bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۷
دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی کشور که برای سخنرانی به بوشهر و گناوه آمده بود و در شهر دومی موفق به سخنرانی نشد، در دانشگاه فرهنگیان بوشهر برای دانشجویان دیدگاه‌ها و باورهایش را برشمرد.
سعید جلیلی با اشاره به دیدگاه‌هایش در حوزه‌های مختلف تاریخی و وضعیت جمهوری اسلامی ایران، گفت: در نهضت ملی شدن نفت عده‌ای می‌خواستند با اعتماد به امریکا مثلا مقابل انگلیس بایستند؛ این حرف همانقدر غلط است که حالا کسانی بخواهند با اعتماد به انگلیس جلوی امریکا بایستند. اینها روندی است که اگر درست تشخیص داده نشود، مسائلی پیش خواهد آمد که دیگر جبران‌پذیر نیست. کسانی‌که در مشروطه می‌گفتند از فرق سر تا نوک پا باید غربی بشویم، آخر کار به رضا قلدر رسیدند که الگویش آتاتورک بود.

عضو شورای راهبردی کشور صدرنشینی شعار استقلال ملی را هنر انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: شما اگر بخواهید به آرمان‌هایتان برسید باید مانع دشمن خارجی خود شوید. ارزشمندی حرکت حضرت امام (ره) آن بود که می‌دانست برای رسیدن به استقلال و آزادی ابتدا باید عوامل اصلی مخالفت با این دو عنصر را از بین برود؛ آنجا که فرمود تسخیر لانه جاسوسی انقلاب بزرگ‌تر از انقلاب اول بود. هنر انقلاب اسلامی این بود که استقلال را بر صدر شعارهایش قرار داد چون می‌دانست اگر آزادی و جمهوری اسلامی را می‌خواهد، نخست باید تکلیفش را با بیگانگان مستکبر و زیاده‌خواهان روشن کند.
به گفته وی، انقلاب اسلامی یک منظومه جامع بود؛ استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی. این در طول تاریخ بوده است که شیاطین در مقابل هر حرکت حق‌جویانه می‌ایستند و دشمنی می‌کنند. پس از وقوع انقلاب نیز دشمنی‌های استکبار با ملت ایران شروع شد. ملت ما فهمید آن‌که خود را کدخدا می‌نامد، شکست‌پذیر است و مقاومت جواب می‌دهد. در 40 ساله گذشته تجربه خود را به دنیا نشان داد که در کنار شکست اخلاقی مستکبران، می‌توان شکست‌های پی‌درپی را به امریکا و رژیم صهیونیستی تحمیل کرد.

جلیلی بدعهدی‌های استکبار در عمل به قراردادهای هسته‌ای خود پس از وقوع انقلاب را نمونه ضدیت آنها با اراده ملت‌ها دانست و گفت: چرا مدعیان دموکراسی پس از روی کار آمدن یک دولت مردمی با ما اینطور رفتار کردند و به تعهدات خود در قبال نیروگاه‌های اتمی بوشهر عمل نکردند؟ در همین برجام از شما می‌خواهند از صد حق خود انصراف بدهید که 23 مورد آن دقیقا در موضوع تحقیق و توسعه است.
رئیس سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در خاتمه سخنانش اذعان کرد: این‌که شهدای هسته‌ای مورد احترام و تکریم ملت هستند از آن‌روست که همانند رئیسعلی دلواری‌ها اجازه ندادند دشمن جری شود و به حقوق ملی ما متعرض شود. آنها می‌دانستند اگر دشمن از خاکریز هسته‌ای عبور کند، وارد خاکریزهای دیگر نیز خواهند شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد انتقادی‌اش نسبت به برجام، گفت: امروز یک آقایی گفته است جلیلی از ابتدا با برجام مخالف بوده؛ بله، مخالف بودیم. بنده طبق وظیفه‌ام حتی قبل از این‌که در مجلس و شورای‌عالی این مخالفت را مطرح کنم، به آقای رئیس‌جمهور نامه نوشتم؛ آن را رسانه‌ای هم نکردم. گفتم به نظر ما می‌رسد که به این توافق ایرادات جدی وارد است؛ نه آن‌که بگذاریم بعدا که خطاها رو شد بیاییم و بگوییم. همان زمان برخی از دوستان می‌گفتند حالا که مردم از برجام خوششان می‌آید ما چیزی نگوییم. چرا نگوییم؟ شما نسبت به آینده کشور وظیفه دارید. وقتی می‌گوییم امر به معروف و نهی از منکر اصل هشتم قانون اساسی است، همین است. یعنی من در وسع خودم وقتی می‌بینم یک کار خطاست، آن را تصحیح کنم، اگر ناقص است آن را تکمیل کنم و اگر خوب است، به تقویت آن کمک کنم. اگر می‌گوییم از یک حقیقتی دفاع می‌کنیم باید اولا برای خود ما اثبات شود و بعد از آن بتوانیم جامعه را نسبت به آن اقناع کنیم که راه آن گفت‌وگو است.

نام:
ایمیل:
* نظر: