bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۴ - ۰۱ آذر ۱۳۹۷
سی‌امین جشنواره استانی تئاتر بوشهر به کار خود پایان داد؛
سی‌امین جشنواره استانی تئاتر بوشهر شامگاه چهارشنبه (30 آبان‌ماه) با معرفی برگزیدگانش به پایان رسید.

بامداد جنوب- الهام بهروزی:

سی‌امین جشنواره استانی تئاتر بوشهر شامگاه چهارشنبه (30 آبان‌ماه) با معرفی برگزیدگانش به پایان رسید.

در آیین پایانی این رویداد هنری، حمیده ماحوزی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، عباس برزگرزاده مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، آنیتا مظفری معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد لطفی مشاور هنری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایرج صغیری پیشکسوت تئاتر بوشهر و جمع کثیری از هنرمندان تئاتری بوشهر حضور داشتند. اجرای این آیین برعهده شاهین بهرام‌نژاد مجری توانمند صدا و سیمای مرکز بوشهر بود.


تئاتر بوشهر سرآمد تئاتر کشور است

دبیر سی‌امین جشنواره استانی تئاتر بوشهر و مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در بخش نخست آیین پایانی این رویداد ضمن تبریک فرارسیدن میلاد سراسر نور حضرت محمد (ص) گفت: تلاش شد در این پنج سال اخیر با هر شرایطی جشنواره استانی تئاتر بوشهر و سایر رویدادهای تخصصی تئاتری در سراسر استان بدون وقفه اجرا شود؛ چراکه تئاتر یکی از هنرهای پرمخاطب است که می‌تواند در پویایی جامعه نقش بسزایی را ایفا کند.

حمیده ماحوزی در ادامه با بیان این‌که به جرات می‌توان گفت که تئاتر بوشهر امروز سرآمد تئاتر کشور است، افزود: بدون شک این موفقیت مرهون زحمات و رنج بی‌‌دریغ هنرمندانی است که شالوده آن را پی‌ریزی کردند و اینک این میراث به دست شما هنرمندان جوان رسیده است که با هنر بی‌بدیل‌تان موجب درخشش آن در کشور شده‌اید.

وی در ادامه با اشاره به حضور آثار باکیفیت شهرستانی در این رویداد تصریح کرد: هنرمندان شهرستانی با کمترین امکانات آثاری را تولید کردند که مایه گرم شدن تنور جشنواره و بالندگی آن شد و به آن رنگ و لعاب داد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که جا دارد یادی کنیم از هنرمندان زنده‌یادی که در همین مجتمع فرهنگی آثاری را تولید و به روی صحنه بردند و با آثار خود به تئاتر بوشهر ارزش بخشیدند، گفت: آنها الگوهای مناسبی برای هنرمندان جوان استان بودند، امید که شما جوانان الگوهای درخشانی برای نسل‌های بعدی تئاتر بوشهر باشید.


ماحوزی با تاکید بر این‌که هنرمندان باید با وجدان بیدار در هنر گام بردارند، تصریح کرد: هنرهای زنده‌ای چون تئاتر و موسیقی به وجدان بیدار و خلوص نیت نیازمند است؛ چراکه هنرمندانی که با این ویژگی به هنر روی آورده‌اند، به‌طور قطع آثار شاخص و ارزشمندی را تولید خواهند کرد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که در این چند سال کوشش کردیم در حوزه فرهنگ با برنامه پیش برویم و اگر کم و کاستی دیده شد، بدین معنی نبود که ما نخواستیم، بلکه معذوریت‌های وجود داشت که مانع از انجام برخی از برنامه‌ها می‌شد، افزود: بهترین راه برای رسیدن به آرمان‌های زندگی گرایش به هنر و فرهنگ است.

به گفته ماحوزی، امسال در مجموع 28 اثر به دبیرخانه سی‌امین جشنواره استانی تئاتر بوشهر ارسال شد که هیات داوران (متشکل از میترا خواجه‌ییان، حیدر مظفری و شاهین بهرام‌نژاد) 14 اثر را برای حضور در بخش رقابتی جشنواره انتخاب و معرفی کردند.


تئاتر زنده و رو در رو است

در بخش دوم نماهنگی از زندگی هنری ایرج صغیری هنرمند نام‌آور تئاتر بوشهر پخش شد، سپس با حضور جهانشیر یاراحمدی مسوول انجمن هنرهای نمایشی استان از مقام هنری ایرج صغیر با اهدای تندیس و لوح سپاس تجلیل شد. در ادامه صغیری به دعوت بهرام‌نژاد خیلی کوتاه به ایراد سخن پرداخت و گفت: در این مراسم به‌دلیل دیسک کمر نمی‌توانستم حاضر شوم ولی به اصرار آقای بهرام‌نژاد و آقای یاراحمدی در جمع شما حاضر شدم؛ چراکه برای راه رفتن باید دستانم را بر شانه دیگری بگذارم که امیدوارم در هنرم هم دست بر شانه شما جوانان بگذارم (این گفته وی با تشویق حضار روبه‌رو شد).

کارگردان «قلندرخونه» در ادامه در خصوص فاصله‌ گرفتنش ازتئاتر در دو سه سال اخیر توضیح داد: متاسفانه چند وقتی است می‌شنوم که برخی می‌گویند من تمایلی به کار کردن در تئاتر ندارم!!! این شایعه‌ای بیش نیست؛ چراکه تا نفسی می‌آید و می‌رود من کار می‌کنم. منتها دلیل کم‌کاری این سال‌هایم به دلیل شرایط بوده، چون باید شرایط فراهم باشد تا بتوان قلندرخونه دیگر، سرباز دیگر و... را ساخت.

وی با اشاره به این‌که کار کردن در تئاتر مشکل است، گفت: نباید تئاتر را با موسیقی مقایسه کرد؛ چراکه تئاتر با همه هنرها فرق دارد، زنده و رو در رو است و برای مخاطب جذابیت دارد. اینک از شما تئاتری‌های عزیز می‌خواهم که مردم را به تئاتر بکشید و کاری کنید که آنها جذب این هنر شوند.


معرفی 4 اثر برای حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

در بخش سوم نیز پس از پخش نماهنگی به کارگردانی حسین مظفری از جشنواره سی‌ام تئاتر بوشهر، یاراحمدی به روی سن آمد و در خصوص داوری گفت: جا دارد در خصوص داوری آثار نکته‌ای را اشاره کنم که پیش از آن جا دارد از زحمات و حمایت‌های خانم ماحوزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارشناسان این اداره‌کل از هنر تئاتر تقدیر و تشکر ‎کنم اما مساله‌ای که الان می‌خواهم به آن اشاره کنم و بسیار حائز اهمیت است، این است که همه گروه‌های شرکت‌کننده در جریان هستند که بر اساس آیین‌نامه اجرائی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ما موظف هستیم تنها دو اثر را به جشنواره بین‌المللی فجر معرفی کنیم و استان ما آخرین استانی است که پرونده جشنواره استانی در آن بسته می‌شود.


جهانشیر یاراحمدی در ادامه با تاکید بر این‌که از این‌رو، با توجه به تنوع و تعدد آثار داوری و انتخاب آثار کار دشواری بود، افزود: از این رو خود هیات داوران و به‌خصوص کورش نریمانی به‌عنوان نماینده اداره کل هنرهای نمایشی کشور پادرمیانی کردند و بستر را برای حور آثار بیشتری در جشنواره تئاتر فجر فراهم کردند، منتها این اتفاق در دو بخش برگزیده استانی و بخش مرور این رویداد بزرگ هنری رخ می‌دهد.

وی در پایان با بیان این‌که دو اثر برگزیده به بخش برگزیدگان استانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه می‌یابند که باید 17 آذرماه جاری در بوشهر به‌صورت زنده با حضور هیاتی از مرکز مورد ارزیابی قرار بگیرند، تصریح کرد: دو اثر نیز در بخش مرور از سوی هیاتی دیگر برای حضور در جشنواره فجر ارزیابی می‌شوند.

در پایان برگزیدگان سی‌امین دوره جشنواره استانی تئاتر بوشهر از سوی هیات انتخاب (متشکل از غلامحسین دریانورد، احمد آرام و کورش نریمانی) به این شرح اعلام شد:


طراحی بروشور: اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به پوریا بهرام‌نژاد برای نمایش «همیشه باید طرف مرده رو گرفت». طراحی گریم: تقدیر: اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به شهربانو نیسنی برای نمایش «طهرون». برگزیده: اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به عباس قنبری برای نمایش «عروسی خون». طراحی نور: اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به ایمان اسماعیلی برای نمایش «عروسی خون». طراحی لباس: تقدیر: اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به رامتین بالف برای نمایش «بازگشت تارزان» و برگزیده: اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به راضیه اسماعیلی برای نمایش «طهرون». موسیقی: اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به کیامرث خوردبین برای نمایش‌های «همیشه باید طرف مرده رو گرفت» و «طهرون». طراحی صحنه: مقام سوم: اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به رامتین بالف برای نمایش «بازگشت تارزان»، مقام دوم: اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به سیدمهدی محمدی برای نمایش «تور» و مقام اول: اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به پژمان برزگر برای نمایش «عروسی خون». بازیگری زن: تقدیر: اهدای لوح تقدیر به دلیل تسلط بر بدن به محدثه شعبانی برای نمایش «تور»، مقام سوم: اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به‎صورت مشترک به شهربانو نیسنی برای نمایش «طهرون»، ندا بداغی برای نمایش «عروسی خون»، الهام چنانی برای نمایش «نپتا»، مقام دوم: اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به صورت مشترک به زیبا دریاسفر برای نمایش «عروسی خون» و مرضیه غلامشاهی برای نمایش «مبارزه زن ماهیگیر» و مقام اول: اهدای تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی به الهام ابنی برای نمایش «کوچه مختار بود و سامان بود و سیمین...». بازیگری مرد: تقدیر: اهدای لوح تقدیر به دلیل تسلط بر بدن و اجرای در خور فیزیکال به محمدرضا تنگستانی برای نمایش «تور»، مقام سوم: اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به صورت مشترک به محمد بازدار برای نمایش «تعزیه‌ای در باب خودکشی، لقمان بحرانی برای نمایش «کمدی استشمامات»، علیرضا بهرامی برای نمایش «تعزیه‌ای در باب خودکشی»، مقام دوم: اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به صورت مشترک به جوهر تنگستانی برای نمایش «طهرون» و امیررضا روان برای نمایش «بازگشت تارزان» و مقام اول: اهدای تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی به جواد صداقت برای نمایش «کوچه مختار بود و سامان بود و سیمین...». نمایشنامه: (در این بخش هیات داوران صرفا به نمایشنامه‌نویسان بومی توجه داشته است) مقام سوم: اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به محمدرضا کبگانی برای نمایش «به چرک می‌نشیند»، مقاوم دوم: اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به رامتین بالف برای نمایش «بازگشت تارزان» و مقاوم اول: اهدای تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی به رضا مختارزاده برای نمایش «تعزیه‎ای در باب خودکشی». کارگردانی: مقام سوم: اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به‌صورت مشترک به رضا مختارزاده برای نمایش «تعزیه‌ای در باب خودکشی» و سیدمهدی محمدی برای نمایش «تور»، مقام دوم: اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به صورت مشترک به جواد صداقت و الهام ابنی برای نمایش «کوچه مختار بود و سامان بود و سیمین...» و رامتین بالف برای نمایش «بازگشت تارزان» و مقام اول: اهدای تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی به فضل‍الله عمرانی برای نمایش «عروسی خون»

.

آثار برگزیده: نمایش «عروسی خون» به کارگردانی فضل‌الله عمرانی (دیّر) و نمایش «کوچه بود و سامان بود و سیمین» به کارگردانی جواد صداقت و الهام ابنی (بوشهر) (برای حضور در بخش برگزیدگان استانی جشنواره بین‌المللی فجر)، نمایش «بازگشت تارزان» به کارگردانی رامتین بالف و نمایش «تعزیه‎ای در باب خودکشی» به کارگردانی ابوذر مختارزاده  (برای حضور در بخش مرور جشنواره بین‎المللی تئاتر فجر).

یادآوری می‌شود در این دوره 14 اثر با یکدیگر پرداختند که عبارتند از: «دالتون ها» کار ابوذر یزدانپناهی (بوشهر)، «همیشه باید طرف مرده رو گرفت» کار محسن حلوایی (بوشهر)، «عروس خون» کار فضلالله عمرانی (دیّر)، نمایش «بیطال» اثر کوشیار یزدانی (آبپخش)، «طهرون» کار حسن رضایی (بوشهر)، «مبارزه زن ماهیگیر» کار مجتبی حیدری (برازجان)، «به چرک می‌نشیند» اثر علی حجی (گناوه)، «افسانه‌های نیمه افلیج» به کارگردانی علیرضا رحیم زاده (گناوه)، «تور» کار سید مهدی محمدی (دیلم)، kکوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین» اثر جواد صداقت و الهام ابنی (بوشهر)، «تعزیه‌ای در باب خودکشی» به کارگردانی ابوذر مختارزاده (کنگان)، «کمدی استشمامات» اثر عبدالرسول محمودی (دیّر)، «نپتا» کار حسین اسدی (خارگ) و «بازگشت تارزان» به کارگردانی رامتین بالف (بوشهر).

 

نام:
ایمیل:
* نظر: