bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۹۷۷
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۲۲ آبان ۱۳۹۷
تداوم ناتوانی استانداری در ارتباط با فعالیت‌های سیاسی در بوشهر؛
از ابتدای این هفته، استانداران در ادامه سلسله نشست‌های دوره‌ای خود در وزارت کشور که با حضور وزرای مختلف برگزار می‌شود، دور دیگری را برگزار کردند. سخنران یکی از این نشست‌ها، وزیر کشور بود که مواردی را به استانداران متذکر شد.
بامداد جنوب - مریم خوئینی:
از ابتدای این هفته، استانداران در ادامه سلسله نشست‌های دوره‌ای خود در وزارت کشور که با حضور وزرای مختلف برگزار می‌شود، دور دیگری را برگزار کردند. سخنران یکی از این نشست‌ها، وزیر کشور بود که مواردی را به استانداران متذکر شد. او روز یک‌شنبه خطاب به استانداران گفت: در حوزه سیاسی در کشور فضایی آرام و در عین حال فعال و پویا داریم. احزاب، رسانه‌ها و مطبوعات فعالیت خود را ادامه می‌دهند و وزارت کشور نیز جلسات متعددی در این زمینه داشته است. همچنین برخی از استان‌ها در زمینه منشور گفت‌و‌گوهای سیاسی بسیار فعال بودند و به‌خوبی پای کار آمدند. در حوزه سیاسی، در همان حال که احزاب و گروه‌های سیاسی فعال هستند، در عین حال کمترین هزینه را داده‌ایم. شاهد مثال این‌که، در تجربه‌های جهانی، در شرایط خاص امنیتی و سیاسی همواره گروه‌های سیاسی به‌دنبال کسب منافع خود هستند و لذا مستعد انحراف از منافع ملی هستند اما در کشور ما در جریان تحولات ماه‌های اخیر، گروه‌ها و احزاب با پختگی، درایت، شعور و فهم بالا عمل کردند و نگرانی و مشکلی در این زمینه نداشته و نداریم. البته ما هم باید همچنان و مستمرا مدیریت و تعامل معقول، منطقی و قانونی را در ارتباط با فضای سیاسی کشور دنبال کنیم.

البته رحمانی‌فضلی در حالی این حرف‌ها را می‌زند که به‌نظر می‌رسد او یا اطلاعی از استان بوشهر ندارد یا آنکه می‌داند و نمی‌خواهد حرفی بزند. متاسفانه در استان بوشهر رکود، سکون و بی‌توجهی به نیروهای سیاسی استان به‌شدت جریان دارد و عملا بخش سیاسی استان نابود شده است. استاندار که تجربه‌ای در حوزه عمرانی ندارد و معاونانش نیز یکی از دیگری کم‌تجربه‌تر هستند. این همه دست به دست همه داده تا در بوشهر جریان‌ها عملا برعکس برداشت وزیر کشور باشد. 
رکود و سکون در استان بوشهری در حالی به شکل بدی در حوزه سیاسی در جریان است که گفته می‌شود به‌زودی معاون سیاسی و امنیتی از استان می‌رود و فرد دیگری جایگزین او خواهد شد. این مدت‌زمان تا پایان سال جاری در نظر گرفته شده است. جایگزین خورشیدی برای مدیریت انتخابات سال آینده خواهد آمد و از جمله برکشیدگان استاندار پیشین است که همچنان سایه سنگینش بر استان پیداست. البته منابع مطلع در تهران به بامداد جنوب گفته‌اند که گراوند هیچ دخل و تصرفی در انتخاب معاونانش نداشته و خورشیدی هم بدون میل و اختیار او عوض خواهد شد. 

آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌وگو با دو از فعالان جوان سیاسی استان بوشهر است که از حامیان دولت بوده‌اند اما این روزها به‌شدت نسبت به عملکرد آن نقد دارند. به باور آنها، در حال حاضر احزاب هیچ نقشی ندارند و دولت هم به جریان‌های سیاسی بی‌توجه است. در دو انتخابات گذشته احزاب تلاش كرده‌اند كه پر رنگ‌تر از گذشته به چشم بيايند و بتوانند اعتماد عمومي را جلب كنند اما گويا پس از مشخص شدن نتيجه انتخابات همه چيز را رها كرده و روزه سكوت گرفته‌اند. در چند ماه اخير كه عامه مردم با مشكلات فراوانی از جمله مشكلات اقتصادي دسته و پنجه نرم مي‌كنند هيچ‌يك از این احزاب در برابر شرايط موجود اظهار نظري نداشته‌اند. در اين‌باره با دو تن از فعالان حزبي جوان استان به گفت‌وگو نشستيم تا پيرامون وضعيت احزاب و انتظاراتي كه بايد از آنها داشت، بحث و تبادل نظر كنيم.

عليرضا حاجب، از فعالان حزبي اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با روزنامه بامداد جنوب با تاكيد بر اين‌كه مخالفان هیچ ابایی ندارند که از دلارهای نفتی سعودی استفاده کرده و با هم‌پیمانی با ترامپ برای تحریم ایران، فشار مضاعفی را به ملت تحمیل کنند، گفت: به گمانم در این مقطع به‌دلیل شرایطی که در آن قرار داریم و مشکلات فراوان جامعه و نبود نگاه مثبت دولت به احزاب که فقط در زمان انتخابات، بحران‌ها و نظایر آن به یاد احزاب می‌افتد و بعد از انتخابات آنان را به کلی فراموش می‌کند و از کادرهای توانمند احزاب جهت کمک به دولت استفاده نمی‌کند شاهد به وجود آمدن و تاسيس احزاب قوی نخواهیم بود هر چند که به باور من ما نه تنها با کمبود احزاب در فضای سیاسی کشور روبه‌رو نیستیم بلکه با تعدد آن نیز روبه‌رو هستیم. مشکلات احزاب و نبود احزاب قوی نه به‌دلیل کمبود احزاب شناسنامه‌دار بلکه به‌دلیل مشکلات ساختاری است که احزاب در ایران در قریب به یک سده گذشته با آن روبه‌رو بوده‌اند و تا زمانی‌که این مشکلات حل نشود گره از کار فرو بسته احزاب باز نخواهد شد.

حاجب در ادامه اين گفت‌وگو در پاسخ به اين سوال كه وضعيت احزاب استاني را چگونه ارزيابي مي‌كنيد، گفت: احزاب استانی نیز از این قائده مستثنا نیستند و همان مشکلاتی را که احزاب سراسری با آن روبه‌رو هستند با شدت و حدت بیشتر دارا هستند و شاهد هستیم که احزاب استانی بعد از انتخابات عملا وارد دوران رکود شده‌اند که به علل آن نیز در پیش اشاره شد و می‌بینیم که اصولا یا کنشی نداشته‌اند یا کنش‌های آنان محدود به تلاش برای حفظ و جایگزینی نیروهای نزدیک به خود در سطوح مختلف مدیریتی استان بوده است. البته يادآوري كنم نوع نگاه مدیریت ارشد استان به احزاب و فعالان سیاسی و حزبی و مشورت نکردن با آنان در زمینه‌های مختلف و استفاده نکردن از نیروهای توانمند آنان به بهانه‌های مختلف در این رکود و رخوت سیاسی بی‌تاثیر نبوده است.

حاجب در ادامه تصريح كرد: نیروهای کادر احزاب نیز بخشی از همین مردم هستند و از شرایط جامعه متاثر می‌شوند و رخوت کنونی در احزاب نیز بی‌تاثیر از وضعیت خاص کنونی نیست ولی همان‌طور که قبلا اشاره شد فعالان حزبي به‌عنوان نيروهاي نخبه سياسي باید ضمن تاثيرگيري از جامعه، زبان گويا برای انتقال خواسته‌ها و مطالبات سياسي اقتصادي و مدني مردم به حاكمان باشند.
هادي بحريني يكي ديگر از فعالان حزبي اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با روزنامه بامداد جنوب گفت: با توجه به مشكلات اقتصادي و به‌دنبال آن جو نارضايتي و نااميدي حاكم بر جامعه، شايد بهترين ماموريت احزاب در اين شرايط ايجاد اميد، شادي و شور و شوق برای مشاركت در انتخابات پيش‌روي مجلس باشد، توجيه عملكرد ضعيف دولت‌مردان در حوزه اقتصاد بسيار سخت و شايد فريبي مشمئزكننده به‌نظر آيد ولي بايد باور داشت كه كاهش مشاركت مردم، هميشه رابطه مستقيم و معناداري با به قدرت رسيدن جناح تندرو داشته است. در كشور و استان ما هميشه در ايام انتخابات شاهد ايفاي پررنگ احزاب هستيم كه اين بيشتر از آن‌كه ناشي از عملكرد آنها باشد، ريشه در ساختار غيرحزبي حاكميت ما دارد.

اين فعال حزبي اصلاح‌طلب تاكيد كرد: احزاب اگر هميشه پاي كار باشند، مي‌توانند با تبيين بي‌طرفانه اوضاع كشور، با پيشنهاد و راهكارهاي عملي و علمي، اجازه ايجاد فضاي سرخوردگي را از جامعه گرفته و با سازوكارهاي حزبي (كه بستگي به ميزان حزبي بودن ساختار حاكميت دارد) دولت و حاكميت را مجبور به تغيير سياست‌هاي غلط خود كرده و برای اصلاح امور گام بردارند.

نام:
ایمیل:
* نظر: