bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۷ - ۰۲ آذر ۱۳۹۷
حضور فروشگاه «پلیسوک» در نمایشگاه استارت‌آپ‌های صنایع دستی همدان؛
گردشگری امروز یکی از فرصت‌های منحصربه‌فرد ایران برای دور زدن تحریم‌های ناعادلانه‌ای است که از سوی ابرقدرت‌های جهانی مشمول آن شده و تحت تاثیر آن شرایط سختی بر اقتصاد کشور سایه انداخته است.
توسعه گردشگری فرهنگی دغدغه جدی دولت استبامداد جنوب - الهام بهروزی:
گردشگری امروز یکی از فرصت‌های منحصربه‌فرد ایران برای دور زدن تحریم‌های ناعادلانه‌ای است که از سوی ابرقدرت‌های جهانی مشمول آن شده و تحت تاثیر آن شرایط سختی بر اقتصاد کشور سایه انداخته است. با این اوصاف، می‌توان با استفاده از این صنعت جهانی، اقتصاد کشور را دگرگون کرد اما این مهم نیاز به یک برنامه‎ریزی مدون و نقشه‌راه اساسی دارد؛ چراکه با توجه به شرایط شرعی و باور دینی حاکم بر کشور، همه فاکتورهای گردشگری را نمی‌توانیم داشته باشیم، منتها می‌توانیم با فعال کردن گردشگری فرهنگی که مشتمل بر آداب و سنن، غذا، پوشاک، ادبیات، فرهنگ و تاریخ است، تحولی را در گردشگری ایران آفرید. همان‌طور که اطلاع دارید ایران در این زمینه بسیار غنی است و حرف بسیار برای گفتن دارد که خوشبختانه در چند سال اخیر به‌دلیل توجه ویژه دولت تدبیر و امید به گردشگری، در این حوزه گام‌های استواری برداشته شده که نقش زیادی در جذب نگاه گردشگران خارجی به سمت جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشور داشته است.

در این راستا، حرکت‌های خوبی صورت گرفته که از جمله آنها می‌توان به راه‌اندازی اقامتگاه‌های بومگردی در مناطق مختلف، راه‌اندازی فروشگاه‌های آنلاین در حوزه گردشگری و صنایع دستی، معرفی صنایع دستی و جاذبه‌های فرهنگی شاخص سراسر کشور و... اشاره کرد. البته برای معرفی این فرصت‌ها نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و همایش‌های تخصصی در حوزه گردشگری کمک شایانی می‌کند که خوشبختانه در سال جاری این فرصت در نمایشگاه استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری و صنایع دستی ایجاد شد که این نمایشگاه همزمان با چهلمین اجلاس جهانی اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با حضور زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نمایندگان 30 کشور با شعار «گردشگری و تحول دیجیتال» در همدان برگزار شد که بر چگونگی تحریک توانمندی‌های گردشگری فرهنگی با بهره‌گیری از نوآوری فناوری تاکید داشت. در نمایشگاه استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری و صنایع دستی فروشگاه آنلاین صنایع دستی و گردشگری «پلیسوک» به‌عنوان تنها نماینده استان بوشهر حضور داشت. فروشگاهی که عضو پارک علم و فناوری خلیج فارس استان است و به‌تازگی فعالیت خود در حوزه معرفی و فروش صنایع دستی و گردشگری با نگاهی بومی و ملی در گستره بین‌المللی آغاز کرده است.  
بدون‌شک وجود چنین فروشگاه‌هایی در کشور می‌تواند کمک شایانی به رشد گردشگری فرهنگی کند؛ چراکه این فروشگاه‌ها در دنیای مجازی با معرفی داشته‌ها، ظرفیت‌ها و پتانسیلی که در حوزه گردشگری و صنایع دستی وجود دارد، می‌توانند در کمترین زمان بیشترین اطلاعات را در زمینه فرهنگ و تاریخ مناطق مختلف به گردشگرانی که در پی کشف و تجربه سفری متفاوت هستند، ارائه کنند. فروشگاه آنلاین صنایع دستی و گردشگری «پلیسوک» که حضور موفقی را نمایشگاه استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری و صنایع دستی تجربه کرده است، موفق شده در جریان این نمایشگاه ظرفیتی که در حوزه گردشگری و صنایع دستی استان وجود دارد، مطرح کند و نگاه برخی از سرمایه‌گذارن و نمایندگان خارجی حاضر در این اجلاس را به خود جذب کند؛ همچنین علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بازدید از این غرفه برنامه‌های و طرح‌های پیشنهادی این فروشگاه آینده‌نگرانه و تاثیرگذار در توسعه گردشگری فرهنگی کشور دانسته است و حمایت از فروشگاه‌های این‌چنینی را در دستور کار معاونت صنایع دستی سازمان مذکور قرار داده است. مونسان بر این عقیده است که با استفاده از قابلیت دنیای دیجیتال می‌توان تمدن و فرهنگ غنی و دیرینه ایران را به جهانگردان معرفی کرد. 
توسعه گردشگری فرهنگی دغدغه جدی دولت است
مدیر فروشگاه آنلاین صنایع دستی و گردشگری «پلیسوک» در خصوص راه‌اندازی این فروشگاه و حضورش در نمایشگاه استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری و صنایع دستی همدان به بامداد جنوب گفت: طرح فناورانه سامانه آنلاین فروشگاه صنایع دستی و گردشگری در قالب استارت‌آپ از سوی موسسه فرهنگی هنری دی بآذر که عضو واحدهای فناورهای پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر است به دبیرخانه این نمایشگاه ارسال شد که پس از بازبینی به بخش جنبی این رویداد بزرگ راه یافت. این سامانه آنلاین به معرفی هنرمندان تولیدکننده صنایع دستی، اقامتگاه‌های بومگردی و تورهای طبیعت‌گردی، لباس‌های سنتی ایران و خوراکی‌های بومی شهرهای مختلف می‌پردازد؛ افزون بر آن، در این سامانه کاربر می‌تواند در همان لحظه محصولات را به‌صورت آنلاین سفارش دهد و در منزل تحویل گیرد و یا برای حضور در تورهای گردشگری ثبت نام کند.

مرتضی خوبانی در ادامه با بیان این‌که برگزاری نمایشگاه‌ها در حقیقت فرصتی است که هم شرکت‌کنندگان و هم بازدید‌کنندگان از حضور در آن منفعت می‌برند، افزود: به طور قطع حضور ما در این نمایشگاه در گام نخست در زمینه معرفی فضای کسب و کار بسیار مفید بود؛ چراکه در زمان کوتاهی بسیاری از مخاطبان دو حوزه گردشگری و صنایع دستی با سایت کسب و کار ما آشنا شده و پیشنهادهایی هم ارائه کردند که در پیشرفت طرح بسیار موثر است. ضمن این‌که آشنایی با مدیران، دست‌اندرکاران، هنرمندان و دیگر همکاران این صنعت چه در ایران و چه در سطح بین‌الملل از دیگر مزایای حضور در این رویداد بود؛ چراکه هر کسب و کاری نیاز به شبکه‌ای از ارتباطات دارد که برای پیشرفت محتاج به آن است. برای مثال، آشنایی با جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بومی کشور و پیگیری‌هایی که از طریق تیم ما با اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان شد، منجر به برگزاری یک نشست هم‌اندیشی شد که در قالب B2B میان مدیران جامعه اقامتگاه‌ها و مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی همدان و تیم سایت ما اجرائی شد و خروجی خوبی داشت.

وی در ادامه با اشاره به این‌که همچنین حضور در این نمایشگاه باعث شد که ما با دیگر شرکت‌ها و کسب و کارهای نوپا آشنا شویم و از روند کاری، مشکلات، کمبودها و ظرفیت‌های یکدیگر مطلع شویم که گاه منجر به هم‌افزایی برای شرکت‌کنندگان به‌خصوص کسب و کار ما شد، تصریح کرد: بازخورد خوب دیگری که ما از حضور در نمایشگاه استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری و صنایع دستی گرفتیم، شرکت در پنل‌های تخصصی و ‌کارگاه‌هایی بود که در جریان اجلاس جهانی گردشگری پس از چهل سال در کشور با حضور اساتید بین‌المللی برگزار شد. کارگاه اول با محور «نوآوری» و با نام «تزریق توسعه پایدار به گردشگری فرهنگی» که مدیریت آن بر عهده دکتر مایکل دی جاوینه از دانشگاه وست چستر امریکا بود. اعضای این کارگاه را پروفسور کاظم وفاداری دانشیار و رئیس بخش دانشگاه اقیانوسیه ژاپن، دکتر تام سلانیمی از مرکز طبیعت فنلاند، دکتر حسین عبدتبریزی، استاد دانشگاه شریعتی و آقای ماریو کاندیاس، مدیر هتل اسپیانس ایران تشکیل می‌داد. کارگاه دوم با محوریت تکنولوژی و گردشگری فرهنگی و با موضوع «ترویج رقابت‌مندی جهانی-محلی» با مدیریت پروفسور لورنزو کانتون از دانشگاه della svizzera ایتالیا بود که اعضای کارگاه را هم کایسرا خان کارمند مستقل انگلستان (استفاده از تکنولوژی و نوآوری در موزه‌های بریتانیا)، آگوستین رودریگز از شرکت آمدوس امارات متحده عربی، جنز ترائنهارت مدیرعامل chameleon strategies تایلند (همکاری گردشگری دیجیتالی برای پرورش گردشگری فرهنگی و پایداری)، آلفونسوس آدیتیا از اندونزی، یانگ گیل کیم مدیر تبلیغات داخلی آنلاین سازمان گردشگری کره بودند و همچنین در کارگاه‌های دیگری که در بخش جنبی این اجلاس نیز برگزار شد، شرکت کردیم.
توسعه گردشگری فرهنگی دغدغه جدی دولت است
خوبانی در پایان در خصوص فواید حضور در این رویداد جهانی توضیح داد: این نمایشگاه در حاشیه چهلمین اجلاس جهانی اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری به همت پارک علم و فناوری همدان و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان ه برگزار شد. از فواید حضور در نمایشگاه استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری و صنایع دستی می‌توان به کسب اطلاعات به‌روز جهان و تکنیک‌ها و راه‌کارهایی که برای توسعه صنعت گردشگری و صنایع دستی استفاده می‌شود، آشنایی با تجارت بزرگان این حوزه و اطلاع از سیاست دولت‌های کشورهای مختلف جهان و... اشاره کرد که این عوامل موجب شد نگاه ما نسبت به این فضا متفاوت شود و دریچه جدیدی از زاویه دیگری به روی ما باز شود که منجر به افزودن بخش‌های جدید و تغییراتی در سایت شد. ضمن این‌که این اطلاعات به ما نشان داد که کسب و کار ما در چه مرحله‌ای از فرآیند کل قرار دارد و چقدر تا هدف نهایی‌مان فاصله داریم، چه مشکلاتی پیش رویمان است و چه فرصت‌هایی برای ما وجود دارد. اطلاع از این همه سوال و جواب، فرصت‌ها و تهدیدها و آینده کار ما، انگیزه بسیاری به تیم داده که خیلی ما را به کارمان مصمم کرده است.

در پایان این گزارش یادآوری می‌شود، وجود فروشگاه‌های آنلاین صنایع دستی و گردشگری فرصتی است که دنیای دیجیتال به خلق ایده‌های نو برای توسعه گردشگری در کشور داده است. همان‌گونه که اطلاع دارید گردشگری در جهان صنعتی است که نقش موثری را در شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا می‌کند و ما متاسفانه با توجه به اندوخته و میراث فاخری که در این عرصه داریم به‌دلیل بی‌برنامگی و تکیه بر اقتصاد تک‌بعدی از این حوزه سخت غافل بودیم که البته اینک چند سالی است که در مسیر یافتن راهکارها و اجرائی کردن طرح‌های گردشگرطلب افتاده‌ایم تا بدین طریق بتوانیم اقتصاد را از انحصار نفت خارج کرده و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری را که در اختیار داریم، مجالی برای درآمدزایی و اشتغالزایی سازیم تا از این رهگذر نقش کارشکنانه تهدیدها و تحریم‌های غیرمنصفانه را در پویایی یا رکود اقتصاد کشور محو کنیم و بستر و زیرساخت‌های لازم و کافی را برای معرفی صنایع دستی که با فرهنگ و تمدن کهن ایران و سنت‌های این اقلیم گره خورده، جهانی سازیم و از قبل آن به جهانی شدن شهرها و روستاها کمک کنیم؛ بدیهی است جهانی شدن روستاها و شهرها به خودی خود موجب پررنگ شدن نام ایران در جامعه گردشگری جهانی می‌شود. از این رو، هر چه در این خصوص ما راهکار و طرح‌های آینده‌نگرانه اجرائی کنیم توسعه گردشگری فرهنگی کشور را تضمین خواهیم کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: