bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۹ - ۲۳ آبان ۱۳۹۷
دولت برای حفظ بازار 10 میلیارد دلاری دست به کار شود؛
تولیدات داخلی و عرصه آن در بازار رقابت جهانی یا به بیان دیگر «صادرات» یکی از عواملی است که می‌تواند کشورها را مستقل کند، بنابراین اهمیت و ضرورت حضور کالاهای ساخت یک کشور در بازارهای جهانی از مهم‌ترین عوامل توسعه و رشد اقتصادی کشورها محسوب می‌شود.
روزهای سخت صادرات برای حفظ بازارهای جهانیبامداد جنوب:
 تولیدات داخلی و عرصه آن در بازار رقابت جهانی یا به بیان دیگر «صادرات» یکی از عواملی است که می‌تواند کشورها را مستقل کند، بنابراین اهمیت و ضرورت حضور کالاهای ساخت یک کشور در بازارهای جهانی از مهم‌ترین عوامل توسعه و رشد اقتصادی کشورها محسوب می‌شود. امروزه مقوله صادرات به اندازه‌ای مهم است که بسیاری کارشناسان، صادرات را تنها مسیر موفق به‌منظور توسعه اقتصادی یک کشور در بازار جهانی می‌دانند. از سوی دیگر، امروزه با توجه به گستردگی خدمات و تسهیلاتی که کشورهای مختلف در اختیار صادرکنندگان قرار می‌دهند، شاهد کثرت کالاهای صادراتی و رقابت شدید حوزه صادرات در عرصه جهانی هستیم و با توسعه بازارها، گسترش روزافزون تجارت و ایجاد رقابت در حفظ بازارهای صادراتی، سرعت و کیفیت عرضه کالا در بازارهای جهانی از مهم‌ترین عوامل موفقیت و حضور موثر صادرکنندگان یک کشور در این بازارهاست.

 هرچه سرعت و کیفیت صادرات با توجه به ظرفیت‌های داخلی تولید در یک کشور مطلوب‌تر باشد رتبه آن کشور در بازارهای بین‌المللی نیز بهتر خواهد بود و هرچه این مهم بیشتر نادیده گرفته شود، روز به روز سهم آن کشور در بازارهای جهانی با کاهش روبه‌رو می‌شود.
در این میان، نقش دولت به‌عنوان تسهیل‌کننده صادرات نقش بسیار تعیین‌کننده و حساسی است، زیرا به‌دست آوردن بازار صادراتی در دنیای به‌شدت رقابتی امروز آنقدر سخت شده است که با کوچک‌ترین اشتباه یا سهل‌انگاری، این سهم برای همیشه از دست خواهد رفت.
در همین زمینه، رئیس کنفدارسیون صادرات ایران با بیان این‌که بازار 10 میلیارد دلاری را ما به‌سختی به‌دست آوردیم و اگر با این وضعیت این بازار را رها کنیم دوباره پس گرفتن آن بسیار سخت است، افزود: دولت باید زودتر ورود کند تا صادرکنندگان این بازار از دست ندهند.
محمد لاهوتی در خصوص پیمان‌سپاری ارزی و مشکلات صادر‌کنندگان در شرایط فعلی، گفت: این‌که دولت بگوید مصرف دلار بازار آزاد در نهایت یک تا دو درصد است و تاثیری بر اقتصاد کشور ندارد و چشم خود را بر روی بازار آزاد ببندد نوعی پاک کردن صورت مساله است، چراکه امروز بعید است کالایی با قیمت دلار هشت هزار تومان به‌دست مصرف‌کننده برسد.

به‌گفته وی این‌که می‌گویند صادرکننده ارز خود را به داخل کشور نمی‌آورد، حرف غلطی است. صادرکننده واقعی نیاز به سرمایه در گردش دارد و امور مالی آن مشخص و شفاف است. این موضوع قابل رصد کردن است دولت می‌تواند با بررسی یک ساله فعالیت‌های بازرگانان، صادر کننده واقعی را بشناسد اما دولت می‌خواهد به روش سامانه نیما بر بازار نظارت داشته باشد ما معتقدیم با ارائه اسناد مثبته از سوی صادرکننده می‌تواند این اتفاق صورت بگیرد. هر فعال اقتصادی باید هر سه ماه آمار فروش خود را به وزارت دارایی جهت مالیات ارزش افزوده ارائه کند. در همان زمان صادرکننده نیز می‌تواند در اظهاریه خود اعلام کند که چقدر از ارز را وارد کشور کرده و به چه کسی داده است، حالا خودش واردات انجام داده یا امتیاز پروانه صادراتی خود را به شخص دیگر واگذار کرده یا این‌که آن را به فلان صرافی داده و معادل ریالی گرفته است.

این مقام مسوول در کنفدراسیون صادرات کشور در خصوص سپرده‌های ارزی، گفت: اعداد و ارقامی که برای سود سپرده ارزی در نظر گرفته شده نرخ مطلوبی است اما برای صادرکنندگان که دائم نیاز به سرمایه در گردش دارند زیاد کاربردی نیست؛ نهایتا این افراد بخواهند یک تا دو ماه پول خود را در حساب بانکی نگهداری کنند. عمده بازار صادراتی بخش خصوصی ما عراق و افغانستان و آذربایجان است اما موضوع این است که عمده تاجران عراقی به ایران می‌آیند و به‌صورت ریالی کالا را خرید می‌کنند و می‌روند در سامانه نیما هم جایی برای عرضه پول ملی و یا حتی دینار تعریف نشده است. از طرف دیگر، افغانستان هم فاقد سیستم بانکی است و سیستم بانکی عراق نیز تحت کنترل امریکایی‌ها است و نمی‌توان با آن کار کرد. با آذربایجان نیز مدت‌هاست مراوده بانکی نداریم که این ابهام باعث شده بسیاری از صادرکنندگان اصیل ما تا معلوم شدن وضعیت و رفع ابهامات فعالیتی نکنند.

لاهوتی در پایان تاکید کرد که بازار 10 میلیارد دلاری را ما به‌سختی به‌دست آوردیم و اگر با این وضعیت این بازار را رها کنیم دوباره پس گرفتن آن بسیار سخت است. دولت باید زودتر ورود کند تا صادرکنندگان این بازار از دست ندهند.
گفتنی است، در بازار رقابتی امروز مهم‌ترین مساله برای کشورهای در حال پیشرفت نظیر ایران، دستیابی به توسعه اقتصادی و برخورداری از نظام اقتصاد تولیدگرا و صادرات‌محور است. برای رسیدن به این امر پیش از هر چیز لازم است نیازهای داخلی کشور رفع شده و صادرات کالا و خدمات مازاد بر مصرف داخلی نیز توسعه پیدا کند. برای رسیدن به جامعه‌ای که در آن خبری از فقر، بیکاری و عقب‌ماندگی نباشد باید برای رشد اقتصادی آن تلاش شود. صادرات نقش مهمی در تولید و اشتغال دارد، بنابراین توجه زیادی برای گسترش و حضور فعال در بازارهای جهانی را می‌طلبد، ضمن این‌که باید صادرکنندگان عرصه اقتصادی مورد تشویق قرار گیرند. با این حال، به‌نظر می‌رسد در حال حاضر صادرکنندگان حتی برای صادر کردن کالاهای خود و دریافت وجه این کالاها با مشکل روبه‌رو هستند که امیدواریم دولت هرچه سریع‌تر راهکار مناسبی برای حل مشکلات اینچنینی بیندیشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: