bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۱۸۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۵ - ۱۷ دی ۱۳۹۷
بررسی ترکیب احتمالی تیم ملی ایران در مقابل یمن؛
کارلوس کی‌روش در آخرین بازی دوستانه تیم ملی در برابر قطر ایران را با این ارنج به میدان فرستاد: علیرضا بیرانوند، سید‌مجید حسینی، مرتضی پورعلی‌گنجی، وریا غفوری، احسان حاج‌صفی، امید ابراهیمی، کریم انصاری‌فرد، مهدی طارمی، وحید امیری، سامان قدوس و سردار آزمون ولی آیا این ترکیب اصلی ایران در بازی با یمن است؟
11 سرباز کی‌روش چه کسانی هستند؟بامداد جنوب - علی تنگستانی:
کارلوس کی‌روش در آخرین بازی دوستانه تیم ملی در برابر قطر ایران را با این ارنج به میدان فرستاد: علیرضا بیرانوند، سید‌مجید حسینی، مرتضی پورعلی‌گنجی، وریا غفوری، احسان حاج‌صفی، امید ابراهیمی، کریم انصاری‌فرد، مهدی طارمی، وحید امیری، سامان قدوس و سردار آزمون ولی آیا این ترکیب اصلی ایران در بازی با یمن است؟ 

همیشه بهترین ارنج در آخرین بازی دوستانه به دست می‌آید به‌خصوص نتیجه‌ای که در پایان این بازی به دست آمد یک نتیجه خوب بود. پیروزی 2 بر یک ایران. کارلوس کی‌روش پیش از بازی این‌طور گفته بود که بازی دوستانه با قطر بیشتر به سود حریف است اما بعد از بازی گفت ما یک دیدار معتبر را بردیم. اگر چه تیم ملی در بازی با قطر با سیستم 1-3-2-4 بازی کرد اما در فاز حمله بسیار پر رنگ بازی می‌کرد. به این خاطر که از دو هافبک دفاعی یکی به حمله اضافه می‌شد. هم‌چنین یکی از بین دو مدافع کناری. مثلث حمله یعنی سردار، طارمی و امیری فوق‌العاده عطش گلزنی دارند و باید به این نکته به صراحت اشاره کرد که سامان در فاز حمله مهره اثرگذاری و البته گلزنی به‌شمار می‌رود. شش بازیکن در حمله می‌تواند تیم ملی را به اهداف تهاجمی‌اش برساند و با توجه به رضایت کی‌روش از عملکرد تیم در بازی به قطر به‌نظر می‌رسد ترکیب تیم ملی در بازی با یمن همان ترکیب بازی با قطر باشد.
حالا ما نیز در این شرایط به بررسی ترکیب ایران در جام ملت‌های آسیا خواهیم پرداخت تا ترکیب احتمالی تیم ملی را حدس بزنیم.

دروازه‌بان
حدس دروازه‌بان تیم ملی در جام ملت‌های آسیا بسیار آسان است. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، علیرضا بیرانوند طبق روال چند سال اخیر دروازه‌بان اصلی تیم ملی خواهد بود. بیرانوند انتخاب اول کی‌روش است و در یک سال اخیر بهترین عملکرد را داشته است. با توجه به درخشش او در جام جهانی با تیم ملی و درخشش با پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا او را تبدیل به دروازه‌بان اول ایران کرده است. امیر عابدزاده و پیام نیازمند شانس زیادی برای حضور در ترکیب اصلی نخواهند داشت و نیمکت‌نشین بیرانوند خواهند بود. بیرانوند در آستانه جام ملت‌های آسیا مورد ستایش رسانه‌های خارجی قرار گرفته و او را یکی از ارکان اصلی تیم ملی معرفی کرده‌اند. علیرضا در جام ملت‌های 2015 نیمکت‌نشین حقیقی بود و حالا این فرصت را دارد که در جام ملت‌های آسیا هم بدرخشد.

مدافعان مرکزی
مرتضی پورعلی‌گنجی، سیدمجید حسینی، پژمان منتظری و محمدحسین کنعانی‌زادگان مدافعان وسط تیم ملی در جام ملت‌ها هستند. همچنین روزبه چشمی هم توانایی بازی در این پست را دارد و می‌تواند در مواقع ضروری در قلب دفاع قرار گیرد. حضور مرتضی پورعلی‌گنجی در ترکیب تیم ملی قطعی است. مرتضی در جام ملت‌های 2015 هم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و در این چهار سال همواره در ترکیب تیم ملی حضور داشته و بازی‌های خوبی را به نمایش گذاشته است. وی در جام جهانی هم عملکرد بسیار خوبی داشت. کنعانی زادگان احتمالا کمترین شانس را برای حضور در ترکیب اصلی تیم ملی خواهد داشت و گزینه چهارم کی‌روش در خط دفاع است. رقابت برای زوج پورعلی‌گنجی بین مجید حسینی و پژمان منتظری است. یک طرف حسینی جوان که با درخشش در جام جهانی لژیونر شد و در طرف دیگر پژمان منتظری با تجربه که سال‌ها در تیم ملی حضور داشته و می‌تواند به مرتضی کمک زیادی کند. اما شانس مجید حسینی بیشتر خواهد بود، چون او در کنار پورعلی گنجی در جام جهانی عملکرد خوبی داشتند.

مدافعان کناری
در جناح چپ خط دفاعی، احسان حاج‌صفی شانس بیشتری نسبت به میلاد محمدی دارد. حاج‌صفی که یکی از کاپیتان‌های تیم ملی است و سابقه حضور در دو جام ملت‌های آسیا و دو جام جهانی را دارد، می‌تواند برای موفقیت در جام ملت‌ها کمک زیادی به تیم ملی کند. حاج صفی در جام ملت‌های 2015 موفق شده بود در اولین دیدار مقابل بحرین گلزنی کند و حالا باید شاهد عملکرد او در جام ملت‌های 2019 باشیم. در جناح راست خط دفاعی کار برای انتخاب کی‌روش کمی سخت است. رامین رضاییان و وریا غفوری از جام ملت‌های 2015 رقابت سختی برای حضور در ترکیب تیم ملی با یکدیگر دارند و الان هم این رقابت همچنان ادامه دارد. در جام ملت‌های قبلی وریا غفوری موفق شد در ترکیب اصلی قرار گیرد اما اکنون شاید شرایط کمی فرق کند. رضاییان در این چهار سال رفته رفته خود را به کی‌روش با عملکرد خوبش تحمیل کرد و در جام جهانی نیز یکی از بهترین‌های تیم ملی بود. کی‌روش به رضاییان اعتماد زیادی دارد و یکی از بازیکنان مورد علاقه‌اش است و احتمالا رامین در جناح راست خط دفاعی تیم ملی قرار خواهد گرفت.

هافبک‌های مرکزی
وضعیت خط هافبک تیم ملی همچنان برای همه مشخص نیست. کی‌روش پیش از جام جهانی به سیستمی روی آورد که فقط خودش می‌داند و اتفاقا نتایج خوبی هم گرفته است. وی مهاجمانی مثل مهدی طارمی و کریم انصاری‌فرد را ترجیح داده عقب‌تر استفاده کند. وی به‌گونه‌ای از بازیکنان استفاده می‌کند که گاهی سیستم 4-1-4-1 و گاهی 4-3-3 خواهد بود، یا سیستم های دیگری که در طول بازی مشاهده خواهیم کرد اما با توجه به سبک دفاعی کی‌روش، احتمالا او از همان سیستم 4-1-4-1 استفاده خواهد کرد و ما شاهد حضور پنج هافبک در ترکیب تیم ملی ایران خواهیم بود. با مصدومیت سعید عزت‌اللهی و علی کریمی که جام ملت‌ها را از دست دادند، دست کی‌روش در پست هافبک دفاعی کمی خالی ماند. امید ابراهیمی، احمد نوراللهی و روزبه چشمی گزینه‌های تیم ملی در این پست هستند. نوراللهی تجربه‌ای در تیم ملی ندارد و چشمی هم همیشه کی‌روش از او در خط دفاعی استفاده می‌کرد و اکنون به‌خاطر کمبود بازیکن جزء هافبک‌ها قرار گرفته است. امید ابراهیمی بیشترین شانس را دارد تا هافبک دفاعی تیم ملی در جام ملت‌ها باشد. وی عملکرد فوق‌العاده‌ای در جام جهانی داشت و باز هم می‌تواند وزنه سنگینی برای تیم ملی باشد.

هافبک‌های هجومی
جنگ اصلی در قسمت‌های هجومی تیم ملی است، جایی که بازیکنان زیاد و شایسته‌ای حضور دارند که هر کدام جزء بهترین‌ها هستند. وحید امیری، اشکان دژاگه، مسعود شجاعی، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش، کریم انصاری‌فرد، مهدی ترابی و سامان قدوس هر کدام شایستگی زیادی دارند تا در ترکیب اصلی قرار گیرند اما انتخاب‌ها محدود است و فقط چهار بازیکن می‌توانند در سایر پست‌ها قرار گیرند. مسعود شجاعی و اشکان دژاگه باتجربه‌ترین بازیکنان تیم ملی هستند و سال‌های زیادی در تیم ملی درخشیده‌اند اما در چند وقت اخیر نقش آنها در تیم ملی کمرنگ شده است. 

احتمالا سامان قدوس یکی از هافبک‌های هجومی تیم ملی خواهد بود، سامان در لیگ فرانسه عملکرد نسبتا خوبی داشته و می‌تواند به موفقیت تیم ملی کمک زیادی کند. کریم انصاری‌فرد هم احتمالا مانند جام جهانی باز هم یک خط عقب‌تر بازی کند و در کنار سامان قدوس قرار گیرد. کریم در جام جهانی به‌رغم این‌که در پست غیرتخصصی‌اش بازی می‌کرد، عملکرد خوبی داشت و گلزنی هم کرد. مهدی ترابی احتمالا باز هم نیمکت نشین وحید امیری خواهد بود، امیری با این‌که در لیگ ترکیه فرصت کمی برای بازی کردن دارد، همچنان جزء مهره‌های مهم کی‌روش است و سرمربی تیم ملی حساب ویژه‌ای روی او باز کرده است. امیری در جام ملت‌های 2015 مقابل عراق آخرین پنالتی ایران را از دست داد تا دور رقابت‌ها حذف شویم، حالا او به دنبال جبران ناکامی‌اش است. علیرضا جهانبخش در حال حاضر موفق‌ترین لژیونر ایران است اما عملکردش در تیم ملی هیچ‌وقت مانند باشگاهی‌اش نبوده است، وی حالا با مصدومیت خود را به جام ملت‌ها رسانده و احتمالا نیمکت‌نشین خواهد بود. مهدی طارمی که همیشه از سوی کی‌روش در جناح چپ و راست خط هافبک قرار گرفته، در جام ملت‌ها هم ممکن است به‌عنوان هافبک راست ایفای نقش کند.

مهاجم نوک
در سیستم تک مهاجمه کی‌روش، قطعا سردار آزمون در خط حمله تیم ملی قرار خواهد گرفت. سردار در جام ملت‌های 2015 با عملکرد خوبش معروف شد و همچنین توانست گلزنی هم کند. وی در آن زمان به یکی از محبوب‌ترین بازیکنان ایران تبدیل شد اما رفته رفته به‌دلیل رفتارهایش باعث شد مورد انتقاد هواداران تیم ملی قرار گیرد. وی پس از جام جهانی 2018 با تصمیمی احساسی از تیم ملی خداحافظی کرد که باعث خشمگین شدن فوتبال دوستان ایران شد اما در نهایت با وساطت کی‌روش وی دوباره به تیم ملی بازگشت. حالا سردار می‌خواهد مانند جام ملت‌های قبلی بدرخشد تا باز هم محبوبیت سابق خود را به دست آورد. در مواقعی هم که سردار حضور نداشته باشد، کی‌روش می‌تواند دوباره از کریم انصاری‌فرد و مهدی طارمی در نوک خط حمله تیم ملی استفاده کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: