bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۱۵۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۰ - ۰۵ دی ۱۳۹۷
13 روز از مفقود شدن لنج صیادی بندر رستمی می‌گذرد؛
در اوایل هفته، خبری نگران‌کننده در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر این‌که یک لنج صیادی که از بندر رستمی تنگستان وارد دریا شده بود، مفقود شده و خانواده خدمه آن را نگران کرده است.
 بامداد جنوب - امیرحسین حقیقی:
در اوایل هفته، خبری نگران‌کننده در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر این‌که یک لنج صیادی که از بندر رستمی تنگستان وارد دریا شده بود، مفقود شده و خانواده خدمه آن را نگران کرده است.
این شناور که پنجشنبه هفته پیش (22 آذر) با کسب مجوز از شیلات و دریابانی از بندر رستمی برای صیادی به دریا زده بود، قرار بود شنبه‌شب به لنگرگاه خود بازگردد ولی در موعد مقرر خبری از آنها نشده و از دسترس خارج شده‌اند. در همین رابطه تماسی با مسوول تعاونی صیادان بندر رستمی تنگستان گرفتیم تا از جزئیات این ماجرا با خبر شویم. وی در ادامه به ما گفت:
از تاریخ 22 آذرماه با مجوز صید صیادی از اسلکه بندر رستمی تنگستان خروج کرده بود. امروز که 13 روز از این سفر دریایی گذشته است هیچگونه خبر و ارتباطی از آنها در اختیار نیست. مسیرها و مکان‌های صید زیاد و متفاوت است، بیشتر مواقع این صیادان اطراف جزیره فارسی، منطقه مطاف و این مناطق را برای فعالیت خود انتخاب می‌کنند.

با توجه به این‌که مجوز صید اداره شیلات 9 روزه است، با این حساب آنها باید تا 1 دی‌ماه (شنبه) به اسکله بر‌می‌گشتند.
آقای قاسمی در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال دارد گارد ساحلی عربستان در این ناپدیدی نقش داشته باشد، گفت: در رابطه با این‌که صیادان به‌دست ماموران عربستانی گرفتار شده باشند، می‌توان 90 درصد این قضیه را تائید کرد، چراکه در اتفاق‌های این‌چنینی که قبلا هم تجربه داشته‌ایم، هیچ خبری به خانواده‌ها داده نمی‌شود و به‌صورت سکرت نگه‌داشته می‌شوند. در این مواقع عرب‌ها تا زمانی که پیگیری‌ صورت نگیرد آنها را نگه می‌دارند تا زمانی که دلشان بخواهد بگذارند که صیادان گرفتار شده خبری به خانواده‌های خود و مسوولان بدهند.
وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه پیگیری‌هایی صورت گرفته است، توضیح داد: ما از طرف نهادهای استانداری، بخشداری، فرمانداری، شیلات و حتی وزارت امور خارجه اقدامات پیگیرانه را انجام داده‌ایم. می‌توانم بگویم از آشناها و دوستانی که داشتیم کمک خواستیم ولی تا روز سه‌شنبه (4 دی) هیچ خبری از این عزیزان به‌دست ما نرسید. 

اما روز گذشته با تمام این اقدامات بالاخره خبری غیررسمی به گوش ما رسید که این لنج را به اسکله جبیل عربستان برده‌اند. البته من نمی‌دانم این خبر چقدر صحت دارد ولی با تماسی که به یکی از آشنایان داشتیم گفته شد، اسکله جبیل با کاربرد نظامی و خصوصی در شرق عربستان می‌تواند جایی باشد که صیادان ما به آنجا فرستاده شده‌اند.
یک خبر خوب را هم از این طریق به خانواده‌های این عزیزان و مردم بدهم که بنده یک دوستی دارم که قرار است تا چند ساعت دیگر به اسکله جبیل رفته و آنجا را چک کند، امیدواریم که پیش‌بینی‌ها و پیگیری‌های ما نتیجه‌بخش بوده و خبر خیری اعلام شود.
قاسمی، درباره این‌که تعداد مسافران این شناور چند نفر بوده‌اند و اسامی آنها چه بوده، نیز گفت: طبق مجوز برای این لنج تعداد هفت نفر ذکر شده است اما تعداد دقیق آنها 10 نفر بوده است. ناخدا: جعفر دروشی، ملوان: عبدالمحمد مانعی، فرشاد رستمی، حمزه مرادی و رضا درویشی. این عزیزان صیاد که بومی بوده‌اند اما اسامی مابقی مسافران را در اختیار نداریم.

وی ادامه داد: گفتنی است اگر صیادان ما گرفتار عربستانی‌ها شده‌ باشند، پیش‌بینی می‌شود کمتر از 3،4 ماه معطلشان نمی‌کنند. موردهایی را قبلا داشتیم که شناورهای ما به دلایل مختلف وارد آب‌های آزاد می‌شدند ولی در ادامه تماسی برقرار می‌شده یا به ما که تعاونی هستیم یا به خانواده‌ها اما متاسفانه در این اتفاق هیچکس خبردار نیست و مورد عجیبی به‌شمار می‌رود. اینگونه‌ هم نبوده که صیادان ما بخواهند به‌صورت غیرقانونی صید خود را به کشور دیگری برده و دوباره برگردند. یک احتمال دیگر هم در این رابطه وجود دارد، به‌دلیل بدی آب و هوا و مواج بودن دریا لنج را به طرف جنوب کشانده باشد. البته نکته‌ای دیگر هم هست و آن هم جزر و مد، به‌گونه‌ای که 18 تا 20 مایل آب دریا جابه‌جا می‌شود و کار را برای کنترل شناور دشوارتر.
همه این احتمالات وجود دارد، ممکن است نقص فنی برای لنج ما رخ داده باشد و با وجود بدی آب و هوا و جزر و مد دریا به سمت جنوب کشانده شده، وارد آب‌های آزاد و در ادامه عربستان صعودی شده و در انتها گرفتار پلیس دریایی آن منطقه.

نام:
ایمیل:
* نظر: