bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۹ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷
چاره‌اندیشی مسوولان برای بازنشستگان؛
کارمندان و بازنشستگان کشوری همیشه در تنگنای معیشت قرار دارند. حتما در دوستان و اقوام خود خانواده‌ای هست که با حقوق کارمندی امرار و معاش می‌کند و همیشه از وضعیت اقتصادی خود ناراضی است.
بامداد جنوب: 
کارمندان و بازنشستگان کشوری همیشه در تنگنای معیشت قرار دارند. حتما در دوستان و اقوام خود خانواده‌ای هست که با حقوق کارمندی امرار و معاش می‌کند و همیشه از وضعیت اقتصادی خود ناراضی است.
برای مثال اگر با یک کارمند بازنشسته آموزش و پرورش گفت‌و‌گویی کوتاه داشته باشید به ندرت پیش می‌آید که او در گذشته زندگی لوکس و مفرحی را تجربه کرده باشد. معمولا بیشتر پول خود را صرف خورد و خوراک روزانه کرده و مابقی را خرج تحصیل فرزندان. یک بازنشسته تمام پس‌انداز خود را صرف تهیه مسکن کرده است و خودرویی معمولی سوار است. امروز هم با این شرایط بد اقتصادی کشور اوضاع خیلی وخیم‌تر از این حرف‌هاست، به‌گونه‌ای که خانواده‌ها مجبور هستند از ضروریات خود بزنند تا شرایط زندگی کردن را متعادل نگه‌دارند، کاری که سال‌هاست برای مردم عادت شده است.

البته مسائل حمایتی از بازنشستگان همواره در دولت و مجلس وجود داشته است، برای مثال یکی از نمایندگان مجلس از امکان‌پذیر بودن افزایش ۵۰۰ هزار تومانی حقوق کارمندان سخن گفته است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این‌که، باتوجه به افزایش هزینه‌های خانوار بعد از شوک ارزی اخیر افزایش حقوق کارمندان دولت اجتناب‌ناپذیر است، گفت: در بودجه‌های سنواتی مدل‌های مختلفی برای افزایش حقوق در نظر گرفته شده اما تجربه سالیان گذشته نشان می‌دهد افزایش حقوق بر اساس درصد عادلانه نیست. وی افزود: برای مثال وقتی بحث افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی حقوق‌ها در بودجه مطرح می‌شود افرادی که پایه حقوق بالاتری دارند نفع بیشتری از این افزایش‌ها می‌برند و برعکس کارمندانی که پایه حقوق دریافتی پایین‌تری دارند با وجود افزایش ۲۰ درصدی، تغییر محسوسی در دریافتی آنها ایجاد نمی‌شود.

از سویی دیگر در جلسه شورای‌عالی پول و اعتبار که با حضور روسای سه قوه و به ریاست روحانی برگزار شد، رئیس سازمان برنامه و بودجه کلیات منابع و مصارف بودجه سال آینده را ارائه کرد که از محورهای اصلی آن تامین عدالت اجتماعی، توجه به معیشت مردم و رشد اشتغال و حمایت از تولید داخلی است. در این راستا، سیاست‌هایی همچون اختصاص ارز به نرخ رسمی برای تامین کالاهای اساسی، افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان و همچنین ارائه بسته‌های معیشتی برای حمایت از خانواده‌های کم‌درآمد مورد تاکید قرار گرفته است. مساله افزایش حقوق کارمندان (که در سال جاری برای چندمین‌بار مطرح است) از چند بعد قابل بررسی است. افزایش هزینه‌های جاری دولت برای سال آینده در کنار کاهش درآمدهای نفتی‌، محل تامین افزایش حقوق کارمندان را با ابهام روبه‌رو می‌کند. فارغ از میزان افزایش حقوق‌ها، آیا دولت قرار است بدون افزایش سقفی در مخارج خود، از منابع دیگر یا صرفه‌جویی در هزینه‌های خود، محل اعتبار را روشن کند. به‌نظر می‌رسد طرح افزایش دستمزد و حقوق کارمندان که از سویی برخی از سیاستمداران طرح می‌شود در وهله نخست در بی‌توجهی به روش‌های تامین منابع آنها و تنگناهای اقتصادی که دولت با آن روبه‌رو است، طرح می‌شود و بیشتر در پیشنهادهای غیرعلمی و متاثر از رویکرد پوپولیستی است.

طبق آمارها، در بودجه سال ۹۷ در حدود ۳۱ درصد از بودجه صرف رفاه و یارانه‌ها و حدود ۳۰ درصد نیز صرف حقوق و دستمزدها شده است. تنها ۱۶ درصد از کل منابع بودجه پارسال، به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت. با فرض افزایش حقوق کارمندان و ارائه نشدن طرح‌های حمایتی دیگری، با یک حساب سرانگشتی، بیش از ۶۵ درصد بودجه فقط به هزینه‌های جاری اختصاص می‌یابد.
باید خدماتی که به شاغلان داده می‌شود به بازنشستگان هم ارائه شود
در ادامه مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری به اجرای ماده ۸۵ قانون کار اشاره می‌کند و می‌گوید: باید همه خدماتی که به شاغلان داده می‌شود، به بازنشستگان هم ارائه شود.
جمشید تقی‌زاده در نشست با بازنشستگان کشوری که با حضور وزیر رفاه برگزار شد با اشاره به جلسات مختلفی که با کمیسیون‌های مجلس درباره قانون خدمات کشوری گذاشته شده است، گفت: این قانون هنوز در کمیسیون‌ها در دست بررسی است و باید تا زمانی که از کمیسیون‌ها خارج نشده است، دوستان نظراتشان را بدهند تا بتوانیم مطالب جمع‌بندی شده را به آنها منتقل کنیم. 

تقی‌زاده با اشاره به این‌که در بحث بیمه تکمیلی سعی شده است سهم پرداختی صندوق بیشتر از سهم بازنشستگان باشد، افزود: هر آنچه از دستمان برمی‌آید برای بازنشستگان انجام می‌دهیم. 
وی به اجرای ماده ۸۵ قانون کار اشاره کرد و گفت: باید همه خدماتی که به شاغلان داده می‌شود، به بازنشستگان هم ارائه شود. خواسته‌های بازنشستگان را به اضافه مواد دیگری به بیمه آتیه‌سازان حافظ تکلیف کردیم تا به بازنشستگان ارائه کنند. همچنین ۴۸ خانه امید در سراسر کشور در حال تکمیل است و چند خانه امید هم آماده کلنگ‌زنی هستند که در سفرهای وزیر محترم تعاون کلنگ آنها بر زمین زده خواهد شد.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان این‌که تاکنون برای تهران خانه امیدی ساخته نشده است، یادآور شد: باید جایی برای این کار در تهران در نظر گرفته شود. امیدواریم یک دهکده سلامت برای بازنشستگان تهران فراهم کنیم که هم خانه سالمندان داشته باشد، هم امکان انجام فعالیت‌های ورزشی در آن فراهم باشد و هم سالن‌های پذیرایی برای برگزاری مراسم جشن فرزندان بازنشستگان مهیا باشد.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به سامانه ثبت‌نام برای اشتغال فرزندان بازنشستگان، تصریح کرد: تاکنون حدود ۲۶۰ هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.
تقی‌زاده با بیان این‌که آنچه دوستان در اینجا مطرح کردند، اصلاحات قانونی است که باید در مجلس صورت گیرد، خاطرنشان کرد: پیگیر همه آنچه در قانون خدمات کشوری مطرح شده است، هستیم و هرچه به ذهنمان می‌رسد، به‌عنوان خدمتکاران شما انجام می‌دهیم.
وی با ابرازامیدواری به این‌که با حضور شریعتمداری روزهای خوبی برای بازنشستگان رقم بخورد، اظهار کرد: از این‌که تا به حال نتوانسته‌ام خواسته قلبی شما را به منصه ظهور برسانم عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم که بتوانیم خواسته‌های شما را محقق کنیم. با تصویب ماده۱۰ قانون احزاب در مجلس، مشکل مجوز کانون‌ها برطرف و بسیاری از امور به کانون‌ها تفویض خواهد شد.
در پایان امیدواریم اقدامات و برنامه‌هایی که در دستور کار وزارت‌خانه‌هاست به‌صورتی مطلوبی پیگیری شود تا در این اوضاع اقتصادی قمر در عقرب کار مردم از این‌که هست سخت‌تر نشود. 
------------------------------------------------------------------------
5/6 میلیون نفر بیمه ندارند
بامداد جنوب: بر اساس آمار سازمان آمار کشور حدود شش و نیم میلیون نفر در کشور بدون بیمه هستند که بیمه شدن این میزان بیمه نشده برای بیمه سلامت سالانه حدود سه هزار میلیارد تومان هزینه دارد.
مدیرعامل بیمه سلامت در این رابطه، گفت: بسیاری از مردم منتظر هستند هر وقت دچار بیماری شدند و به بیمه نیاز داشتند، خود را بیمه کنند که این موضوع تعداد بیمه‌شدگان را قابل تغییر کرده است. هر چقدر هم که در حوزه مدیریت و پیشگیری هزینه شود اما نمی‌توان به مردم گفت که بیمار نشوید؛ بنابراین وقتی سالانه 190 میلیون بار مراجعه به پزشک و مراکز درمانی داریم، طبیعی است که هزینه‌ها زیاد است. زمانی هم که شرایط اقتصادی سخت شود طبیعی است که در حوزه سلامت آثار آن بر مردم سخت‌گیرانه‌تر می‌شود و لازم است در این حوزه حمایت‌های لازم صورت گیرد.

طاهر موهبتی با بیان این‌که بودجه سال ٩٨ را با مبلغ ٢٣ هزار میلیارد تومان پیشنهاد داده‌ایم، اظهار کرد: لازم است که بودجه سال آینده بیمه سلامت واقعی دیده شود. امیدواریم بودجه طرح تحول سلامت نیز برای سال آینده واقعی تدوین شود؛ جمعیتی که ما باید به آنها خدمت ارائه دهیم، مشخص است؛ البته در جریان محدودیت مالی دولت قرار داریم ولی موضوعی که باید به آن توجه کرد، این است که نباید این محدودیت به حوزه سلامت مردم وارد شود.
وی از سازمان برنامه و بودجه و همچنین مجلس درخواست کرد که به بودجه این بخش توجه بیشتری کنند و حوزه سلامت و طرح تحول را واقعی ببینند تا نتایج این توجه‌ها در بیمه سلامت نیز نمایان شود. همچنین باید توجه کنیم مردم به‌دلیل هزینه‌های سلامت زیرخط فقر نروند و مشکلی برایشان ایجاد نشود. 
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به بودجه پیشنهادی این سازمان برای سال آینده، تاکید کرد: در صورت ایجاد محدودیت منابع، لازم است حوزه سلامت آخرین جایی باشد که این محدودیت‌ها در آن اعمال ‌شود.
موهبتی با تاکید بر این‌که به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه و تاثیرات آن لازم است مراقبت بیشتری را نسبت به بخش سلامت داشته باشیم، ابراز امیدواری کرد: سال آینده به‌گونه‌ای نباشد که کسری اعتبارات‌ بیمه سلامت همچون سال‌های قبل تکرار شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: