bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۲ - ۲۹ آذر ۱۳۹۷
دانش‌آموزان مدرسه شهید‌فخرایی بوشهر با حضور پیشکسوتان ورزش استان و مسوولان استانی به پیشواز «شب یلدا» رفتند.

موسس مدرسه شهید فخرایی در حاشیه این آیین به بامداد جنوب گفت: شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ما ایرانی‌ها است. در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به‌دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کره شمالی که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود. شب یلدا بهانه‌ای برای جمع شدن خانواده‌ها در کنار همدیگر است.
عبدالمحمد شعرانی در ادامه در پاسخ به این پرسش مبنی بر این‌که اجرای آیین‌های ملی در مدرسه چقدر می‌تواند در آشنایی دانش‌آموزان با میراث فرهنگی کهن تاثیرگذار باشد، توضیح داد: ما باید به یاد داشته باشیم در کنار آموزش بچه‌ها را با آیین‌های کهن و قدیمی که ریشه در تاریخ کشورمان دارند، آشنا سازیم. بهترین زمان برای این آشنایی در مدرسه است به‌خصوص مدارس ابتدایی. کاری که هم‌اکنون در این مدرسه با همراهی و همدلی خانواده‌ها آغاز شده است.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که اگر ما به پاسداری از آیین‌ها نپردازیم دیگران آیین‌های خود را به ما تحمیل خواهند کرد، افزود: امروز آموزش و پرورش باید پرچم‌دار این حرکت بزرگ فرهنگی باشد. نگاه من به آینده خوشبین است و امروز شما کافی است در جشن‌های ملی به مدارس سر بزنید تا ببینید چه شور و شوقی در جریان است.
شعرانی در پاسخ به این پرسش مبنی بر این‌که حافظ‌خوانی یکی از آداب شب یلداست، از این رو متوجه می‌شویم که ایرانیان از دیرباز به ادب توجه ویژه داشته‌اند شما در مدرسه چگونه تلاش می‌کنید که دانش‌آموزان را با ادب کهن انس بدهید، گفت: ما به ادبیات توجه ویژه داریم تا جایی که برای پایه پنجم و ششم معلم تخصصی درس ادبیات گذاشته‌ایم و کلاس را موضوعی کرده‌ایم. همچنین در طول سال از بزرگان ادبیات استان دعوت می‌کنیم تا بچه‌ها را بیشتر با دریای فرهنگ و هنر آشنا سازند. پنجشنبه‌شب‌ها هم برای بچه‌ها قصه تولید و برای آنها ارسال می‌کنیم.
وی در خصوص اجرای آیین‌ها و مناسبت‌های ملی و مذهبی در مدرسه بیان کرد: ما به فراخور روزها از افراد فرهیخته دعوت می‌کنیم تا بچه‌ها از ظرفیت‌های علمی‌شان استفاده کنند. بهترین و شیرین‌ترین روزهای مدرسه برای بچه‌ها همان روزهایی است که جشن‌های ملی و مذهبی پاس می‌داریم. این شیرینی سبب ماندگاری آیین‌ها در ذهن بچه‌ها خواهد بود .

شعرانی در پایان یادآور شد: اگر ما مدرسه خوبی هستیم، چون والدین خوبی داریم. از تمام کادر آموزشی مدرسه از مدیر گرفته تا معلمان به‌دلیل دغدغه‌ها و زحماتشان و همچنین از روزنامه «بامداد جنوب» که حامی ترویج فرهنگ و هنر در مدارس استان بوده است، تشکر می‌کنم.
در پایان یادآوری می‌شود، جشن «شب یلدا» روز گذشته (چهارشنبه، 28 آذرماه) در مدرسه شهید فخرایی با حضور مسوولان استانی و والدین دانش‌آموزان با اجرای برنامه‌های متنوعی نظیر حافظ‌خوانی، اجرای سرود و نمایش، شاهنامه‌خوانی، موسیقی و تجلیل از پیشکسوتان ورزش استان برگزار شد.
برچسب ها: فرهنگ ، شب یلدا ، مدارس ، ایران ، جشن
نام:
ایمیل:
* نظر: