بامداد جنوب:
وضعیت مالی دولت که این روزها در حال چکشکاری بودجه ۱۳۹۸ است، بهگونهای است که توانسته درآمد و هزینه را با هم منطبق کرده و کسری بودجه سال جاری را پوشش دهد. چهاردهم آذرماه زمانی است که دولت وعده داده لایحه بودجه ۱۳۹۸ را به مجلس تقدیم کند اما همچنان بررسیها درباره آن ادامه داشته و بهگفته نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه- این لایحه روز دوشنبه هفته جاری نهایی خواهد شد.
پیشبینی منابع درآمدی برای هزینههایی که دولت در هر سال دارد، از مهمترین مسائل مورد بررسی در بودجه سالانه است و اکنون نیز بحثها و بررسیهای بسیاری در دولت در رابطه با پیشبینی منابع بودجه سال بعد در حال انجام است و با حساسیت بیشتری پیش میرود. این در حالی است که با توجه به شرایطی که در نتیجه تحریمهای اعمال شده در سال جاری میتواند برای منابع درآمدی بودجه ایجاد شود، ملاحظاتی لازم است و همانطورکه پیش از این نوبخت اعلام کرده است، بودجه سال آینده بر اساس شرایط خاص تدوین میشود با این حال اما این به معنی عقب ماندن از اهداف بودجهای نیست.
این در حالی است که در آستانه ورود لایحه بودجه سال ۹۸ به مجلس، بررسی وضعیت بودجه سال جاری و آنچه که دولت در حال حاضر برای منابع و مصارف در اختیار دارد نیز چشمگیر است، چراکه عملکرد مالی موجود یکی از محورهای اصلی پیشبینی بودجه سال آینده بهشمار میرود.
دولت برای منابع امسال حدود ۳۸۶ هزار میلیارد تومان پیشبینی کرده بود که رقم مصوب برای نیمه اول سال به ۱۹۶ هزار میلیارد تومان میرسد، اما نوسان در برخی از بخشهای درآمدی موجب شده است که منابع عمومی دولت در این مدت تا ۱۶۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان محقق شود.
منابع عمومی دولت از محل درآمدها که مالیات را نیز در بر میگیرد تا حدود ۶۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای ششماهه اول سال بوده است که نسبت به ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی که باید در این مدت کسب در آمد میشد تا ۴۷ هزار میلیارد تومان کسری دارد. کاهش درآمدها تا حدودی در بخش درآمدهای نفتی جبران شده است، چراکه باید در ششماهه اول امسال تا ۵۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان منابع نفتی کسب میشد که بهدلیل افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و افزایش قیمت دلار دولتی به ۶۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
بخش سوم منابع عمومی بودجه، داراییهای مالی است که دولت از انتشار آن بهعنوان وسیلهای برای تسویه بدهیهای خود استفاده میکند که تا مرز ۵۰ هزار میلیارد تومان محقق شده است و این رقم ۱۸ هزار میلیارد تومان بالاتر از منابع پیشبینی شده برای نیمه اول امسال است.
در مقابل منابع، دولت برای بودجه سال جاری و در ششماهه اول حدود ۱۹۶ هزار میلیارد تومان مصارف در نظر داشته که با توجه به تحقق نیافتن منابع، صرفهجوییهایی نیز در این بخش انجام شده است بهطوریکه تا حدود ۱۶۲ هزار میلیارد تومان پرداختی داشته است.
بخش اصلی هزینههای دولت به هزینههای جاری که عمده آن حقوق و دستمزد است، اختصاص داشته است که به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان در نیمه اول سال میرسد. این رقم البته از میزان مصوب برای این دوره تا ۲۰ هزار میلیارد تومان کمتر است.
در بخش عمرانی بهعنوان دیگر مصارف بودجهای، در نیمه اول سال حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان پیشبینی شده بود که ۲۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آن محقق شد که در این میان پرداخت نشدن بودجه عمرانی نیز یکی از محلهای کاهش مصارف بوده است.
برای تملک داراییهای مالی که به تسویه اوراق منتشر شده در سالهای قبل مربوط میشود، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در کل سال پیشبینی شده بود که باید در پایان نیمه اول ۱۵ هزار میلیارد تومان از این بابت پرداخت میشد اما حدود چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تحقق یافته است.
در مجموع اوضاع مالی دولت در نیمه ابتدایی سال جاری و در فاصله باقیمانده تا ارائه لایحه بودجه ۱۳۹۸ چندان بد نیست و اگرچه منابع و مصارف تحقق نیافته است اما کسری بودجه در آمارها دیده نمیشود؛ بهطوریکه حدود ۱۶۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع در نیمه اول امسال کسب شده و در سوی مقابل ۱۶۱ هزار و میلیارد تومان مصارف وجود داشته است.
گفتنی است، شمارش معکوس ارائه لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در حالی آغاز شده و کمتر از پنج روز تا تقدیم آن به مجلس باقیمانده است که گمانهزنیها از صادرات یک میلیون بشکه نفت در روز با قیمت ۶۰ دلار و نرخ تسعیر ارز هشت هزار تومانی در این لایحه خبر میدهد.