bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۰۲۲
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۹ - ۳۰ آبان ۱۳۹۷
در پی افزایش قیمت، صادرات بی‌رویه و سکوت مسوولان؛
ذخایر ماهی و میگو در آب‌های خلیج فارس چندسالی است که روند کاهشی به خود گرفته و هر سال میزان صید و صیادی ملوانان و صیادان بوشهری همچون سایر استان‌های جنوبی رو به کاهش گذاشته است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که...
سفره بوشهری‌ها از انواع آبزیان خالی‌تر شدبامداد جنوب: 
ذخایر ماهی و میگو در آب‌های خلیج فارس چندسالی است که روند کاهشی به خود گرفته و هر سال میزان صید و صیادی ملوانان و صیادان بوشهری همچون سایر استان‌های جنوبی رو به کاهش گذاشته است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که مسوولان مربوطه در استان‌های جنوبی خصوصا مسوولان شیلات استان بوشهر تنها در حال نظاره این وضعیت بوده و همه‌ساله شاهد کاهش ذخایر انواع آبزیان در آب‌های استان هستند. در این زمینه تنها اقدام چشمگیری شیلات و دیگر مسوولان که آن هم همه‌ساله با اعتراض بسیاری از صیادان روبه‌رو می‌شود، اجرای طرح دریابست است که به‌مدت یک ماه در فصلی که کارایی لازم را هم ندارد، اجرا می‌شود و مطابق آن صیادان و ملوانان بوشهری به مدت یک ماه از صید ماهی در سواحل بوشهر محروم می‌شوند.

البته در این زمینه، صیادان استان معتقدند که این طرح تنها موجب کاهش صید صیادان بومی می‌شود و همه‌ساله در زمان اجرای طرح دریابست، صیادان دیگر استان‌ها و حتی کشورهای دیگر به‌راحتی مشغول صید در آب‌های خلیج فارس می‌شوند و سفره صیادان بومی را خالی‌تر از قبل می‌کنند. با این حال، امسال با توجه به شرایط عجیب اقتصادی کشور و افزایش تصاعدی هزینه‌های زندگی و گرانی اقلام کالاهای اساسی، شرایط نه‌تنها برای صیادان که به‌صورت مستقیم در امر صید دخالت دارند، دشوارتر شد، بلکه ماهی‌فروشان و مردم نیز از وضعیت پیش‌آمده به‌شدت متضرر شدند.

صید کم و اسکله‌های کم‌رونق در سال جاری سبب شد تا قیمت انواع آبزیان به‌صورت تصاعدی گران شده و در برخی مواقع از انواع ماهیان حتی به 300 درصد هم برسد. این مساله سبب شد مصرف ماهی در بوشهر به میزان چشمگیری کاهش یافته و سهم اقشار متوسط و کم‌درآمد از این برکت الهی ناچیز و در بسیاری موارد به صفر برسد. در همین زمینه، بسیاری از شهروندان کم‌درآمد با گلایه از قیمت‌های گزاف و بی‌سابقه انواع ماهی، از کاهش قدرت خرید خود شکایت کرده و با وجود بندرنشینی و زندگی در جوار دریا، قید مصرف آبزیان را زدند تا سفره‌های خود را از این نعمت الهی خالی‌تر از همیشه بینند.
صیادان نیز که ماهی‌هایشان با وجود کاهش صید، خریدار آنچنانی نداشت، راه صادرات در پیش گرفتند و حاصل دسترنجشان را با توجه به افزایش بی‌سابقه دلار به قیمت‌های بسیار بالاتری به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر کردند. رونق صادرات ماهی به کشورهای حوزه خلیج فارس خیلی زود در میان همه صیادان به یک امر عادی تبدیل شد تا علاوه بر مردم، صنف ماهی‌فروشان به‌عنوان دیگر قربانی افزایش قیمت‌ها و شرایط پیش‌آمده باشند.

در همین زمینه، روز گذشته رئیس اتاق اصناف مرکز استان بوشهر اعلام کرد که در پی افزایش بی‌سابقه قیمت ماهی در بازار، 16 واحد عرضه ماهی و میگو در بوشهر تعطیل شد.
مصطفی گراشی روز چهارشنبه با اشاره به این‌که با افزایش 150 تا 300 درصدی قیمت انواع ماهی در بازار بوشهر، این کالا در سفره شهروندان بوشهری کمرنگ‌تر شده است، یادآور شد: هم‌اکنون شناورهای صیادی بیشتر در زمینه صادرات این محصول به کشورهای حاشیه خلیج فارس فعالیت می‌کنند و سهم بازار بوشهر از انواع آبزیان به میزان چشمگیری کاهش داشته است.
به گزارش روابط عمومی اتاق اصناف بوشهر، رئیس اتاق اصناف مرکز بوشهر معتقد است چنانچه دولت برخورد قاطعی با تجارت غیررسمی ماهی به کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته باشد قیمت انواع ماهی در بازار به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت و بندرنشینان استان بوشهر نیز می‌توانند این محصول را در سفره‌های خود داشته باشند.
به‌گفته وی، برخورد نکردن با دستفروشان از دیگر عاملان بر هم خوردن نظم بازار است که باعث شده کسب و کار رسمی ماهی‌فروشی در بوشهر توجیه اقتصادی نداشته باشد. همین مساله سبب شده صاحبان تعدادی از واحدهای صنفی ماهی‌فروشی، قید مغازه‌های خود را بزنند و با اجاره واحدهای صنفی خود، رو به دستفروشی بیاورند.

این روزها بازار آبزیان در بوشهر به زعم رئیس اتاق اصناف بوشهر، وضعیت مناسبی ندارد و روز به روز از تعداد واحدهای صنفی رسمی ماهی‌فروشی کاسته می‌شود. با این حال، تاکنون هیچ اقدام قانونی در راستای بهبود وضعیت و احیای این بازار صورت نگرفته است. به‌نظر می‌رسد مسوولان مربوطه در این مدت چشم خود را بر روی بسیاری از حقایق بازار بسته‌اند و منتظر هستند تا این وضعیت خودبه‌خود اصلاح شود در حالی که روز به روز تعداد شکایات مردمی از وضعیت پیش‌آمده بیشتر شده و سفره‌های مردم از انواع آبزیان خالی‌تر می‌شود. در همین راستا، انتظار می‌رود که مسوولان مربوطه هرچه سریع‌تر نسبت به این وضعیت واکنش نشان داده و تا دیر نشده اقدام مناسبی را برای آرام کردن بازار انجام دهند، در غیر این‌صورت شرایط بدتر شده و با بر هم خوردن نظم بازار، بازگشت تعادل به قیمت‌های آبزیان دشوارتر خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: