bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۷ - ۲۷ آبان ۱۳۹۷
بسیاری از طرف‌ها دل تلاش بوده‌اند تا روابط تهران و بغداد را سرد کنند. بهرغم مجموعه‌ای از کارشکنی و توطئه‌های مستمر، امروز شنبه 26 آبان ماه، «حسن روحانی» به گرمی از همتای عراقی خود استقبال کرد.
رضا برهانی:
بسیاری از طرف‌ها دل تلاش بوده‌اند تا روابط تهران و بغداد را سرد کنند. بهرغم مجموعه‌ای از کارشکنی و توطئه‌های مستمر، امروز شنبه 26 آبان ماه، «حسن روحانی» به گرمی از همتای عراقی خود استقبال کرد. برهم صالح که بیش از یک ماه است توانسته در نتیجه توافق گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات پارلمانی، بر کرسی ریاست جمهوری عراق تکیه بزند، پس از کویت، امارات و اردن، تهران را به‌عنوان چهارمین مقصد سفر منطقه‌ای خود انتخاب کرده تا زمینه‌های تقویت مناسبات سازنده با شریک استراتژیک کشورش را بیش از پیش فراهم کند اما گویا دسیسه‌چینی‌ها علیه مناسبات رو به گسترش تهران- بغداد را پایانی نیست.
«عراق بخشی از نظام تحریم علیه ایران نخواهد بود»، همین بیان قاطع عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در نخستین جلسه کابینه کافی بود تا آب پاکی را روی دست کسانی بریزد که به شیوه‌ها و انحاء مختلف تلاش کردند با تاثیرگذاری بر رویکردهای دولت عراق، روابط گسترده و چندوجهی ایران و عراق را مکدر کنند. 

با پایان یافتن دوره قانونی دولت حیدرالعبادی، نخست‌وزیر پیشین و فرارسیدن زمان انتخابات پارلمانی، تقلای فراوانی از سوی کانون‌های مشخص منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای تغییر رویکرد کلی دولت آینده عراق و تقویت گرایشات سعودی و امریکایی افزایش یافت. نتایج نهایی انتخابات اما مطلوب جریانات ضدایرانی نبود. 
پس قرار گرفتن ائتلاف‌های شیعی «سائرون» و «الفتح» در صدر جریان‌های پیروز در انتخابات اردیبهشت‌ماه سال جاری، تلاش‌ها برای تاثیرگذاری خارجی بر روند ائتلاف گروه‌های سیاسی در پارلمان و جهت‌دهی به رویکردهای کلان دولت آتی وارد فازی تازه شد. با این حال انتخاب «محمدالحبوسی» به ریاست پارلمان، برهم صالح به ریاست جمهوری و عبدالمهدی به‌عنوان نخست‌وزیر و تشکیل کابینه در کمتر از هفت ماه پس از برگزاری انتخابات، امیدهای مداخله‌جویانه برای تاثیرگذاری بر استقلال دولت عراق را از میان برد.

در این مدت، علاوه بر توطئه چینی و کارشکنی‌های سیاسی، اقدامات متعددی به منظور ایجاد اختلاف میان ملت‌های ایران و عراق به جریان افتاد. تغییر سمت و سوی اعتراضات مردم در شهرهای جنوبی عراق به سوی سردادن شعار علیه ایران و تحریک عناصر مشکوک جهت به آتش کشیدن کنسولگری ایران در بصره از آن جمله بود که با تبلیغات فراوان علیه راهپیمایی اربعین و فضاسازی و شایعه پراکنی برای ایجاد عداوت متقابل بین ملت‌های ایران و عراق همراه شد اما با هوشمندی مقام‌های دو کشور نتیجه‌ای دربرنداشت.
حال و همزمان با سفر رییس‌جمهوری عراق به ایران که در راستای ریل‌گذاری توسعه روابط چندجانبه صورت گرفته، برخی رسانه‌های امریکایی در ادامه اقدامات شیطنت‌آمیز خود، به انتشار گزارشی مبادرت کرده‌اند که به ادعای آنها از کاهش محبوبیت ایران در میان شیعیان عراقی نشان دارد؛ یعنی در میان گروه‌هایی که بیشترین قرابت مذهبی و فرهنگی را با ایرانیان دارند و درصد قابل توجهی از جامعه عراق را تشکیل می‌دهند. 

این گزارش با تاکید بر شاخص‌ها و نتایجی موهوم، فساد و ناکارآمدی دولت‌های عراق و مشکلات معیشتی و چالش‌های مربوط به تامین نیازهای مردم این کشور را ناشی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از همسایه غربی دانسته است. گرداننده پروژه مذکور مدعی شده که «ماه عسل ایران با شیعیان عراقی به سرعت رو به پایان است و این تغییر رویکرد می‌تواند تاثیری عمیق بر مسیر سیاسی آتی عراق بگذارد.»
امریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای واشنگتن که ارتباطات گسترده، فزاینده و مثبت تهران- بغداد در حوزه‌های مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی و .. را تحمل‌ناپذیر می‌بینند سخت در تلاشند تا با ایجاد اختلاف میان ملت و دولت‌های ایران و عراق، این روند را با اختلال مواجه سازند، غافل از آن‌که قرابت‌های گسترده فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، مذهبی و ... میان ملت‌های ایران و عراق و مزیت‌های استراتژیک ارتباطات دو کشور با یکدیگر در حوزه‌های گوناگون رشته پیوند میان ایران و عراق را از گسست و حتی تضعیف شدن مصون می‌دارد. ضمن اینکه ملت عراق هرگز مبارزه دوشادوش ایران با تروریست‌های داعشی، همیاری برای بازسازی کشورشان پس از جنگ‌های ویرانگر و حمایت بی‌دریغ تهران از استقلال و تمامیت ارضی عراق را از یاد نخواهند برد.

برچسب ها: سیاسی ، ایران ، عراق
نام:
ایمیل:
* نظر: