bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۹ - ۲۳ آذر ۱۳۹۷
مدیر جشنواره «نان» بهبهان در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
شهرستان بهبهان، در استان خوزستان از جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و زیستیِ متعددی برخوردار است. از جمله مصادیق این شاخص‌ها می‌توان به وجود بناها و مکان‌های باستانی، نوع خوراک و غذاهای محلی و بومی این شهرستان اشاره کردد.
بامداد جنوب - وندیداد امین:
شهرستان بهبهان، در استان خوزستان از جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و زیستیِ متعددی برخوردار است. از جمله مصادیق این شاخص‌ها می‌توان به وجود بناها و مکان‌های باستانی، نوع خوراک و غذاهای محلی و بومی این شهرستان اشاره کردد. این روزها جشنواره‌ای با عنوان جالب «نان» در این شهر تاریخی برپاست که محل اجرای آن در عمارت قدیمی محسنی، موسوم به خانه هنرمندان است. از برنامه‌های مندرج در این جشنواره می‌توان به پخت و عرضه انواع نان‌های محلی و بومی بهبهان، عرضه انواع و اقسام آش‌ها، غذاهای محلی، شاهنامه‌خوانی کودکان، نقالی، موسیقی سنتی و... نام برد. مدیریت این جشنواره و همچنین مدیر این بنای فرهنگی- تاریخی را خانم «ملک‌تاج اعتبار» به عهده ‌دارند که با تلاش و پشتکار، در کنار دیگر همکارانشان توانسته‌اند فضایی متفاوت را خلق کنند که دارای ارزش فرهنگی و تربیتی قابل‌تاملی است. با این بانو در خصوص چگونگی برپایی این جشنواره، ظرفیت‌ها، محصولات و چندوچون آن گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌آید:

خانم اعتبار، شما به‌عنوان مدیریت این جشنواره بفرمایید که ایده و الگوی اصلی این برنامه از جانب چه کسی و به همت چه نهادهایی صورت پذیرفت؟
با عرض سلام. ملک تاج اعتبار هستم؛ سرمایه‌گذار و بهره‌بردار بخش خصوصی بناهای واگذارشده تاریخی. این جشنواره را ما در خانه‌های تاریخی‌ای که ثبت ملی هستند امسال برپا کرده‌ایم و من هم یکی از پیشنهاددهنده‌ها در اجرای آن بوده‌ام. ازاین‌رو، چون هر شخصی با توجه به ابتکار، نبوغ و خوانشی که از زادبوم خودش دارد اقدام به نام‌گذاری می‌کند و من هم مایل بودم نام "نان"های متنوع بهبهان در سطح گسترده‌ای، معرفی و شناخته شود؛ لذا تأکید داشتم که این جشنواره نامش "جشنواره نان" باشد؛ چراکه بهبهان دارای نان‌های بسیار متنوع، پخته‌شده از آرد سبوس‌دار و تصفیه نشده و کاملاً بر پایه تغذیه سالم پخت شده است. امیدوارم که بتوانم در جشنواره‌های آتی، حلواها و آش‌های بهبهان که سال‌هاست در شهرستان خودمان و حتی استان‌های هم‌جوار زبانزد خاص و عام است را نیز معرفی کنم. به همین دلیل، سال‌هاست به‌صورت جدی، عزمم را جزم کرده‌ام تا توان آن را داشته باشم که غذاهای کاملاً فراموش‌شده و منسوخ بهبهانی را بار دیگر بر سر سفره‌های مردم بهبهان بیاورم و دوباره این شیوه تغذیه سالم و اصیل را به چرخه خانواده برگردانم؛ چراکه این نان‌ها اصیل و دارای پیشینه تاریخی هستند و قابلیت فراروی حتی در عرصه کشوری را هم دارند!

خانم اعتبار چند نمونه از این نوع نان‌ها را به ما معرفی می‌فرمایید؟
از جمله نان‌هایی که در این جشنواره به معرض دید و مصرف عموم گذاشته شد می‌توان به «شُلشُلو»، «کُتُلَک»، «بَلبَل کُل‌خُنگی»، «بَلبَل دستی»، «خشکک»، «نان تیری»، «نان شیرین» و همچنان نان‌های دیگر اشاره کرد. از غذاهایی که خاص شهر ماست می‌توان از «حُره» نام برد که به‌جرات می‌توانم بگویم یک آش خیلی ویژه برای بهبهانی‌هاست. این فراورده را کدبانوان بهبهانی به‌صورت بسیار حرفه‌ای و تخصصی تهیه می‌کنند که ساخته‌شده از مخمر جو، سبزی کارده، سیر فراوان و بلغور جو است. برای جا افتادن این فرایند، دو روز زمان صرف می‌شود که از نظر پزشکی، ضد کلسترول، چربی خون و دشمن امراض بسیاری است. امید دارم که بتوانم در مراحل بعد، صنایع‌دستی و پوشش اصیل بهبهانی را اشاعه و بسط دهم. همین‌طور که می‌دانید در این عمارت سنتی، برای اولین بار است که اقدام به برپایی و اجرای این نوع همایش کردیم و خوشحالم که مورد استقبال بی‌نظیر مردم فرهنگ دوستِ بهبهانی قرار گرفت. خرسندم که توانسته‌ام به مددِ تشویق‌ها و حمایت‌های مداوم مردمانِ خوب بهبهان در این راه هرچند سخت اما بسیار لذت‌بخش، قدم بردارم. من شادی مردمم را که می‌بینم، کاملا سختی‌ها را فراموش می‌کنم و این از باارزش‌ترین جنبه‌های کارِ ماست.

در برپایی این جشنواره، چه نهادها و یا دستگاه‌هایی از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا میراث فرهنگی با شما همکاری داشتند؟
 چون من سرمایه‌گذار بخش خصوصی هستم زیر نظر صندوق حفظ، احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی هستم. از طرفی در اختتامیه، از همیاری دوستانمان در اداره میراث فرهنگی سود خواهیم برد. قطعاً اگر احساس نیاز کنم آن‌ها مرا همراهی خواهند کرد. خانم ابوعلی رئیس میراث فرهنگی همکاری‌های لازم را با من داشته است و همین‌جا از ایشان نهایت قدردانی و تشکر را دارم. از دیگر عزیزانی که در این راستا ما را همیاری نمودند بسیار سپاسگزارم.

شما فکر می‌کنید برپایی این جشنواره، چه تاثیری در ارتقای سطح کیفی فرهنگ شهرستان بهبهان خواهد داشت؟
قطعاً تأثیرگذار خواهد بود؛ چراکه ما سال‌هاست فکر، ایده و توانمان را در این راه گذاشته‌ایم که در شیوه زیست بهتر اجتماعمان، دست به فرهنگ‌سازی بزنیم. از طرفی، اشتغال‌زایی کرده‌ایم و پس‌ازآن که برگشت سرمایه را از این برنامه به دست آوردیم، بی‌شک این تأثیرگذاری را هرچه بیشتر باور کردیم. این بازدهی به خاطر آن است که به ما نشان دهد ثمرۀ تلاشمان را طی این سال‌های پرفرازونشیب گرفته‌ایم. قطعاً با آموزش و آگاهی بخشی به عموم مردم بهبهان در جهت تغذیه سالم، ارگانیک و بهداشتی، هرچه بیشتر در جهت فرهنگ‌سازی گام برمی‌داریم. عنایت داشته باشید که در کنار عرضه و پخت انواع نان‌ها و غذاهای سنتی، اجرای نقالی، شاهنامه‌خوانی نونهالان و همچنین اجرای موسیقی اصیل، رنگ و بوی منحصربه‌فردی به این جشنواره داده که در نوع خود قابل‌تأمل است.

سخن پایانی؟
من هم از شما و روزنامه بامداد جنوب بسیار متشکرم که در اشاعه این خبر و گزارش، حضور به عمل آوردید.

برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، جشنواره ، نان ، ایده
نام:
ایمیل:
* نظر: