bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۲۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۷
اما چرا حمل و نقل پاک مهم است و چرا باید بکوشیم تا سهم بیشتری از ترددها را به سمت استفاده از وسایل نقلیه عمومی و باکیفیت، دوچرخه، مترو و یا پیاده جلب کنیم؟
محمد درویش:
دوشنبه، ۲۶ آذر برابر است با روز ملی حمل‌ و ‌نقل. به همین مناسبت، در تالار بزرگ وزارت کشور و در حضور وزیر، شهردار تهران و برخی دیگر از شخصیت‌های کشوری و مردمی، قرار است مراسمی برگزارشده و از همه کوشندگان این راه که برای ترغیب داوطلبانه مردم به ترک استفاده از خودرو شخصی در ترددهای درون‌شهری تلاش کرده و می‌کنند، قدردانی شود.

اما چرا حمل و نقل پاک مهم است و چرا باید بکوشیم تا سهم بیشتری از ترددها را به سمت استفاده از وسایل نقلیه عمومی و باکیفیت، دوچرخه، مترو و یا پیاده جلب کنیم؟
مطابق آمارهای منتشرشده، چیزی حدود ۵۰ میلیون ساعت از عمر ایرانیان، روزانه در ترافیک هدر می‌رود. ارزش این زمان از دست‌رفته به قیمت حداقل دستمزدی که وزارت کار تعیین کرده است، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است. یعنی ایرانیان سالانه به اندازه بودجه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین وزارتخانه خود -آموزش و پرورش- پولشان را در ترافیک هدر می‌دهند! نکته تامل‌برانگیرتر آنکه تمایل مردم به استفاده از خودرو سخصی و وسایل حمل و نقل موتوری، علاوه بر تشدید آلودگی هوا که خود سالانه هشت میلیارد دلار به اقتصاد ایران ضربه می‌زند، سبب تشدید کم‌تحرکی و افزایش بیماری‌های غیرواگیر چون دیابت، فشارخون، کبدچرب و سکته‌های قلبی می‌شود که برای درمان‌شان باید سالی ۳۵ هزارمیلیارد تومان دیگر هزینه کنیم!

البته به این سیاهه تاسف‌بار همچنان می‌توان افزود اما به باورم همین چند نکته ساده برای خوانندگان فهیم روزنامه شرق کافی است تا دریابند چرا برپایی سزاوارانه بزرگداشت این روز از طرف وزارت کشور را باید به فال نیک گرفت و امیدوار بود که دولت و شهرداری‌ها، گام‌های عملی‌تر در تغییر مبلمان شهری از خودرومحوری به زیست‌محوری بردارند.
معرفی و تقدیر آن گروه از اساتید دانشگاه و پزشکانی که با دوچرخه تردد می‌کنند، در همین راستا معنا می‌دهد. 

برچسب ها: حمل و نقل ، آلودگی
نام:
ایمیل:
* نظر: