bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۰ - ۱۳ آذر ۱۳۹۷
نظر دختران بوشهری درباره تاثیر فضای مجازی روی پوشش و ظاهر؛
امروزه شاهد بروز عصری هستیم که به مدد تکنولوژی، فضای مجازی و اینترنت در سطحی گسترده با فضای واقعی به رقابت برخواسته و با توجه به استقبال شدید نسل جوان در ورود به این دنیای مبهم و جذاب، اهمیت و میزان حضور نوع دیگری از زیستن که به زندگی دوم شهرت یافته روز‌به‌روز گسترده‌تر می‌شود و
بامداد جنوب - امیرحسین:
امروزه شاهد بروز عصری هستیم که به مدد تکنولوژی، فضای مجازی و اینترنت در سطحی گسترده با فضای واقعی به رقابت برخواسته و با توجه به استقبال شدید نسل جوان در ورود به این دنیای مبهم و جذاب، اهمیت و میزان حضور نوع دیگری از زیستن که به زندگی دوم شهرت یافته روز‌به‌روز گسترده‌تر می‌شود و همین گستردگی ابعاد مختلف فضای مجازی است که سبب شده در کنار تمامی کاربردها و ویژگی‌های منحصر به‌فرد، شاهد بروز روزافزون چالش‌های متعددی در جوامع و به‌خصوص جامعه خودمان نیز باشیم؛ چالش‌هایی که حتی در جوامع اروپایی و امریکا نیز نگرانی‌هایی را در پی داشته است.

یکی از این نگرانی‌ها اثرگذاری تکنولوژی‌های وابسته به اینترنت بر رفتار و روابط اجتماعی افراد است اما اکنون با ورود نسل جدیدی از بازی‌های رایانه‌ای و نیز سایت‌های با امکانات ویژه، و به‌خصوص سایت‌های زندگی دوم ابعاد نگرانی‌های کارشناسان فرهنگی و اجتماعی ابعاد تازه‌تری به خود گرفته است. این سایت‌ها با امکانات گسترده همچون فضاهای جذاب بازی‌های آنلاین و... نمونه‌ای از سایت‌های کاربردی در فضای اینترنت بوده و در واقع جایی هستند که در آن فناوری و ارتباطات اجتماعی در فضایی مجازی با یکدیگر تلفیق می‌شوند. در آن فضاها هر کاربر یک شهروند است و هر شهروند این امکان را دارد که آنگونه که دوست دارد خود را تجسم کند و به نمایش بگذارد.
به‌طور کلی می‌توان گفت زندگی در اینگونه فضاهای مجازی می‌تواند تاثیرات مثبت و منفی مختلفی بر سبک زندگی کاربران داشته باشد. فرصت‌های آموزشی، اقتصادی و... از جمله نقاط مثبت این فضاها است اما حضور در این دنیاها می‌تواند آسیب‌پذیری‌های اجتماعی و خانوادگی را نیز همراه داشته باشد. در جامعه ما یکی از مهم‌ترین چالش‌های فرارو، تضادهای فرهنگی جامعه‌ با این ابزارها و دستاوردهای حاصل از آنها است. در این میان، بدیهی است با سرعت گرفتن رشد تکنولوژی‌های ارتباطی و ورود این فناوری‌ها به کشور و در عوض نبود برنامه‌ریزی در داخل، این تضادها به شکل برجسته‌تری نمایان می‌شوند و آسیب بیشتری را متوجه جامعه می‌کنند.
ما اینبار به‌جای رفتن به سراغ کارشناسان و متخصصان با چند خانم بوشهری و کاربر فعال در فضای مجازی، درباره تاثیر و تاثرهای این فضا بر آنها و اطرافیانشان و پوشش و سبک زندگی گفت‌وگو کردیم.

خانم مریم درباره تاثیر فضای مجازی روی پوشش و مد گفت: نوع لباس پوشیدن در جامعه بستگی به نوع کار، سن افراد، شخصیت و نوع رفتار دارد. مثلا یک دانشجو، یک فروشنده یا یک تعمیرکار هر کدام از یک نوع پوشش مختص خود برخوردار هستند. هیچوقت یک دانشجو لباس تعمیرکاری نمی‌پوشد و یا کسی که رئیس است لباس یک فروشنده مغازه‌دار را نمی‌پوشد.

وی در ادامه افزود: اما در مورد تاثیر فضای مجازی روی این مساله خیلی از افراد برای جلب توجه لباس‌های آزاد و بدون حجاب می‌پوشند و به اشتراک می‌گذارند که نشان از پایین بودن اعتماد به‌نفس یا مهم نبودن شخصیت برای آن افراد است. نوع پوشش و لباس بستگی به فرهنگ، سنت و درک و فهم طرف دارد البته طرز فکر خانواده‌ها هم در این ماجرا بی‌تاثیر نیست. درست است که نوع پوشش جامعه با مد پیش می‌رود اما آن هم حدی دارد، اگر از مرزی گذشت باعث جلب توجه و خودنمایی می‌شود. یک چیز دیگر که خیلی به‌نظرم مهم است، هیچوقت نباید کسی را روی یک عکس قضاوت کرد چون همه ما بهترین لحظه‌های خود را به اشتراک می‌گذاریم.
خانم سوگند یکی دیگر از جوانان فعال در شبکه‌های اجتماعی بود که در این رابطه، می‌گوید: این ماجرا بحث خیلی طولانی‌ای است که بسیاری در مورد آن نظر داده و می‌دهند. ولی ما کلا فرهنگ درست استفاده کردن از فضای مجازی نداریم. دختران ما فکر می‌کنند هرچه برهنه‌تر باشند، خوش‌تیپ‌تر به‌نظر می‌آیند اما این ربطی به الگوهای ما ندارد.

وی در ادامه گفت: می‌توان گفت فقط و فقط ضعف شخصیتی خودمان است که اینگونه تفکر و رفتارها باب می‌شود و البته این هم مهم است که جامعه را شخصیت‌ها پیش می‌برند. یعنی محیطی که در آن بزرگ شده‌ایم‌ نقش صد درصدی روی رفتار و شخصیت ما دارد. وگرنه هر کس ذره‌ای عزت نفس داشته باشد می‌داند که در وجود انسان چیزهای بالاتری وجود دارد که می‌توان روی آنها مانور دهد و تمرکز کند.
یکی دیگر از مسائل روزمره جوانان به‌قول خودشان شاخ بودن است، یعنی طرف حاضر است هر کاری را به نمایش بگذارد تا بگوید من با تو فرق دارم که این هم به نظر من از خود کم‌بینی نشات می‌گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: