bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۶ - ۰۴ دی ۱۳۹۷
گفت‌وگو با الهام قنبری، روانشناس بالینی؛
باید از پدر و مادرها خواهش کنم که به بچه‌ها اجازه استقلال بدید و بگذارید تمام مشکلات را تجربه کنند، اجازه بدید که تجربه کنند و شکست بخورند...
پدرها و مادرها؛ بادیگارد نباشید!بامداد جنوب - امیرحسین حقیقی:
روانشناسی علمی است که با استفاده از روش علمی به پژوهش و مطالعه ذهن، فرایندهای ذهنی و رفتار در موجودات زنده می‌پردازد. به عبارتی دیگر روانشناسی به مباحث رفتار و فرایندهای روانی می‌پردازد؛ منظور از رفتار کلیه حرکات، اعمال و رفتار قابل مشاهده مستقیم و غیرمستقیم است و منظور از فرایندهای روانی مباحثی همانند احساس، ادراک، تفکر، هوش، شخصیت، هیجان و انگیزیش، حافظه و... است.

روانشناسی طی تاریخچه کوتاه خود به‌گونه‌های متفاوتی تعریف شده‌ است. اولین دسته از روانشناسان حوزه کار خود را مطالعه فعالیت ذهنی می‌دانستند. با توسعه رفتارگرایی در آغاز قرن حاضر و تاکید آن بر مطالعه انحصاری پدیده‌های قابل اندازه‌گیری عینی، روانشناسی به‌عنوان بررسی رفتار تعریف شد.
در این میان با یک دکتر روانشناس صحبت کردیم، خانم الهام قنبری که مدرس دانشگاه هستند و صاحب کلینیک روانشناسی، با کمال میل پیشنهاد ما را پذیرفت و درباره مسائل مختلفی از جمله خانواده‌ها، کودکان و روابط اجتماعی صحبت کرد. در ادامه می‌خوانید:
«پدر و مادرها، می‌دانید که اگر بخواهید بچه‌هاتون را روز به روز بیشتر دوست داشته باشید اول باید خودتان را دوست داشته باشید، یعنی عاشق‌شان هستید ولی از دستشون خسته، عصبانی و نا امید می‌شوید، بهشون غر می‌زنید. سرشان داد می‌زنید و با عصبانیت رفتار می‌کنید، گاهی هم ممکن است بچه‌ها را تنبیه کنید. پس باید برای هر روزتان برنامه داشته باشید».

لطفا بادیگارد نباشید
«باید از پدر و مادرها خواهش کنم که به بچه‌ها اجازه استقلال بدید و بگذارید تمام مشکلات را تجربه کنند، اجازه بدید که تجربه کنند و شکست بخورند. فقط کافیست یک نظارت غیرمستقیم داشته باشید و اصلا لزومی ندارد که همیشه فرشته نجات آنها شوید. معمولا مادرها را با استرس و نگرانی می‌شناسیم ولی نباید این احساس مسوولیت روی شونه‌های آنها بار زیادی باشد و در آخر فکر کنند که هیچوقت مادر خوبی نبوده‌اند».

سخنی با معلمان عزیز
از معلم‌ها خواهش می‌کنم که دست از درس دادن صرف بردارید؛ آموزش به بچه‌ها خیلی ساده است، باید آموزش زندگی کردن، مهارت کسب کردن، چگونه ارتباط برقرار کردن، تخیل و خلاقیت، دوستی با طبیعت و حیوانات را به آنها بدهیم. خیلی خوب است که به بچه‌ها راستگویی و عزت‌نفس را یاد بدهیم لطفا اجازه بدید بچه‌ها خودشان باشند.
اگر هرچه آرام و آهسته‌تر با بچه‌هاتون صحبت کنید مغز بچه‌ها در آرامش بیشتر هستش و به مرور زمان رفتار شما را سر لوحه رفتار خود قرار می‌دهند برای برخورد اطرافیان.
این روزها بحث کودک‌آزاری در جامعه ما باب و داغ است، اما کودک آزاری مدرن یعنی والدین سخت‌گیر، یعنی خانواده‌ای که اجازه دوستی به ‌بچهاشان نمی‌دهند، یعنی والدینی که کودکانشان را در مدارس سخت‌گیر ثبت‌نام می‌کنند. برای مثال در فصل تابستان می‌بینیم که خانواده‌ها بچه‌ها را در کلاس‌های زیادی ثبت‌نام می‌کنند که آزادی را از آنها سلب می‌کند که این رویه کاملا اشتباه است.

خیلی از بابا و مامان‌ها بچه‎‌های زیادی در اطرافتان می‌بینید که کودکان انعطاف‌پذیری هستند، یعنی روابط اجتماعی دارند، رفتار انسان‌دوستانه و خلق آرامی دارند. اینها مسوولیت‌پذیری بالایی دارند اما عده‌ دیگری هم هستند که برعکس اصلا انعطاف‌پذیر نیستند که بخشی از آن به تاثیرات ژنتیکی برمی‌گردد اما عمده علت این تفاوت بعدهای رفتاری است.

بایدها و نبایدهای روابط زن و شوهر
موضوع دیگری که می‌توانم به آن بپردازم، روابط بین آقایان و خانم‌هاست. آقایون عزیز حتی اگه خانمتون مستقل‌ترین زن دنیا هم که باشد تا حالا شده موقعی که می‌خواهد از خانه بیرون برود به او بگویید مواظب خودت باش، یا زود برگرد عزیزم؟
شاید اینها چیزهای ساده و پیش پا افتاده‌‌ای باشد اما نمی‌دانید که چه تاثیر بزرگی در دل همسرتان ایجاد می‌کند. یک زن زمانی که این دل‌گرمی‌هارا از طرف شوهرش می‌شنوه نمی‌دونید که چه حس خوبی به او می‌رسه.

راهکارها در ارتباطات اجتماعی و عاطفی 
مساله دیگری که در جامعه ما وجود دارد نحوه رفتار در رابطه‌هاست، صمیمیت را در رابطه‌ها، با همدیگر صحبت کنید، برای نیازهای هم احترام قائل بشیم. اجازه ندهید بینتون فاصله ایجاد بشود، خیلی مراقب احترام‌های دوطرفه باشید.
توی رابطه‌های بد فضا پر شده از ناراحتی، دلخوری و خشم. شما چکار می‌کنید؟ به‌جای این‌که درستش کنید بهش دست نمی‌زنید یعنی یک رابطه اشتباه را ادامه می‌دهید. در ادامه خلیی‌ها را اطرافمان می‌بینیم که در دوران پس از یک ارتباط عاطفی به‌سر می‌برند، من چند قانون را به این عزیزان توصیه می‌کنم که حتما باید آنها را رعایت کنند. غصه خوردن ممنوع، به‌دنبال فرصت دوباره به طرف مقال نباشید، حداکثر باید شش ماه به خودتان فرصت بدهید، از تجربه خود درس بگیرید و سعی کنید از تنهایی خود لذت ببرید.

نام:
ایمیل:
* نظر: