bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۷
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر اعلام کرد، در استان بوشهر باید حداقل ۱۳۰ کتابخانه داشته باشیم که اکنون ۶۴ کتابخانه با عضویت ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر در استان فعال است.

سیدعلی هاشمی با اشاره به برگزاری بیست ‌و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته ۴۳۰ برنامه فرهنگی هفته کتاب در استان بوشهر برگزار خواهد شد. نشست کتاب‌خوان، رونمایی کتاب، جمع‌خوانی کتاب، مسابقات کتابخوانی، خلاصه‌نویسی کتاب، قصه‌گویی، برگزاری میز خدمت در کتابخانه‌ها، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و همایش بزرگ تجلیل از کتابداران و کتاب‌خوانان از جمله برنامه‌های این هفته است.
به گفته وی، دومین نشست تخصصی علم اطلاعات و دانش‌شناسی نیز به‌مناسبت هفته کتاب در دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار می‌شود.

هاشمی با اشاره به فعالیت ۶۴ کتابخانه با ۸۷۵ هزار جلد کتاب در سطح استان بوشهر خاطرنشان کرد: ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر عضو کتابخانه‌های استان هستند و از خدمات کتابخانه‌ها استفاده می‌کنند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان به افتتاح یک واحد کتابخانه در شهر سیراف در سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: تنها کتابخانه استاندارد استان بوشهر نیز در دست اجراست که امیدواریم تا دهه مبارک فجر تکمیل و به بهره‌برداری برسد.
وی با بیان این‌که در استان بوشهر گروه کودک و نوجوان که تا سن ۱۸ سالگی را شامل می‌شود با ۶۵ درصد بیشترین عضویت را در کتابخانه‌ها دارند و جوانان ۲۳ درصد و میانسال نیز ۱۳ درصد اعضا را تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: بیشترین میزان امانت کتاب مربوط به دوره ابتدایی با ۳۷ درصد است، دوره راهنمایی با ۱۶ درصد و دانشگاهیان با ۱۴ درصد نیز در رده‌های بعدی امانت‌گیری کتاب هستند.
هاشمی با اشاره به این‌که دی‌ماه و بهمن‌ماه بهترین فصل امانت‌گیری کتاب در استان است، گفت: تیر و مرداد نیز کمترین میزان امانت کتاب در استان است که بیانگر تاثیر گرما بر رغبت مردم برای کتابخوانی است.

هاشمی به افزایش حدود شش برابری تعداد کتابخانه‌های استان بوشهر اشاره و خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب ۱۱ کتابخانه در استان داشتیم که اکنون تعداد کتابخانه‌ها به ۶۴ کتابخانه رسیده است. اعضای کتابخانه‌های استان را ۵۵ درصد خانم‌ها و ۴۵ درصد آقایان تشکیل می‌دهند. اکنون ۳۰ درصد مدیریت در کتابخانه‌های استان برعهده بانوان است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با بیان این‌که کمبود زیرساخت‌های کتابخوانی یک مشکل کلی در سطح کشور است، افزود: در استان بوشهر باید حداقل ۱۳۰ کتابخانه داشته باشیم. برای دستیابی به اهداف ترسیم شده در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ همه مسوولان، خیرین و اصحاب رسانه باید احساس تکلیف کنند و همکاری‌های لازم در این زمینه انجام شود.
هاشمی در پایان با تاکید بر لزوم پرداخت سهم کتابخانه‌های عمومی از سوی شهرداری‌ها، یادآور شد: سال ۹۶ مبلغ ۳۲۰ میلیون تومان و در سال جاری تاکنون ۲۹۶ میلیون تومان به‌عنوان سهم کتابخانه‌ها از سوی شهرداری‌های استان وصول شده است.

برچسب ها: فرهنگ ، کتابخوانی ، بوشهر
نام:
ایمیل:
* نظر: