bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۰۱۷
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۹ - ۳۰ آبان ۱۳۹۷
پست دست دوستی به کتاب داد؛
تفاهمنامه همکاری معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران امضا شد و دراین تفاهمنامه تخفیف‌های 20 تا 60 برای ارسال کتاب‌ها در نظر گرفته شده است.
بامداد جنوب:
تفاهمنامه همکاری معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران امضا شد و دراین تفاهمنامه تخفیف‌های 20 تا 60 برای ارسال کتاب‌ها در نظر گرفته شده است. به گزارش ایبنا، تفاهمنامه همکاری معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین نعمتی مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب، محمد احمدی معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و نادر قدیانی مدیر مسوول انتشارات قدیانی صبح روز گذشته چهارشنبه 30 آذر در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب امضا شد.

پست می‌تواند حلقه فرایند چاپ را تکمیل کند 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این این مراسم با بیان این‌که پست می‌تواند حلقه فرایند چاپ را تکمیل کند، گفت: زمانی که کتاب تولید و چاپ می‌شود، باید روشی در نظر گرفته شود تا این کتاب به دست خواننده برسد که این امکان یا از طریق کتابفروشی‌ها یا از طریق ارسال کتاب در بسته‌های کوچک از طریق اداره پست انجام می‌شود.
محسن جوادی با بیان این‌که در این زمینه شرکت ملی پست وظیفه مهمی بر عهده دارد و امیدوارم سهم این شرکت علاوه بر بعد معنوی، در توسعه اجتماعی اقتصادی ایران نیز موثر باشد، افزود: در این میان خوشحالیم که همزمان با آغاز هفته وحدت این تفاهمنامه امضا می‌شود و این وحدت از رهگذر کتاب خواندن و مطالعه است.
وی با اشاره به نامتوازن بودن نسبت ناشران و کتابفروشان در کشور، گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه نشر این است که تعداد ناشران و کتابفروشان تناسب ندارد و اگرچه باید متناسب با تعداد ناشران، کتابفروش داشته باشیم اما این رابطه معکوس است و شرکت پست خلأهای دسترسی به کتاب در شهرهای کوچک و مناطق محروم را پر می‌کند.

پست رسالت اجتماعی و فرهنگی دارد
مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست گفت: شرکت پست در ارائه خدمت‌رسانی در حوزه اجتماعی  و فرهنگی رسالت ویژه‌ای دارد و خوشحالیم که توانستیم در این زمینه قدم برداریم و به مردم کمک کنیم.
حسین نعمتی با اشاره به این‌که ما تلاش داریم از ظرفیت‌های شرکت ملی پست در زمینه توزیع کتاب به دست خانواده‌ها، نوجوانان و جوانان استفاده کنیم تا فرهنگ کتابخوانی توسعه و ترویج داده شود، افزود: از مدت‌‌ها پیش برنامه‌ریزی برای تفاهمنامه انجام شده است. کارشناسان ما به همراه کارشناسان خانه کتاب مدت‌ها تلاش کردند تا طرحی داشته باشند تا بتوانیم بیشترین تخفیف‌ها را برای ارسال و توزیع کتاب به نقاط مختلف کشور داشته باشیم.

توزیع کتاب و هزینه‌های آن یکی از دغدغه‌های ناشران است
مدیرعامل موسسه خانه کتاب هم در این نشست با اشاره به امضای تفاهمنامه موسسه خانه کتاب و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی گفت: امیدواریم ناشران و کتابفروشان و در کل همه مردم از ثمرات این تفاهمنامه که در هفته کتاب امضا می‌شود، استفاده کنند، چون ثمره کار ما باقیات صالحات برای همه مردم است.
نیکنام حسینی‌پور با بیان این‌که توزیع کتاب و هزینه‌های آن یکی از دغدغه‌های کتابفروشان و ناشران است، افزود: در این زمینه شرکت ملی پست و موسسه خانه کتاب ینز دغدغه دارد و به همین دلیل تلاش کردیم طرحی را که طی سالیان گذشته پایه‌گذاری شده بود، در قالب این تفاهمنامه دنبال کنیم و در این زمینه برای گسترش خدمات فرهنگی توسعه و نهادسازی داشته باشیم.
وی یادآور شد: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که اردیبهشت ماه امسال برگزار شد، در دیدار با مدیرعامل شرکت ملی پست دیدار داشتیم و قرار شد که جلساتی برای امضای دوباره تفاهمنامه بین دو مجموعه داشته باشیم که خوشبختانه امروز به نتیجه رسید.
حسینی‌پور با اشاره به برنامه ششم توسعه درباره مسوولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت ملی پست نیز گفت: در این برنامه این دو نهاد وظیفه دارند که برای حمل و نقل محصولات فرهنگی تسهیلاتی در نظر بگیرند تا کتاب و مجلات با حداقل هزینه در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد. البته قرار است آیین‌نامه اجرائی به‌زودی تهیه شود تا بتوانیم قدم‌های بیشتری برای ارسال کم‌هزینه کتاب به مصرف‌کنندگان داده شود.
به گفته مدیرعامل خانه کتاب، ‌در این زمینه به‌زودی درگاهی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی در موسسه خانه کتاب راه‌اندازی می‌شود که بر اساس آن، ناشران قبل از ارسال کتاب، درخواست خود را به خانه کتاب ارسال کرده و با تائید موسسه، اداره پست ارسال کتاب را انجام دهد.
حسینی‌پور درباره میزان تخفیف‌ ارسال کتاب از طریق پست نیز گفت: محاسبه میزان تخفیف مرسولات کتاب متفاوت است اما طبق توافقات اولیه این تخفیف بین 20 تا 60درصد خواهد بود.

«پست» نقیصه‌های توزیع را برطرف می‌کند
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز در این نشست با بیان این‌که شرکت ملی پست ظرفیت بسیار خوبی برای توزیع کتاب در سراسر کشور دارد، گفت: شرکت پست جایگاه قدیمی و جاافتاده‌ای در فرهنگ ما دارد به‌طوری که در برخی روستاها و نقاط دورافتاده که دسترسی به آنها امکان‌پذیر نیست اما به‌راحتی به وسیله پست ممکن است.
محمود آموزگار با اشاره به این‌که در بین همکاران کسانی هستند که در فضای مجازی دو سوم از چاپ یک کتاب هزار نسخه‌ای خود را از طریق شرکت پست به سراسر کشور توزیع می‌کنند، افزود: اگر این هزینه به خریدار تحمیل شود، این استفاده از ناشران و کتابفروشان سلب می‌شود.
وی با بیان این‌که شرکت پست یکی از خدمات زیرساختی در سراسر دنیا به‌شمار می‌آید، بیان کرد:‌ برای مثال در کشور آلمان، ارسال کتاب و مجله تقریبا رایگان است، آن هم در کشوری که اعتقادی به سوبسید و یارانه نیست و بر بستر اقتصاد آزاد تاکید می‌شود،‌ در این کشور مالیات ارزش افزوده برای مشاغل 19 درصد است اما برای کتاب 6 درصد است و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت موضوع کتاب است.
آمزگار با اشاره به این‌که در ایران نیز ما انتظار داریم که چنین فضایی از سوی شرکت پست برای حوزه ناشران رخ بدهد و ارسال کتاب و مجله از سایر اقلام متمایز شود، گفت: زیرا سیستم توزیع کارآمدی درکشور نداریم و شرکت پست در این زمینه می‌تواند نقیصه‌های موجود را برطرف کند، البته این تفاهمنامه با انتظارات ما فاصله زیادی دارد که امیدواریم در سال‌های آینده کاربردی‌تر باشد.

ضرورت توجه به آسیب‌های پیشین
مدیرمسوول انتشارات قدیانی و رئیس انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک هم در این نشست به برخی از مشکلات ناشران کودک در استفاده از تخفیف‌های شرکت پست اشاره کرد و گفت: عموما حجم کتاب‌های کودک بسیار کم است و قیمت پایینی دارد و از حداقل وزنی که تعیین شده کمتر است، بسیاری از همکاران ما مجبورمی‌شوند دو تا سه کتاب را نیز به‌عنوان هدیه در بسته قرار دهند تا بتوانند مرسوله خود را پست کنند.
نادر قدیانی با اشاره به این‌که در این زمینه امیدوارم راه‌حل و راهکار مناسبی از سوی شرکت پست پیش‌بینی شود تا کمتر شاهد بروز چنین مشکلاتی باشیم، افزود: زیرا شاهد هستیم که بسیاری از ناشران سالانه به همین روش هزاران نسخه کتاب را به سراسر کشور ارسال می‌کنند.
وی همچنین به دو مشکل اساسی قابل پیشگیری در اجرای تفاهمنامه اشاره و بیان کرد: معمولا پس از امضای تفاهمنامه زمان زیادی بین یک تا دو هفته زمان لازم است تا این تفاهمنامه به واحدها ابلاغ و سپس اجرائی شود، در این زمینه فکر می‌کنم به‌دنبال دیجیتالی و الکترونیکی شدن خدمات در اداره‌ها می‌توان راهکاری برای جلوگیری از این موضوع پیش‌بینی کرد.

قدریانی با اشاره به این‌که اتمام زمان تفاهمنامه مشکل دیگری است که می‌توان برای آن نیز راهکار جدید در نظر گرفت تا دغدغه‌ها کم شود، تصریح کرد: برای مثال شش ماه قبل از این‌که تاریخ تفاهمنامه به پایان برسد برای تمدید آن اقدام کنیم یا این‌که بندی اضافه شود که امضای تفاهمنامه جدید، تفاهمنامه قبلی معتبر باشد
.
پست به یاری کتاب آمد
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در پایان این نشست با اشاره به فعالیت‌های شرکت پست گفت: شرکت ملی پست در همه جای دنیا و ایران همیشه برای عرضه محصولات فرهنگی به دست مخاطبان دل‌نگرانی دارد و تسهیلات ویژه‌ای نیز در این زمینه پیش‌بینی کرده است.
محمد احمدی با بیان این‌که در حوزه مطبوعات و نشریات نسبت به حوزه‌های دیگر همیشه خدمات نیم‌بها به مخاطبان ارائه دادیم، افزود: قرار است در تفاهمنامه کنونی نیز این فرصت فراهم شود که علاوه بر ارائه تخفیف، برنامه‌های دیگری نیز تمهید شود.
وی با اشاره به برخی از مشکلات اقتصادی و کاهش تیراژ کتاب‌ها طی سال‌های اخیر، گفت: تلاش کردیم مبتنی بر این مسائل، سرویس جدیدی پیش‌بینی کنیم که سرویس عادی گواهی شده نام دارد و هدف اصلیش این است که اثربخشی طرح برای مصرف‌کننده بیشتر شود.
احمدی در پایان یادآور شد: ما اولین سازمان اجتماعی و ارتباطی در ایران هستیم به‌طوری که بیش از 140 سال است که شرکت ملی پست در قالب اتحادیه جهانی فعالیت می‌کند و دغدغه فرهنگی جایگاه پست را به‌حدی رسانده است که به آن افتخار می‌کنیم. ما تلاش کردیم در فاصله بین امضای تفاهمنامه جدید خدمات خود را ادامه بدهیم، همچنین آیین‌نامه اجرائی این تفاهمنامه امروز ابلاغ می‌شود تا در واحدها پیگیری شود.

برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، کتاب ، کتابفروشی ، ناشر ، چاپ
نام:
ایمیل:
* نظر: