوی محکوم به حبس ابد و تبعه لبنانی به اعدام محکوم شده و دو پرونده دیگر همچنان در دست بررسی است. 
در برخی موارد متهمان یا نزدیکان آنها اعلام کرده‌اند که پیش از این به عراق نرفته بودند، همچنین این مرکز به نقل از دو متهم اعلام کرده امریکا آنها را به زور به عراق منتقل کرده است. صدها تکفیری خارجی که به صفوف داعش پیوسته بودند، اکنون در زندان‌های یگان‌های مدافع خلق کرد در شمال شرق سوریه به سر می‌برند، این مساله فشار بزرگی را به تشکیلات خودگران کردها در شمال سوریه وارد کرده‌ است. دولت خودگردان کردها از محاکمه آنها امتناع می‌کند و از کشورهای آنها می‌خواهد شهروندان خود را تحویل بگیرند اما این درخواست کردها با توجه به بی‌میلی بیشتر کشورهای این افراد، بی‌جواب مانده است. 

این مساله در عراق متفاوت است و محاکمه تکفیری‌ها در آنجا مشکلی ایجاد نمی‌کند، از ابتدای سال جاری میلادی دادگاه‌های عراق بیش از ۳۰۰ تکفیری را محاکمه کرده‌اند که ۱۰۰ تکفیری به اعدام یا حبس ابد محکوم شده‌اند. طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر معمولا متهمان به عضویت در داعش از دادگاه‌های عادلانه در عراق محروم هستند و بازپرسان معمولا از شکنجه برای اعتراف‌گیری استفاده می‌کنند و در بیشتر پرونده‌ها نیز قضات اظهارات متهمان درباره شکنجه را نادیده می‌گیرند. حوری، مدیر مبارزه با تروریسم دیده‌بان حقوق بشر گفت: با توجه به مخالفت برخی کشورها با بازگرداندن شهروندانشان، به‌نظر می‌رسد امریکا با انتقال برخی از آنها به عراق، به راه‌حل آسان‌تری پناه برده است.

برچسب ها: امریکا ، داعش ، تروریسم
نام:
ایمیل:
* نظر: