bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۷
پنجشنبه بیست و دوم آذرماه 97 در پلاتوی رمضان امیری مجموعه تئاتر شهر بوشهر به تماشای نمایش «ژوست و فالش: به کارگردانی علیرضا میرشکاری نشستیم.
جواد متین:
پنجشنبه بیست و دوم آذرماه 97 در پلاتوی رمضان امیری مجموعه تئاتر شهر بوشهر به تماشای نمایش «ژوست و فالش: به کارگردانی علیرضا میرشکاری نشستیم. «ژوست و فالش» همان‌گونه که از نام آن بر‌می‌آید باید مبتنی بر مفاهیم موسیقی باشد و این‌گونه نیز بود. تقابل و تضاد دو امر بدیهی در موسیقی و تعمیم این موضوع در تمام شئون زندگی. یعنی اجرای صحیح و منطبق بر دستگاه که برآیند دقت، تجربه، آموزش و تمرین است در مقابل امری خطا و اشتباه که فاقد ارزش امر صحیح است.

نمایش «ژوست و فالش» بر اساس ایده احمد فقیه به همت علیرضا میرشکاری کارگردانی شده بود که با 18 بازیگر کودک و نوجوان اجرا شد. این میزان آمادگی، نظم و هماهنگی میان بازیگران و عناصر بصری مثل نور و موسیقی مثال‌زدنی و شگفت‌انگیز بود که به‌جرات می‌توان آن را نتیجه تمرین و تمرکز مداوم این گروه جوان و با استعداد دانست. «ژوست و فالش» نمایشی با شیوه بدون کلام یعنی پانتومیم است که در کارگاه بازیگری آموزشگاه هنرهای نمایشی متد به‌صورت کارگاهی تولید شده است. هر تماشاگری به این موضوع اعتراف می‌کند که این میزان انرژی و هماهنگی و وقتی که برای این نمایش صرف شده، قاعدتا هدفمند و مناسب بوده که از این کار اجرائی شایسته به‌وجود آورده است.

اهتمام به آموزش هنر به کودکان و نوجوانان از سوی والدین از موضوعات ضروری است که اتفاقا انگار از سوی نظام آموزشی به فراموشی سپرده شده و یا این‌که به‌عنوان کاری سطحی و باری به هر جهت به آن نگریسته می‌شود. این در حالی است که هنر و فلسه کودکان و نوجوانان ما را برای مواجهه با شرایط ویژه در زندگی واکسینه خواهد کرد. از طریق هنر است که مهارت‌های خاصی که در هیچ نظام آموزشی به کودکان و نوجوانان آموخته نمی‌شود در اختیارشان قرار می‌گیرد. مهارت‌هایی مثل انتخاب، تصمیم‌گیری، معاشرت و رفاقت و احساس همدلی و صبوری آنها را برای ورود به زندگی واقعی خارج از کتاب وکلاس درس مهیا می‌کند.
نمایش «ژوست و فالش» با این میزان هماهنگی و همکاری و همدلی و انرژی در حین اجرا به کودکان و نوجوانان مشارکت کننده و همچنین برای مخاطبان این پیام را به همراه دارد که پرداختن به کار گروهی کاری شایسته و ارزشمند است. می‌توان اشتباه کرد و می‌توان این اشتباه را اصلاح کرد. تلاش برای بهتر بودن و برای پیشرفت کردن و برای تغییر کردن یک کیفیت با ارزش در زندگی انسان‌هاست.

با آرزوی موفقیت برای این گروه اجرایی امیدواریم در آینده شاهد اجراهای دیگری توسط این گروه باشیم و این تلاش و همکاری صادقانه ادامه همراه با تداوم باشد.

برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، تئاتر ، جواد متین
نام:
ایمیل:
* نظر: