bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۲۰ - ۱۲ آبان ۱۳۹۷
ماجرای مشق شب و تنبیه دانش‌آموز ادامه دارد؛
ماه گذشته بود که درباره شرایط تکالیف دانش‌آموزان ابتدایی گزارشی با تیتر وقتی ادعای معاون آموزش ابتدایی وزیر عملی نمی‌شود؛ کابوس مشق شب همچنان ادامه دارد منتشر کردیم.
بامداد جنوب - امیرحسین حقیقی:
ماه گذشته بود که درباره شرایط تکالیف دانش‌آموزان ابتدایی گزارشی با تیتر وقتی ادعای معاون آموزش ابتدایی وزیر عملی نمی‌شود؛ کابوس مشق شب همچنان ادامه دارد منتشر کردیم.
موضوعی که تا امروز که اواسط آبان‌ماه هستیم همچنان مورد بحث و بررسی است. اما خبر یک اتفاق تاثربرانگیز روز پنجشنبه گذشته در فضای مجازی با عنوان تنبیه بدنی یک دانش‌آموز در جم با کابل برق منتشر شد. در گزارش امروز این دو موضوع را بار دیگر مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم.
پرونده تنبیه دانش‌آموز جمی به مراجع ذی‌صلاح ارسال شد
در تصویر و فیلمی که در فضای مجازی دست به دست می‌شد حاکی از تنبیه یک دانش‌آموز در مدرسه بود. این دانش‌آموز در مدرسه بهرباغ شهرستان جم تحصیل می‌کند و عنوان شده بود که با کابل تنبیه شده است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان جم در این‌باره گفته است، پرونده معلمی که دانش‌آموزش را تنبیه کرده به مراجع ذی‌صلاح ارسال شده است.
خلیل نیکخواه به انتشار مطلبی با عنوان تنبیه دانش‌آموزان مدرسه بهرباغ شهرستان جم پرداخت و تصریح کرد: تنبیه این دانش‌آموز با کابل در یکی از رسانه‌ها منتشر شد که پس از بررسی آن در دستور کار آموزش و پرورش شهرستان جم قرار گرفت.
وی با بیان این‌که از دانش‌آموز یاد شده دلجویی شد گفت: در پی اطلاع از تنبیه دانش‌آموز جمی مسوولان آموزش و پرورش جم، اعضای انجمن اولیا ومربیان، مدیر آموزشگاه و معلم نام‌برده با حضور در منزل والدین دانش‌آموز از او دلجویی کردند. همچنین با بررسی‌های انجام شده، معلم این دانش‌آموز را با خط‌کش تنبیه کرده است.
نیکخواه با بیان این‌که اولیای دانش‌آموز هیچ گونه شکایتی در این زمینه ندارند افزود: با وجود این پرونده معلم خاطی به مراجع ذ‌ی‌صلاح ارسال شده است. در مدارس همیشه ممنوع بودن تنبیه بدنی دانش‌آموزان مورد تاکید است و بار‌ها در جلسات، به‌صورت شفاهی و همچنین در بخشنامه‌های مختلف این موضوع به اطلاع همکاران رسانده شده است.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان جم، تنبیه بدنی دانش‌آموزان را خط قرمز آموزش و پرورش دانست و تاکید کرد: در صورت بروز چنین اتفاقاتی با افراد خاطی مطابق مقررات انضباطی برخورد می‌شود.
وی از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی که با انعکاس نقد‌ها و آسیب‌ها به بهبود امور آموزشی و پرورشی یاری می‌رسانند، قدردانی کرد.
امیدواریم در آینده دیگر شاهد چنین اتفاق‌هایی از سوی معلمان نباشیم، همانطور مدیر آموزش و پرورش جم عنوان کرد: تنها از این دانش‌آموز دلجویی شده، پس اگر اینطور باشد معلم‌ها بچه‌ها را تنبیه کرده و در ادامه مدیران از آنها دلجویی کنند!

تکلیف مشق شب در دانش‌آموزان دبستانی چه شد؟
حال به بحث مشق شب بپردازیم که معاون وزیر آموزش و پرورش در خبری که چند ساعت پیش منتشر شده اعلام کرده مشق شب برای همه حذف می‌شود نه فقط دانش‌آموزان مرفه!
رضوان حکیم‌زاده در این رابطه می‌گوید: این مطلب را که گفته می‌شود حذف مشق شب فقط برای دانش‌آموزان مرفهی است که در کلاس‌های با تراکم پایین تحصیل می‌کنند، قبول ندارم. پیش‌تر برخی کارشناسان گفته بودند حذف مشق شب برای کلاس‌های با جمعیت دانش‌آموزی پایین بیشتر شامل مدارس غیردولتی و دانش‌آموزانی می‌شود که از امکانات به نسبت مرفه برخوردارند و این مساله با عدالت آموزشی مغایرت دارد.
به گزارش ایرنا، بر اساس تصمیم وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید مشق شب برای دانش‌آموزان پایه‌های اول تا سوم ابتدایی حذف و تکالیف مهارت محور جایگزین شده است.
در مرحله اول، این برنامه در کلاس‌هایی که تراکم 16 تا 25 دانش‌آموز دارند، اجرا می‌شود و بچه‌ها قرار است تکالیف خود را در مدرسه زیر نظر معلمان انجام دهند و ساعت‌های خارج از مدرسه را صرف مهارت‌آموزی کنند. این تصمیم وزارت آموزش و پرورش با واکنش‌های متفاوتی همراه شده است.
برخی کارشناسان معتقدند حذف مشق شب برای کلاس‌های با جمعیت دانش‌آموزی پایین بیشتر شامل مدارس غیردولتی و دانش‌آموزانی می‌شود که از امکانات به نسبت مرفه برخوردارند و این مساله با عدالت آموزشی مغایرت دارد.
در همین پیوند، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش توضیح داده است: تراکم جمعیت دانش‌آموزی در شهرهای بزرگ زیاد است و در بسیاری از شهرهای کوچک مشکل تراکم؛ چه در مدارس دولتی و چه غیردولتی نداریم و معلمان می‌توانند زمان و ساعت آموزشی را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که دانش‌آموزان داخل کلاس تکالیف خود را انجام داده و بازخورد آن را از معلم دریافت کنند.

رضوان حکیم‌زاده یادآوری کرد انجام تکالیف در کلاس‌های با تراکم کمتر از 15 نفر در صورت تک پایه بودن نیز مجاز است. بر اساس تصمیم وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری برنامه تکالیف مهارت محور مختص دانش‌آموزان پایه‌های اول تا سوم ابتدایی است و دو ساعت آموزشی با عنوان برنامه ویژه مدارس برای مهارت‌آموزی نیز شامل پایه‌های چهارم تا ششم و دوره اول متوسطه می‌شود.
هدف این است که به جای تمرین، تکرار بیهوده و رونویسی‌های بی‌فایده که دانش‌آموزان انجام می‌دادند و معلمان هم فقط یک خط روی آن می‌کشیدند و بازخورد زیادی نمی‌گرفتند، بچه‌ها به سمت تکالیف مهارتی گرایش پیدا کنند.
حکیم‌زاده تصریح کرد: نظام ارزشیابی کیفی-توصیفی اقتضا می‌کند دانش‌آموزان تکالیف درسی را در کلاس انجام داده و بازخوردها را از معلم بگیرند و به بردن تکالیف به منزل نیازی نداشته باشند اما در عین حال اگر قرار باشد تراکم کلاس اجازه چنین کاری را ندهد این امر باید محدود شود.
وی تاکید کرد به هیچ‌وجه نباید از کتاب‌های کمک آموزشی، کمک درسی، حل المسائل، پیک‌های آدینه و عناوین مشابه استفاده شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش یادآوری کرد: اکنون چند سالی است که نقش خانواده‌ها و متولیان آموزش جابه‌جا شده و همه این امور برعهده خانواده‌ها گذاشته شده است. این تصور اشتباه است که معلم فقط آموزش دهد و نظارت و یادگیری بر دوش خانواده‌ها باشد؛ حال آن‌که کار آموزش را از طریق یک لوح فشرده نیز می‌توان انجام داد.
حکیم‌زاده یادآور شد: نظام ارزشیابی کیفی-توصیفی تلاش دارد، مهارت‌های مورد نیازی را که بچه‌ها باید در دوران کودکی برای شکل‌گیری شخصیتشان تمرین کنند تبدیل به رفتار دائمی کند و به آنان آموزش دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر: