bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۰ - ۱۱ دی ۱۳۹۷
با ذخیره بیش از 200 میلیون مترمکعب آب تا اول آذرماه؛
بیست و هشت آذرماه بود که کشاورزان بخش شبانکاره دشتستان مقابل استانداری بوشهر در اعتراض به تصمیم اخیر آب منطقه‌ای بر سر سفره‌های خالی نشستند. اعتراض کشاورزان به‌دلیل تصمیم آب منطقه‌ای مبنی بر کاهش سهم حقابه آنها بود.
سد شبانکاره همچنان چشم به آسمان استبامداد جنوب- امیرحسین حقیقی: بیست و هشت آذرماه بود که کشاورزان بخش شبانکاره دشتستان مقابل استانداری بوشهر در اعتراض به تصمیم اخیر آب منطقه‌ای بر سر سفره‌های خالی نشستند. اعتراض کشاورزان به‌دلیل تصمیم آب منطقه‌ای مبنی بر کاهش سهم حقابه آنها بود.
همه ما می‌دانیم، سد شبانکاره (که سال‌هاست نام رئیسعلی دلواری را با خود همراه کرده) که نام بزرگ‌ترین مخزن آبی در استان بوشهر را یدک می‌کشد، نزدیک‌ترین منبع برای کشاورزان این منطقه است و می‌توان گفت این حق طبیعی مردم است که از آب ذخیره شده این سد بزرگ بهره‌مند باشند.

با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر کشور و مشکلات شدید بی‌آبی شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر اقدام به جیره‌بندی و به‌نوعی قطع آب بر روی کشاورزان این منطقه کرده است. حال اگر نگاهی به نوع محصولات زراعی در دشستان بیندازیم به جز لاله‌زارهای هندوانه که آن هم در زمان‌های خاصی از سال کشت می‌شود، بیشتر زمین‌ها زیر کشت گندم و جو می‌روند. شاید ما کارشناس کشاورزی نباشیم اما با حساب‌‌های سر انگشتی می‌توان فهمید مقدار آب مورد نیاز کشاورزان نسبت به حجم سد بزرگ شبانکاره ناچیز است اما هندوانه و سایر محصولات جالیزی هم آنقدر مصرف آبشان بالاست که در بسیاری از کشورها کشت آنها ممنوع شده و آب منطقه‌ای هم نمی‌تواند سد خالی را مدیریت کند. 
در همین رابطه آخرین گفته‌های مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر درباره میزان حجم آب سد اینگونه است: بارش‌ها در 65 روز اول سال آبی جاری باعث ذخیره‌سازی 74 میلیون مترمکعب روان آب در مخزن این سد شد و حجم ذخیره آن را به 144 میلیون مترمکعب افزایش داده است.

به گفته شاپور رجایی، در سیلاب هفته اول آذرماه نیز 58 میلیون مترمکعب آب وارد مخزن سد رئیسعلی دلواری شد. یعنی با این حساب حجم آب سد شبانکاره تا اوایل ماه آذر 202 میلیون مترمکعب است. این آمار بدون احتساب بارش‌ها و سیلاب‌های 40 روز گذشته است. در این مدت بالغ بر سه سامانه بزرگ بارشی آسمان استان را بارانی کرده است.
جالب است بدانیم، مهم‌ترین اهداف ساخت این سد، آبیاری ۲۴ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی ذکر شده است. یعنی فراتر از بخش شبانکاره، آب ذخیره شده پشت این سد باید سهم تمامی کشاورزان شهرستان دشتستان شود از جمله نخلداران، گندم‌کاران، صیفی‌کاران و... اما سد شبانکاره مانند بسیاری از سدهای کشور و دشت شبانکاره مانند همه دشت‌های کشور دچار خشکسالی شد و در این بی‌آبی همه باید حوصله کنند.

در این میان شاید گروهی معترض روزنامه بامداد جنوب شوند که چرا نام این سد را شبانکاره عنوان می‌کنید، باید خدمت این دسته از دوستان توضیح داد، شبانکاره با تاریخ بلندش همین یک سازه معروف را دارد که باید خطابش به خودش باشد، اگر قرار است چیزی به اسم رئیسعلی دلواری باشد، هم‌اکنون در شهرستان‌های تنگستان و دشتی چند برنامه در دست اجراست، لطفا آنها را که به زادگاه وی نزدیک‌تر است بنامش نامگذاری کنید. اصولا بخش شبانکاره چه ارتباطی با رئیسعلی دلواری دارد؟ اگر لازم شد، در آینده در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: