bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۰۲۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۹ - ۳۰ آبان ۱۳۹۷
یک وبگاه خبری مدعی شده به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد امریکایی‌ها به طرف سعودی پیشنهاد داده‌اند که یکی از فرزندان ملک سلمان باید در موضوع پرونده خاشقچی قربانی شود تا شاید بتوان محمد ‌بن‌سلمان را از این پرونده مخوف بیرون کشید.
یک وبگاه خبری مدعی شده به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد امریکایی‌ها به طرف سعودی پیشنهاد داده‌اند که یکی از فرزندان ملک سلمان باید در موضوع پرونده خاشقچی قربانی شود تا شاید بتوان محمد ‌بن‌سلمان را از این پرونده مخوف بیرون کشید.
به گزارش وبگاه خبری الخلیج‌ آنلاین، پس از این‌که پرونده خاشقچی، ولیعهد سعودی را در تنگنا انداخت، همه شواهد متقن و کافی برای اثبات دخالت وی در قتل این روزنامه‌نگار منتقد سعودی در داخل کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه گردآوری شد و تحقیق آژانس اطلاعات امریکا در این‌باره هم به پایان رسید، حالا سپر بلای دیگری پیدا شده که مقامات سعودی برای ارائه آن آماده می‌شوند. این‌بار حرف و حدیث‌ها از خالد‌بن‌سلمان، برادر ولیعهد عربستان و سفیر این کشور در امریکاست که در روزنامه‌های امریکایی نام او به این شکل برجسته شد که گفتند وی تلاش کرد خاشقچی را به کنسولگری عربستان در استانبول بکشاند و به او اطمینان خاطر داده بود که از هیچ لحاظی در آنجا مشکلی برایش پیش نخواهد آمد.

در همین حال اتهام سفیر عربستان در واشنگتن هم‌زمان شده است با آنچه که وب سایت انگلیسی میدل‌ایست آنلاین روز گذشته منتشر کرد و نوشت: وزیر خارجه امریکا نقشه راهی به ولیعهد عربستان ارائه کرده که وی را برای نجات از پیامدهای قتل خاشقچی راهنمایی می‌کند. این نقشه راه جدید امریکا توصیه می‌کند یک عضو بی‌گناه از خاندان حاکم آل‌سعود در عربستان متهم به قتل خاشقچی شود تا آنهایی که در راس هرم قدرت هستند، تبرئه شوند. به باور نویسنده، به‌نظر می‌رسد مختصات نقشه راه امریکا برای بن‌سلمان در حال عیان شدن است، آن هم با طرح این ادعا که خالدبن‌سلمان، برادر ولیعهد سعودی از ابتدا با قتل خاشقچی در ارتباط بوده است تا بدین ترتیب خالد سپر بلای برادرش شده و اتهام‌ها از سر ولیعهد سعودی رفع شود. اینجا معلوم می‌شود که بن‌سلمان به این طرح وزارت خارجه امریکا متوسل شده است طرحی که به وی توصیه کرده بود هیچ کدام از اعضای خاندان حاکم آل‌سعود را در قضیه خاشقچی متهم نکند، مگر این‌که فشارها به حدی بر او بیشتر شود که تحمل کردنی نباشد. بن‌سلمان تردیدی در اطاعت فوری از این طرح وزارت خارجه امریکا نشان داد به‌خصوص که روزنامه واشنگتن‌پست هم روز جمعه به نقل از منابعی آگاه نوشت، سیا به این نتیجه رسیده که ولیعهد سعودی آمر قتل خاشقچی بوده است.

در همین حال شاهزاده سعودی و برادر ولیعهد این کشور اعلام کرد: ادعاهای روزنامه واشنگتن‌پست درباره پیشنهادش به خاشقچی برای رفتن به ترکیه دروغ است. خالدبن‌سلمان گفت: آخرین ارتباطش با خاشقجی بیست و ششم اکتبر ۲۰۱۷ به‌صورت مکاتبه‌ای بوده و هرگز پیشنهاد نکرده که به هر دلیلی به ترکیه برود. او در پیامی توئیتری از دولت امریکا خواست هرگونه اطلاعات درباره این ادعا را علنی کند. خالدبن‌سلمان تاکید کرد، واشنگتن‌پست تنها به سوالات مربوط به پرونده خاشقچی اکتفا کرده و ادعایش درباره تماس او با مقتول و پیشنهاد برای رفتن به ترکیه اتهام بزرگی است که نباید از سوی منابع غیرمعروف بیان شود. 

الخلیج در ادامه آورده است: از زمانی که عربستان به قتل خاشقچی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد، دیوان پادشاهی عربستان به‌منظور رفع اتهام از سر ولیعهد خود دست به هر ابزار جعل و تحریفی زده است از جمله که ژنرال احمد عسیری، نائب رئیس اطلاعات سعودی را که از افراد نزدیک به بن‌سلمان بود، سپر بلای خود کرده و او را مسوول طراحی نقشه و اجرای عملیات ترور خاشقچی معرفی و از سمتش برکنار و بازداشت کرد. العسیری تنها نفری نبوده که سپر بلای ولیعهد سعودی شده است، سعود القحطانی هم که از مشاوران بسیار نزدیک به بن‌سلمان در دفتر پادشاهی عربستان بود به اتهام برنامه‌ریزی برای قتل خاشقچی برکنار شد و دادستانی کل عربستان هم اعلام کرد که تقاضای اعدام برای پنج متهم این پرونده کرده است. الخلیج آنلاین در پایان آورده است: اما گام بن‌سلمان در حذف یکی از مهم‌ترین مهره‌های خود نتوانست او را از زیر فشار جامعه جهانی خارج کرده و اتهام‌ها را از سرش بردارد، از همین‌رو انتظار می‌رود به سمت گام دومی رود که همان برکناری خالدبن‌سلمان است.

نام:
ایمیل:
* نظر: