bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۱۱۳
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۹ - ۲۶ آذر ۱۳۹۷
در روزهای سخت تحریم و فشار خارجی؛
اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی نقش چشمگیری در توسعه اقتصادی کشور دارند. اقتصاد ایران درطول حیات خود همواره با چالش‌هایی روبه‌رو بوده و در این میان بخش خصوصی در توسعه اقتصادی ایران نقشی انکارناپذیر برعهده داشته است.
بامداد جنوب: 
اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی نقش چشمگیری در توسعه اقتصادی کشور دارند. اقتصاد ایران درطول حیات خود همواره با چالش‌هایی روبه‌رو بوده و در این میان بخش خصوصی در توسعه اقتصادی ایران نقشی انکارناپذیر برعهده داشته است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تشکل‌ها و انجمن‌های موجود در عرصه تولید و تجارت در صورت هماهنگی و تعامل بیشتر می‌توانند کشور را در مسیر رشد اقتصادی یاری کنند. 
هر چند راهکارهایی مانند طرح تحول اقتصادی و هدفمندکردن یارانه‌ها در کنترل چرخه اقتصاد ایران مفید بوده است، اما برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز باید بیش از گذشته نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور و دستیابی به رشد اقتصادی مطلوب پررنگ‌تر شود. در این میان اتاق بازرگانی ایران را می‌توان به‌عنوان یک تشکل قدرتمند و تاثیرگذار در اقتصاد ایران دانست، چراکه اعضای پارلمان بخش خصوصی در بسیاری از ارکان اقتصادی ایران تاثیرگذار هستند. 
تحلیلگران اقتصاد ایران بر این باورند که با تعامل و همکاری دو بخش دولتی و خصوصی و با به‌کار‌گیری تمام توان و همچنین استفاده از کلیه مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی می‌توان برنامه جامعی را به دور از بخشی‌ نگری تدوین و بدین وسیله نظر هر دو بخش را جلب کرد. بنابراین اقتصاد و صنعت ایران نیاز به تبادل افکار بیشتر میان دو بخش دولتی و خصوصی دارد تا با‌ این تعامل بتوان به رتبه اول اقتصادی در منطقه دست یافت. 

اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن با حضور افرادی فعال و پویا هر روز در حال فعال‌تر شدن در عرصه اقتصادی کشور است و برگزاری جلسه‌های کاری با وزیران اقتصادی دولت و برگزاری جلسات کمیسیون‌های تخصصی با وزارتخانه‌های اقتصادی نشان از عزم جدی اتاق برای حضور بیشتر در اقتصاد ایران دارد.
در کشور ما به ازای هر استان، یک اتاق بازرگانی داریم که در سطح کوچک‌تری به فعالیت مشغول هستند. اتاق‌های بازرگانی تنها محفل صد درصد خصوصی کشور است که جایگاه ویژه‌ای در نهادهای دولتی دارد. با توجه به همه شرایط و شاخصه‌ها، امروز اتاق‌های بازرگانی منعکس‌کننده مشکلات و مسائل بخش تجارت، صنعت و معدن کشور هستند، در موارد لازم پیشنهاداتی از طرف اعضای اتاق به مجلس ارائه می‌شود تا در برنامه‌ریزی‌های توسعه اقتصادی اعمال شود، اما این در صورتی است که افراد متخصص در این اتاق‌ها حضور داشته باشند.

به هرحال اتاق‌های بازرگانی‌ از قدیم‌الایام محل تلاقی افکار و آرا و همچنین تصمیم‌‌گیری‌ متولیان صنعت و تجارت بود که به‌رغم فراز و نشیب‌هایی که در یک قرن پیش در کشور ایران از جمله جنبش مشروطیت، تبعات جنگ‌های جهانی و تحولات دهه 1330خورشیدی و ادامه آن شکوفایی اقتصادی دهه‌های 40 و 50 و همچنین انقلاب اسلامی ایران، جنگ تحمیلی و دوران بازسازی، تاکنون به فعالیت خود ادامه داده‌اند و حالا هم باید نقش تاریخی خود را ایفا کنند.
در روزهای آینده در مورد اتاق بازرگانی بوشهر و جایگاه آن خواهیم نوشت تا در این مورد داده‌های صحیح تاریخی و اقتصادی بهتر منتقل شوند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: