bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۹ - ۲۱ آبان ۱۳۹۷
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید که در حال حاضر دو میلیون ساعت حق‌التدریس به‌وسیله معلمان انجام می‌شود که یک میلیون دویست ساعت آن متعلق به معلمان رسمی است.
علی اللهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در برنامه گفت‌وگو ویژه خبری شبکه دو سیما درباره طرح معلم تمام‌وقت و وضعیت معیشت فرهنگیان نکاتی را مطرح کرد.
وی در ابتدای برنامه درباره طرح معلم تمام‌وقت، گفت: بسیاری از پیش‌داوری‌هایی که درباره این طرح صورت گرفته به‌خاطر اسم آن است. منظور ما از طرح تمام‌وقت، حضور تمام‌وقت معلمان در مدرسه است. یعنی شرایطی فراهم‌ شود که معلمان به غیر از ساعات مقرر کاری، در باقی ساعات نیز در مدرسه باشند.

اللهیار گفت: در حال حاضر دو میلیون ساعت معلم حق‌التدریس داریم که یک میلیون دویست ساعت آن متعلق به معلمان رسمی و مابقی را معلمان حق‌التدریسی آزاد و خرید خدمات و سرباز معلم انجام می‌دهند. این بدان معناست که بخشی از معلمان ما به غیر از ساعت کاری بخشی از وقت خود را به‌صورت غیرموظف تدریس می‌کنند. مبلغ حق‌التدریسی غیر مستمر است و در آیتم‌های حقوقی دیده نمی‌شود و چون کسورات به آن تعلق نمی‌گیرد جزء حقوق بازنشستگی نیز محسوب نمی‌شود.
معاون وزارت آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: این طرح کاملا اختیاری است و هر معلم به اختیار خود شش ساعت از ساعات غیرموظف خود را به ساعات موظف خود اضافه کند، یک ماه مابه‌التفاوت ریالی دریافت می‌کند که معادل ۱۸درصد فوق‌العاده ویژه است و به‌عنوان یک آیتم مستقل وارد فیش حقوقی می‌شود و با حقوق ماهانه آن را دریافت می‌کند و شامل بازنشستگی و تعیین پاداش پایان خدمت نیز می‌شود. اگر معلمی این طرح را یکسال اجرا کند و بعد از ادامه آن انصراف دهد، شرایط کاری او به روال سابق بازخواهد گشت.
وی با اشاره به این‌که این شش ساعت اضافه کار لزوما به معنای اضافه تدریس نیست و ممکن است نقش‌های آموزشی و پرورشی دیگری برای این عزیزان تعریف کنیم که در ابلاغیه مشخص خواهد شد.

لایحه رتبه‌بندی معلمان دومین بحثی بود که در برنامه گفت‌وگوی خبری مطرح شد. اللهیار درباره این طرح گفت: رتبه‌بندی نظامی است که از استانداردهای شغلی برخوردار است تا فعالیت‌ها و کیفیت ارتقا پیدا کند. در این طرح رفتارهای خودتنظیمی مدنظر است که بتوان از این طریق رفتار معلمان برای مشوق‌های لازم تنظیم شود. تا قبل از سال ۹۴، شکل‌هایی از رتبه‌بندی وجود داشت و در سال ۹۴ دولت اجازه داد که مرحله اول رتبه‌بندی اجرا شود و برای اجرای آن در سال‌های ۹۴ و ۹۵ رقم پنج هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش، گفت: طبق جز ۲ بند الف ماده ۶۳ برنامه توسعه، دولت مکلف است لایحه رتبه‌بندی را با سه محور تدوین نظام رتبه‌بندی، جبران خدمت فرهنگیان و مهندسی نیروی انسانی به مجلس ارائه دهد.

وی با اشاره به این‌که طرح لایحه رتبه‌بندی معلمان، شهریور به دولت ارائه شده است، گفت: این لایحه اکنون در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است و کلیات آن تصویب شده است. در این طرح پنج رتبه برای معلمان تعریف کردیم که متناسب با آن ضریب افزایش حقوق پیش‌بینی شده است. همچنین در شکل فعلی بیمه تکمیلی، یک سری بیمارستان‌ها طرف قرارداد هستند و تنها فرانشیز دریافت می‌شود و برخی نیز طرف قرارداد نیستند و پس از هزینه از سوی فرهنگی، مستندات ارائه می‌شود و اعتبار پرداخت می‌شود.
الهیار ترکمن با تاکید بر این‌که چیزی به‌عنوان بیمه طلایی درمان وجود ندارد، گفت: آموزش و پرورش سال 91 بدون پشتوانه مالی، با شرکت بیمه‌ای قرارداد بسته شد که حدود هزار میلیارد تومان بدهی ایجاد کرد. اگر در سال ۹۲ بیمه تکمیلی به شکل صندوقی اجرا نمی‌شد، امکان ارائه آن نبود چون با توجه به بدهی آموزش و پرورش به شرکت بیمه‌ای، هیچ شرکت بیمه‌ای حاضر به همکاری نبود.
وی با اشاره به این‌که هیچ شرکت بیمه‌ای وابسته به آموزش و پرورش نداریم، گفت: نمی‌توانیم در ارائه بیمه تکمیلی تمرکزگرایی را کنار بگذاریم. یکبار تفویض اختیار در این زمینه داشتیم که در ارائه خدمات بین استان‌ها تبعیض ایجاد شد و شکست خورد.

نام:
ایمیل:
* نظر: