bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۰ - ۲۹ آبان ۱۳۹۷
دولت، ابهامات بسته حمایتی اقشار کم‌درآمد را برطرف کند؛
بسته حمایت از اقشار کم‌درآمد، طرحی بود که پس از مدت‌ها اعتراض و درخواست اقشار کم‌درآمد و همچنین فشار نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، سرانجام در دستور کار دولت قرار گرفت تا شکاف بزرگ ناشی از افزایش تصاعدی قیمت ارز و به‌دنبال آن افزایش در قیمت کالاهای اساسی را جبران کند.
بامداد جنوب:
بسته حمایت از اقشار کم‌درآمد، طرحی بود که پس از مدت‌ها اعتراض و درخواست اقشار کم‌درآمد و همچنین فشار نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، سرانجام در دستور کار دولت قرار گرفت تا شکاف بزرگ ناشی از افزایش تصاعدی قیمت ارز و به‌دنبال آن افزایش در قیمت کالاهای اساسی را جبران کند. این طرح بارها از سوی مسوولان دولتی وعده داده شد و بارها سبک سنگین شد تا در نهایت با توجه به شرایط خاص اقتصادی موجود، به کمک اقشار بی‌بضاعت و کم‌درآمد آمده و وضعیت معیشت آنها را بهبود ببخشد. 

آبان‌ماه سال جاری بود که این طرح در نهایت مصوب شد تا بسته‌ای نقدی و کالایی در اختیار بخشی از جامعه که ظاهرا بیش از نیمی از جمعیت را پوشش می‌دهند، قرار گیرد با این حال، اجرای بسته حمایتی دولت از اقشار کم‌درآمد در حالی آغاز شده که همچنان برخی ابهامات آن پابرجاست؛ در این زمینه به‌تازگی و با واریز حقوق، رقم حدود ۲۰۰ هزار تومانی به حساب برخی اقشار واریز شده و بخشی دیگر از مشمولان، این مبلغ را دریافت نکرده‌اند.
درباره جزئیات بسته حمایتی، اطلاع‌رسانی دقیقی تاکنون انجام نشده ولی کلیت آنچه در اظهارات مسوولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیده شده، نشان می‌دهد که مرحله اول این طرح شامل مددجویان و مشمولان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی است؛ به‌طوری که به‌ازای هر خانوار و با توجه به وضعیت معیشتی آنها کارت یارانه سرپرست خانوار از ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، شارژ خواهد شد و این خانوارها می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد طرح، اقدام به خرید اقلام متنوع مواد غذایی مورد نیاز خود کنند.

 گروه دوم کارکنان هستند و طبق مصوبه دولت، سازمان برنامه و بودجه مجاز شد برای کارکنان رسمی و پیمانی کشوری و لشکری، کارکنان قراردادی و شرکتی و مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی، لشکری و حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد و سایر صندوق‌ها که مجموع پرداختی ماهانه آنها به کمتر از سه میلیون تومان می‌رسد، کمک جبرانی از طریق حساب‌های بانکی مرتبط با حقوق و دستمزد آنها واریز کند.
در حالی نحوه پرداخت نقدی و حقوقی از مهم‌ترین ابهامات این بسته به‌شمار می‌رود که تاکنون به‌طور شفاف از سوی سازمان برنامه و بودجه به‌عنوان محل اصلی تامین منابع مالی طرح بسته حمایتی و البته محل پرداخت ماهانه حقوق کارکنان در بخش‌های دیگر اطلاعاتی در مورد نحوه پرداخت‌های نقدی منتشر نشده و مشخص نیست که به چه نحوی انجام می‌شود.
فقط به‌تازگی محمد شریعتمداری، وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی مبلغ پرداختی به کارمندان دولت را ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرده و گفته افرادی که کمتر از سه میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند، مشمول این بسته می‌شوند.

 در همین راستا به‌تازگی واریز حقوق در بخش‌های مختلف انجام شده است و البته هستند گروه‌هایی که هنوز حقوق آبان‌ماه را دریافت نکرده‌اند و در این بین برای برخی رقم ۲۰۰ هزار تومان به همراه حقوق واریز شده است؛ ‌به‌گونه‌ای که بازنشستگان و مستمری‌بگیران از جمله حقوق‌بگیرانی هستند که برای گروه‌هایی از آنها این مبلغ پرداخت شده و در بین همین دو بخش هم برخی مشاغل هستند که هنوز هیچ‌گونه دریافتی نداشته‌اند.
همچنین در مورد کارمندان هم که جزئی از گروه‌های مشخص شده در مصوبه دولت برای دریافت جبرانی هستند، ظاهرا پرداختی انجام نشده و تحقیقات میدانی از برخی کارکنانی که مشمول این طرح می‌شوند، نشان می‌دهد که برخی از آنان از دریافت مبلغ جبرانی همراه حقوق بی‌اطلاع هستند.
اما این‌که آیا تمامی کارکنان در بخش‌های دولتی و سازمان‌هایی که به نحوی از بودجه دولتی استفاده می‌کنند و کمتر از سه میلیون تومان درآمد دارند، مشمول دریافت جبرانی می‌شوند یا خیر؟ یا این‌که این پرداخت تا چه زمانی و در چند ماه انجام می‌شود؟ به همراه سایر ابهامات در مورد پرداختی به کارکنان در بسته حمایتی بی‌پاسخ مانده‌اند و مسوولان مربوطه جزئیات آن را اعلام نکرده‌اند. با این حال، بامداد جنوب به محض دریافت اخبار بیشتر در این خصوص اطلاع‌رسانی جامع‌تری در این خصوص انجام خواهد داد.

نام:
ایمیل:
* نظر: