bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۸ - ۳۰ آبان ۱۳۹۷
پس از اطلاع‌رسانی به مردم از طرف وزیر خارجه؛
برای همه مشخص بود که اظهارات روشن، صادقانه و صریح وزیر امور خارجه در مورد پولشویی در کشور به مذاق بسیاری خوش نمی‌آید. آنها که این روزها می‌خواهند حرفی از دهان محمدجواد ظریف بیرون بکشند، حالا نگران از این‌که او بالاخره چه خواهد گفت...
بامداد جنوب - ابوعلی زرین‌قلم:
 برای همه مشخص بود که اظهارات روشن، صادقانه و صریح وزیر امور خارجه در مورد پولشویی در کشور به مذاق بسیاری خوش نمی‌آید. آنها که این روزها می‌خواهند حرفی از دهان محمدجواد ظریف بیرون بکشند، حالا نگران از این‌که او بالاخره چه خواهد گفت، پس از یک پمپاژ شدید خبری، به سمت و سوی دیگری رفته‌اند. وضعیت اقتصادی کشور برای همه مردم مشخص کرده که فساد از سراپای نظام اقتصادی کشور می‌بارد و هر آنچه هم که ظریف گفت، دور از واقعیت نیست و البته یکی باید با جرات و جسارت او، صریح و رک با مردم صحبت کند.

نزدیک به دو هفته پس از بمباران خبری علیه وزیر امور خارجه که تقریبا راه به جایی نبرد. امروز منتقدان شفاف‌سازی در مورد پولشویی را به سمت و سوی استیضاح وزیر امور خارجه برده است، آنها نگران از این هستند مبادا ابعاد بیشتری از مساله پولشویی مشخص شود و تصمیم اتاق فکرشان این شده که به هر شکل ممکن صدای ظریف و هر آن کسی را که می‌خواهد در مورد پولشویی سخن بگوید، قطع کنند.
در این میان عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از تدوین تقاضای استیضاح وزیر امور خارجه خبر داد و گفت: تقاضای استیضاح محمدجواد ظریف به‌دلیل ارائه نکردن مدارک خود در مورد پولشویی تدوین شد و امضاهای آن از امروز جمع‌آوری می‌شود.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: وزیر امور خارجه به تازگی اظهاراتی در مورد پولشویی در کشور مطرح کرد، وی قرار بود امروز مدارک خود را در اختیار نمایندگان قرار دهد که این کار انجام نشد. به‌دلیل آن‌که ظریف مدارک خود در مورد پولشویی در کشور را در اختیار مجلس قرار نداده از این‌رو ما استیضاح وی را تدوین کرده‌ایم.
حاجی‌دلیگانی همچنین در ادامه بهانه‌های زیبای خود برای استیضاح ظریف، گفت: هنوز امضاهای این طرح جمع‌آوری نشده است و از امروز امضاهای این طرح استیضاح را جمع‌آوری کرده و پس از آن به هیات رئیسه مجلس ارائه می‌کنیم.

گفتنی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه 20 آبان 97 در گفت‌وگویی اظهار کرد: پولشویی در کشور یک واقعیت است و هشدار داد که دلیل فضاسازی‌هایی که علیه مصوبه‌های ضدپولشویی می‌شود منافع اقتصادی افراد است.
به گفته وی «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و بسیاری از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند... با این وضعیت ما نمی‌توانیم با فضاسازی‌ها مقابله کنیم. کسانی که یک قلم معامله‌شان ممکن است ۳۰ هزار میلیارد باشد فضاسازی کرده‌اند. آنها می‌توانند بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم فضاسازی‌شان کنند».

مجلس به جای استیضاح، پولشویی را بررسی کند
مساله استیضاح وزیر امور خارجه به‌دلیل افشاگری در مورد پولشویی، با انتقاد گسترده بسیاری از مردم و افکار عمومی روبه‌رو شد. در همین رابطه، کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر این‌که حتی طرح مساله استیضاح وزیر خارجه در شرایط کنونی درست نیست، گفت: مجلس باید شفافیت و مقابله با پولشویی را در دستور کار قرار دهد که خواست همه مردم ایران است.
علی خرم در گفت‌وگو با ایرنا گفت: همانطور که همه می‌دانند ما اکنون در شرایط معمولی نیستیم، ویترین بایستی با تمام تقابل‌های خارجی از امریکا گرفته تا اسرائیل، عربستان و بقیه که به طرق مختلف به ایران حمله می‌کند، بتواند بایستد، مقاومت کند و بجنگد. 

وی با بیان این‌که عقل سلیم ایجاب می‌کند در این شرایط همه با یک نوع درایت و حکمت برخورد بکنند، افزود: از این نظر حتی طرح موضوع هم می‌تواند به تضعیف آقای دکتر ظریف بینجامد، بنابراین بایستی هم‌اکنون نظام این موضوع را به‌عنوان تشخیص مصلحت نظام ببیند و از این زاویه در حال حاضر وقت طرح چنین بحثی نیست و حتما کسانی که متعادل هستند این ضرورت را تشخیص می‌دهند که وقت چنین کارهایی نیست. مطالبی هم که ایشان گفته‌اند چیزی نیست که برای اولین‌بار مطرح شده باشد و این مطالب قبلا هم در مجلس و دیگر جاها گفته شده است. 
به گفته خرم، وقتی که سازمان جهانی شفافیت،که در بازل سوئیس است از همه کشورها گزارش می‌دهد، ایران را از نظر شفافیت و پولشویی در میان 147 کشور در رتبه آخر قرار می دهد، این خود دلیل محکمی در تائید حرف‌های آقای ظریف است که چنین اتفاقی صورت می‌گیرد، حال این‌که ما چگونه جلوی آن را بگیریم بحث دیگری است. مجلس شورای اسلامی به جای کارهایی که خودزنی محسوب می‌شود، باید ببیند موضوع را چگونه حل کند. ما اگر داستان پولشویی و سایر داستان‌ها جلوی پایمان نباشد، اصولا نه این سازمان‌های بین‌المللی ما را به‌عنوان آخرین کشور قرار می‌دهند و نه در داخل ما مشکل خواهیم داشت. موضوع شفافیت بایستی اکنون در دستور کار باشد این هم چیزی است که همه مردم ایران می‌خواهند و مردم ایران خواستار این هستند که شفافیت باشد و درباره هر موضوعی درست تصمیم بگیریم.

آتش‌بس اعلام شود
از سوی دیگر، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: قرار نیست وزیر امور خارجه به‌خاطر یک جمله استیضاح شود یا استعفا دهد باید در این زمینه آتش‌بس اعلام شود.
علاءالدین بروجردی در مورد اظهارات وزیر امور خارجه درباره پولشویی و واکنش منتقدان به این اظهارات، افزود: اگر من به‌جای دکتر ظریف بودم از چنین جمله‌بندی برای این مساله استفاده نمی‌کردم، بهتر این بود که این موضوع از زبان وزیر امور خارجه مطرح نمی‌شد اما قرار نیست که رئیس دستگاه دیپلماسی به‌خاطر یک جمله استعفا دهد یا استیضاح شود، ظریف نکته‌ای را در مجموعه صدها و هزاران موضع‌گیری مطرح کرد بالاخره یک موضع‌گیری ممکن است چنین بازتاب‌هایی داشته باشد. نباید بیش از حجم مساله به آن پرداخت، حقیقت این است که ما در معرض تهاجم بسیار بدی از طرف کشور همسایه شرقی به‌دلیل قاچاق مواد مخدر هستیم که طبق گزارش‌های موجود حجم کشت تریاک دو برابر شده است.

برچسب ها: سیاسی ، ظریف ، امور خارجه ، مجلس
نام:
ایمیل:
* نظر: