bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۹ - ۱۰ دی ۱۳۹۷
کمترین چک برگشتی کشور متعلق به بوشهر است؛
آمارها نشان می‌دهد که دعاوی مربوط به مطالبه وجه چک، ششمین عنوان خواسته پرونده‌‌های ورودی به دستگاه قضائی را به خود اختصاص داده است؛ بر همین اساس، در سال جاری دولت تلاش زیادی به‌منظور اصلاح قوانین بانکی در راستای کاهش آمار چک‌های برگشتی انجام داد که بر اساس آخرین آمارها این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز بوده‌اند.
بامداد جنوب - جواد شکریان:
آمارها نشان می‌دهد که دعاوی مربوط به مطالبه وجه چک، ششمین عنوان خواسته پرونده‌‌های ورودی به دستگاه قضائی را به خود اختصاص داده است؛ بر همین اساس، در سال جاری دولت تلاش زیادی به‌منظور اصلاح قوانین بانکی در راستای کاهش آمار چک‌های برگشتی انجام داد که بر اساس آخرین آمارها این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز بوده‌اند.

آخرین گزارش بانک مرکزی از تعداد چک‌های برگشتی آبان‌ماه سال جاری نشان می‌دهد که در این ماه، بالغ بر ٨٦٩ هزار فقره چک به ارزش بالغ بر ٩٣ هزار میلیارد ریال در کل کشور برگشت داده شده که دلیل 2/94 درصد از آنها کسری یا فقدان موجودی اعلام شده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی از چک‌های برگشتی در آبان‌ماه سال جاری، حدود هفت میلیون و ۲۰۰ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٧١٣ هزار میلیارد ریال در آبان‌ماه ١٣٩٧ در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به‌ترتیب 8/19 درصد و 8/23 درصد کاهش داشته است.
بر اساس این گزارش، در همین مدت در استان تهران حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٤٠١ هزار میلیارد ریال مبادله شد.
در آبان‌ماه سال جاری، 1/53 درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده که به‌ترتیب با 9/35 درصد، 5/9 درصد و ۷/۷ درصد بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.
همچنین 3/67 درصد از ارزش چک‌های فوق در سه استان تهران (3/56 درصد)، اصفهان (6/5 درصد) و خراسان رضوی (4/5 درصد) مبادله شده است که بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

تازه‌ترین آمار چک‌های وصولی
حدود شش میلیون و ۳۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٦١٩ هزار میلیارد ریال در آبان‌ماه سال جاری در کل کشور وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ١٩ درصد و 4/21 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
در ماه مورد گزارش، در کل کشور 9/87 درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و 9/86 درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شد. همچنین در همین ماه، در استان تهران حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٣٥٣ هزار میلیارد ریال وصول شد که از نظر تعداد 2/88 درصد و از نظر ارزش 1/88 درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شده است.
در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان، به‌ترتیب به استان‌های گیلان (7/90 درصد)، یزد (٩٠ درصد) و البرز (8/89 درصد) اختصاص یافته است و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (٨٠ درصد)، کردستان (6/82 درصد) و چهارمحال و بختیاری (2/83 درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله شده در استان را به‌خود اختصاص داده‌اند.
بر اساس این گزارش، در این مدت، در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله‌ای در استان به‌ترتیب به استان‌های بوشهر (9/90 درصد)، گیلان و البرز هر یک (5/89 درصد) و سیستان و بلوچستان (2/89 درصد) اختصاص یافته است و استان‌های سمنان (4/79 درصد)، مرکزی (2/80 درصد) و هرمزگان (4/80 درصد) کمترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

۸۶۹ هزار چک برگشت خورد
بر این اساس، بالغ بر ٨٦٩ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٩٣ هزار میلیارد ریال در آبان‌ماه ١٣٩٧ در کل کشور برگشت داده شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به‌ترتیب 2/25 درصد و 9/36 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
در همین ماه، در استان تهران بالغ بر ٣٠٤ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٤٨ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد و همچنین در کل کشور 1/12 درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و 1/13 درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.
 در ماه مورد گزارش، در استان تهران 8/11 درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و 9/11 درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است که در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان به‌ترتیب به استان‌های سمنان (6/20 درصد)، مرکزی (8/19 درصد) و هرمزگان (6/19 درصد) اختصاص یافته است و استان‌های بوشهر (1/9 درصد)، البرز و گیلان هر یک (5/10 درصد) و سیستان و بلوچستان (8/10 درصد) کمترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

دلایل اصلی چک‌های برگشتی
حدود ٨٣١ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٨٨ هزار میلیارد ریال در آبان‌ماه ١٣٩٧، در کل کشور به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در کل کشور از نظر تعداد 6/95 درصد و از نظر ارزش 2/94 درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: