bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۶ - ۳۰ آبان ۱۳۹۷
امریکا در حال‌ حاضر یک بازیگر آشوب‌ساز و یاغی در نظام بین‌الملل است، ایالات متحده امریکا در صدد فروپاشی اتحادیه اروپا به‌نفع خود است.
محمدباقر خرمشاد:
امریکا در حال‌ حاضر یک بازیگر آشوب‌ساز و یاغی در نظام بین‌الملل است، ایالات متحده امریکا در صدد فروپاشی اتحادیه اروپا به‌نفع خود است.
مجموعه اقداماتی که تیم ترامپ در حال‌ انجام دادن است مانند خروج از معاهده پاریس، خروج از بر جام، قطع ارتباط با یونسکو و ... این مساله را به ذهن تداعی می‌کند که امریکا ساختارهای نظام بین‌الملل موجود را قبول ندارد و ظاهرا در تلاش است که فراتر از ساختارهای نظام بین‌الملل موجود حرکت کند و با خراب کردن آنها احتمالا به سمتی برود که ساختارهای جدیدی را طراحی کند. شاید یکی از گام‌ها در مسیر شکل دادن به نظمی جدید، متناسب با اهداف امریکا باشد. لذا وقتی این کار شیوع پیدا کند، امریکا بر خلاف قواعد و حقوق بین‌الملل پیش می‌رود به‌دلیل اینکه این قواعد و حقوق بر اساس ساختار و نظمی که بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفته است، به وجود آمده است.

بنابراین در این مسیر امریکا از بسیاری از مسائلی که در حالت عادی باید ابا می‌کرد، مانند زیر پا گذاشتن حقوق بشر، بالعکس انسان‌ها را در کشورهای مختلف به گرسنگی و مرگ تهدید کرده است و مجموعه این عوامل بخشی از اقدامات هنجارشکنانه امریکا جهت فروپاشی نظم و ساختار موجود به منظور برقراری نظم جدید است.
بنابراین امریکا در حال‌ حاضر به‌عنوان یک بازیگر آشوب‌ساز عمل می‌کند. برخلاف گذشته که تلاش می‌کرد به‌عنوان بازیگر ثبات‌ساز باشد اما در حال‌ حاضر بازیگری آشوب‌ساز و یاغی در نظام بین‌الملل است به همین جهت تلاش می‌کند از معاهدات مختلف خارج شده و روند اصلی خود را نقض ساختارها و قوانین بین‌المللی بگذارد که یکی از بارزترین این اقدامات در مورد بر جام بود که کاری غیرانسانی علیه ملت ایران اعمال کرده است.

به‌نظر می‌رسد اروپا تمایل دارد کارهایی را پیش ببرد اما شاید ابزار لازم را ندارد یعنی در چنین مواردی با خواسته‌های امریکا تعارض پیدا می‌کند. در حالی که به‌عنوان یک مورد سیاسی بزرگ باید بداند که نمی‌تواند صرفا با تمایل داشتن و بدون پرداخت هزینه یک ریل‌گذاری را انجام دهد. در حالی که این کار فقط نفع آن برای ایران نیست،‌ بلکه بحثی حیثیتی و هویتی برای اروپا هم است.
در حال‌ حاضر برخی از گذاره‌ها نشان می‌دهد ایالات متحده امریکا به‌شدت تلاش می‌کند که اروپا را از هم متلاشی کند. یعنی مسیری که امریکا طی می‌کند، اگر این نقطه‌های حرکت را به هم وصل کنیم به این جمع‌بندی می‌رسیم که امریکا در صدد فروپاشی اتحادیه اروپا به‌نفع خودش است. برای مثال وقتی به‌شدت از بحث برگزیت حمایت می‌کند و طرفداران امریکا نیز در درون انگلیس از جدایی انگلیس از اروپا حمایت می‌کنند، یکی از اولین گام‌ها برای فروپاشی اروپا می‌تواند باشد.

همان‌طور که شاهد هستیم امریکا تلاش می‌کند کشورهای اروپای شرقی را به خود جذب کرده و َآنها را متقاعد کند پیش از آن‌که با اتحادیه اروپا کار کنند، با امریکا کار کنند. همچنین در مساله دیگری وقتی ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بحث ارتش اروپایی را مطرح می‌کند ترامپ به‌شدت نسبت به این موضوع موضع‌گیری می‌کند و از سوی دیگر مباحثی مانند تعهدات برجامی اروپا و لزوم وفادار ماندن اروپا به تعهداتش، در واقع می‌طلبد که راهکارهایی در این‌گونه موضوعات اتخاذ شود.
اگر چنانچه اتحادیه اروپا بخواهد در بحث ارتش اروپایی، برگزیت یا فشاری که به کشورهای اروپای شرقی وارد می‌شود عقب‌نشینی کنند، جمع همه اینها می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور به فروپاشی اتحادیه اروپا منجر شود. لذا به نظر می‌رسد اروپا به‌خاطر خودش هم که شده است، باید دست به یکسری اقدامات بزند که راحت‌ترین این گام‌ها همان تعهدات برجامی است. 

برچسب ها: سیاسی ، اروپا ، ایران
نام:
ایمیل:
* نظر: