bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۰۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۷
مجری طرح توسعه فاز13 پارس‌جنوبی گفت که روز گذشته نخستین عرشه دریایی این فاز در بزرگ‌ترین میدان گازی جهان و خلیج فارس نصب شد.
به گزارش تارنمای وزارت نفت، پیام معتمد افزود: از ابتدای ماه گذشته عرشه‌های 13بی و 13دی به‎طور هم‌زمان در محوطه صنعتی صدرا برای نصب در موقعیت‌های دریایی آماده شد اما به‌دلیل شرایط ناپایدار جوی و رعایت الزامات ایمنی، نصب سکوی 13بی در نخستین زمان مناسب آغاز شد. وی از پیشرفت فیزیکی بیش از 98 درصدی ساخت سکوی اصلی 13بی خبر داد و ظرفیت برداشت روزانه از سکوی اصلی فاز 13 پارس ‌جنوبی را 500 میلیون فوت مکعب (معادل 14 میلیون و 200 هزار مترمکعب) عنوان کرد که پس از انجام عملیات اتصال و فعالیت‌های مربوط به اتصالات سکو، در دی‌ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد. 

معتمد درباره نصب دومین سکوی طرح توسعه فاز13 پارس جنوبی، گفت: در صورت مساعد بودن شرایط جوی، سکوی 13دی که همزمان با سکوی پیشین بارگیری و راهی خلیج‌فارس شده بود اوایل هفته آینده در موقعیت مخزنی خود نصب می‌شود. به گفته مجری فاز 13 پارس جنوبی، با پایان عملیات نصب و راه‌اندازی سکوی اصلی 13بی و اقماری 13دی، برداشت گاز از طرح توسعه این فاز با ظرفیت استاندارد یک میلیارد فوت مکعب در روز (28 میلیون و 400 هزار مترمکعب) انجام می شود. به گزارش ایرنا، منطقه پارس جنوبی گسترده‌ترین میدان گازی جهان را در خود جای داده است و به‌عنوان بزرگ‌ترین منطقه صادراتی میعانات گازی کشور شناخته می‌شود. 
در بخش ایران این میدان، ذخیره گاز 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می‌شود. تولید گاز از ١٠ فاز نخست پارس جنوبی در سال 13٩٢، نزدیک به 285 میلیون مترمکعب بود که این میزان با بهره‌برداری از ١١ بخش جدید پارس جنوبی به 540 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.

نام:
ایمیل:
* نظر: