bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۷
رتبه 31 بوشهر در جذب سرمایه پروانه‌های بهره‌برداری
توسعه اقتصادی در جوامع امروزی به یکی از مهم‌ترین مشغله‌های ذهنی دولتمردان و مدیران سیاسی تبدیل شده است تا جایی که موجودیت جوامع به بهبود و رشد وضعیت اقتصادی آنها گره خورده است.
بامداد جنوب - جواد شکریان:
توسعه اقتصادی در جوامع امروزی به یکی از مهم‌ترین مشغله‌های ذهنی دولتمردان و مدیران سیاسی تبدیل شده است تا جایی که موجودیت جوامع به بهبود و رشد وضعیت اقتصادی آنها گره خورده است. در عصر حاضر بیش از هر زمان دیگری، کیفیت و امید به زندگی به وضعیت اقتصادی کشورها گره خورده است تا جایی که به اعتقاد صاحبنظران، ارتقای مستمر شاخص‌های مختلف توسعه اقتصادی و بهبود تدریجی آنها، امروزه مهم‌ترین وظیفه دولت‌ها و نمایندگان آنها در سطح مناطق تلقی شده و به عامل تعیین‌کننده‌ای برای بقای دولت‌ها تبدیل شده است. 

در این زمینه، اقتصاددانان معتقدند که دستیابی به رشد همه‌جانبه و توسعه پایدار، کلید حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی است، بنابراین نقش استانداران و مسوولان منطقه‌ای در ایجاد این رشد، نقشی مهم و انکارناپذیر است. از این‌رو، توسعه استان‌ها نیز در چارچوب توسعه ملی جایگاه بسیار ارزنده‌ای در برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای یافته و شاخص موفقیت و کارایی مدیران تلقی می‌شود. این مدیران در همه سطوح اجرائی موظف به پاسخگویی تقاضای روزافزون بخش‌ها و جوامع تحت مسوولیت خود در زمینه‌های اشتغال، درآمد و رفع مشکلات و تنگناهای آنها هستند؛ بدین‌منظور، مقوله سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه یکی از بنیادی‌ترین مسائل در راستای دستیابی به این مهم است. 

اقتصاددانان، جذب سرمایه‌گذار را نيروي محركه و موتور رشد و توسعه اقتصادی دانسته و کلیه الگوهای مورد نظر را بر اساس همین فرضیه طراحی کرده‌اند. به اعتقاد اکثریت صاحبنظران بین رشد اقتصادی و میزان سرمایه‌گذاری رابطه قطعی و اجتناب‌ناپذیری برقرار است، بنابراین انتظار می‌رود که مدیران ارشد استان‌ها در راستای ایجاد توسعه، زمینه‌های مساعد برای جذب سرمایه و سرمایه‌گذار را در منطقه متبوع خویش فراهم سازند؛ با این حال، آمار سرمایه‌گذاری در استان بوشهر در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که این مهم در استان بوشهر هرگز آن‌گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است. 
آمارهای منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، بانک مرکزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، مرکز پژوهش‌های مجلس و دیگر سازمان‌های آماری کشور در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که بسیاری از شاخصه‌های اقتصادی این استان، از جمله امنیت سرمایه‌گذاری، میزان سرمایه جذب شده، میزان اشتغال ایجاد شده، نرخ تورم، نرخ بیکاری و... همواره به سمت بدتر شدن پیش رفته‌اند تا جایی که رکود تولید در استان بوشهر به وضوح دیده می‌شود.
در همین راستا، روز گذشته سازمان صنعت، معدن و تجارت کشور بار دیگر آمار شش‌ماهه اول میزان سرمایه‌گذاری و تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی صادره را به تفکیک استان‌های کشور منتشر کرد که بر اساس این آمارها، استان بوشهر همچنان در رده‌های آخر استان‌های کشور جا خوش کرده است.

بر اساس این آمارها، در شش‌ماهه نخست سال جاری دو هزار و ۶۵۷ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی با سرمایه‌گذاری ۳۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان و اشتغال ۴۹ هزار و ۳۶۰ نفر در کشور صادر شده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۱/۱ درصدی در تعداد صدور پروانه بهره‌برداری صنعتی، رشد 7/136 درصدی در سرمایه‌گذاری و 7/8 درصدی در اشتغال همراه شده است.
بر اساس اطلاعاتی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده است، بیشترین تعداد پروانه بهره‌برداری صادره در نیمه نخست سال جاری مربوط به استان‌های اصفهان با ۲۵۸ فقره، البرز با ۱۸۴ فقره و آذربایجان شرقی با ۱۸۱ فقره بوده است و کمترین تعداد پروانه بهره‌برداری صادره نیز در مدت مذکور به‌ترتیب مربوط به استان‌های خراسان شمالی با هشت فقره، بوشهر با ۱۱ فقره و استان‌های خراسان جنوبی و کهگیلویه و بویراحمد با ۱۳ فقره بوده است. بر این اساس، استان بوشهر در زمینه صدور پروانه بهره‌برداری صادره از میان 31 استان کشور رتبه سی‌ام را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که استان بوشهر در مدت مشابه سال گذشته، از این حیث رتبه بیست‌وهشتم را در میان استان‌های کشور از آن خود کرده بود. 
آمارها همچنین نشان می‌دهد که استان بوشهر در زمینه صدور تعداد پروانه بهره‌برداری صنعتی در شش‌ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهشی 39 درصدی را تجربه کرده است. همچنین با وجود افزایش در میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال ایجادشده در شش‌ماهه نخست امسال، استان بوشهر در رده آخر استان‌های کشور از حیث میزان سرمایه‌گذاری قرار گرفته است. در بخش اشتغال نیز استان بوشهر رتبه 29 را در بین سایر استان‌های کشور کسب کرده است.

بر اساس این آمار، استان هرمزگان با ۱۹ هزار و ۳۱۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، بالاترین میزان سرمایه‌گذاری مندرج در پروانه‌های بهره‌برداری صادره در میان استان‌های کشور را به خود اختصاص داده است و استان بوشهر نیز با حدود ۱۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، کمترین میزان سرمایه‌گذاری مندرج در پروانه‌های بهره‌برداری صادره در استان‌های کشور را تا پایان شش‌ماهه نخست سال جاری به خود اختصاص داده است.
در خصوص مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در مدت مذکور تعداد ۱۳۲ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی با حجم سرمایه‌گذاری ۷۵۸ میلیارد تومان و اشتغال دو هزار و ۴۹۴ نفر صادر شده است که نسبت به شش‌ماهه نخست سال قبل به‌ترتیب با رشد 9/10 درصدی در تعداد، 4/138 درصدی در میزان سرمایه‌گذاری و 8/23 درصدی در اشتغال همراه شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: