bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۰ - ۲۸ آبان ۱۳۹۷
روایت آمارها از کاهش قدرت خرید مردم؛
بانک مرکزی روز گذشته تازه‌ترین آمار خود را از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی تا پایان مهرماه سال جاری منتشر کرد. این آمارها حاکی از آن است که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (شاخص تورم) در مهرماه ۱۳۹۷ به عدد 4/148 رسیده است.
تورم نقطه به نقطه مهرماه 9/36 درصد شدبامداد جنوب:
بانک مرکزی روز گذشته تازه‌ترین آمار خود را از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی تا پایان مهرماه سال جاری منتشر کرد. این آمارها حاکی از آن است که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (شاخص تورم) در مهرماه ۱۳۹۷ به عدد 4/148 رسیده است. آمارها حاکی از آن است که شاخص مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 9/36 درصد افزایش داشته و میزان تورم در 12ماه منتهی به مهرماه ۱۳۹۷ نسبت به دوازده ماه منتهی به مهرماه ۱۳۹۶ معادل 9/15 درصد بوده است.
شاخص‌کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مهرماه ۱۳۹۷ پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 7/4 درصد افزایش داشت که مربوط به تمام اسـتان‌های کشور بوده است. بیشترین میزان افزایش متعلق به استان سیستان و بلوچستان معادل هشت درصد و کمترین آن مربوط به استان تهـران معادل ۳/۳ درصد بود.

بر اساس این آمارها در مهرماه سال جاری، شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نسبت به ماه قبل معادل 9/5 درصد افزایش داشت که این افزایش، بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای تعدادی از اقلام و گروه‌ها مانند سبزی‌های تازه (به جز بادنجان) معادل 7/18 درصد، گوشت دام شش درصد، خشکبار 7/19 درصد، رب گوجه‌فرنگی 5/81 درصد، انواع برنج 2/5 درصد، فرآورده‌های شیر 9/6 درصد، آشامیدنی‌ها ۹ درصد، روغن‌ها و چربی‌ها 9/10 درصد، قند، شکر، مربا، عسل، شکلات و محصولات قنادی 8/5 درصد، انواع شیر 6/9 درصد، ماهی و حیوانات دریایی 9/7 درصد، بیسکویت، کیک و شیرینی خشک ۸/۸ درصد، نمک و ادویه، سـس‌ها و چاشنی‌ها و ترکیبات خوراکی 3/8 درصد، انواع خرما 5/13 درصد، حبوب چهار درصد، کیوی 3/9 درصد، موز 4/1 درصد، فرآورده‌های گوشت 5/7 درصد، ماکارونی 9/3 درصـد و سـایر فـرآورده‌های غلات ۲/۲ درصد بوده است. همچنین در این ماه شاخص بهای برخی از اقلام مانند سیب درختی معادل 1/6 درصد، گوشت مرغ 7/3 درصد، تخم‌مرغ 8/1 درصد و بادنجان 3/2 درصد کاهش یافت.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها معادل 9/55 درصد افزایش نشان می‌دهد و در همین گروه، شاخص بهای گروه خوراکی‌ها معادل 1/56 درصد و گروه آشامیدنی‌ها 4/51 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است. شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 1/7 درصد افزایش داشت.
در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه دخانیات نسبت به ماه قبل معادل 5/17 درصد افزایش یافت که این افزایش ناشی از بالا رفتن شاخص بهای انواع سیگار خارجی معادل 2/15 درصد و انواع سیگار ایرانی 6/21 درصد بوده است.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه دخانیات معادل 3/165 درصد افزایش داشته است.

در مهرماه سال جاری شاخص بهای گروه پوشاک و کفش نیز نسبت به ماه قبل معادل 5/9 درصد افزایش داشت و این افزایش ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های پوشاک آماده معادل 1/11 درصد، انواع کفش 2/6 درصد، پارچه برای تهیه پوشاک 3/8 درصد، اجرت دوخت و شستشوی لباس 6/2 درصد و سایر کالاهای پوشاکی 3/6 درصد بوده است.
در ماه مورد گزارش نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه پوشاک و کفش معادل 3/39 درصد افزایش داشته است و شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 9/8 درصد افزایش داشت.

در مهرماه ۱۳۹۷، شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل 9/0 درصد همراه بود که افزایش فوق در اثر بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های ارزش اجاری مسکن شخصی و اجاره‌بهای مسکن غیرشخصی هر یک معادل 7/0 درصد و تعمیرات و خدمات ساختمانی 6/4 درصد بوده است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل نیز شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها معادل 8/12 درصد افزایش داشته است.
در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه نسبت به ماه قبل معادل 9/12 درصد افزایش داشت و این افزایش ناشی از بالارفتن شاخص بهای گروه‌های وسایل خانگی معادل 1/17 درصد، مبلمان، اثاث، فرش و انواع کفپوش 9/10 درصد، ظروف و لوازم آشپزخانه 2/13 درصد، کالاها و خدمات مورد استفاده در خانه و خدمات خانگی 6/8 درصد، منسوجات مورد استفاده در خانه 4/12 درصد و ابزار و وسایل برای خانه 8/15 درصد بوده است.
در ماه مورد گزارش نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه معادل 8/71 درصد افزایش داشته است.

در مهرماه ۱۳۹۷، شاخص بهای گروه بهداشت و درمان نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۲/۲ درصد مواجه شد و افزایش شاخص در این گروه، در اثر بالا رفتن شاخص بهـای گروه‌های خدمات پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی معادل 3/2 درصد، دارو، لوازم و مواد طبی و درمانی ۳/۳ درصد و هزینه‌های بیمارستانی 2/0 درصد بوده است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه بهداشت و درمان معادل 1/19 درصد افزایش داشته است.
در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه حمل و نقل نسبت به ماه قبل معادل 1/3 درصد افزایش یافت و این افزایش ناشی از بالارفتن شاخص بهای برخی از اقلام و گروه‌ها مانند تعمیرات و سوخت وسایل نقلیه شخصی معادل 6/8 درصد، هزینه‌های رفت و آمد 2/1 درصد، انواع موتورسیکلت ۹/۹ درصد و دوچرخه نمره ۱۶ و بالاتر 1/8 درصد بوده است.
همچنین در این ماه شاخص بهای گروه اتومبیل شخصی معادل 3/0 درصد کاهش داشت. در مهرماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه حمل و نقل معادل 6/58 درصد افزایش داشته است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی معادل ۸۰ درصد افزایش داشته است.

برچسب ها: اقتصاد ، آمار ، تورم ، گروه‌ها
نام:
ایمیل:
* نظر: