bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۱۹۱
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۱ - ۱۷ دی ۱۳۹۷
تناقض‌ها در میزان بارش باران؛
چهارشنبه هفته گذشته عکس یک روزنامه بامداد جنوب به سد بزرگ شبانکاره اختصاص داشت. ما در آن خبر ذکر کرده بودیم که حجم آب پشت این سد تا قبل از دی‌ماه 200 میلیون متر مکعب است. اما متاسفانه این خبر روزنامه بامداد جنوب به مذاق بعضی‌ها خوش نیامده است!
بامداد جنوب:
چهارشنبه هفته گذشته عکس یک روزنامه بامداد جنوب به سد بزرگ شبانکاره اختصاص داشت. ما در آن خبر ذکر کرده بودیم که حجم آب پشت این سد تا قبل از دی‌ماه 200 میلیون متر مکعب است. اما متاسفانه این خبر روزنامه بامداد جنوب به مذاق بعضی‌ها خوش نیامده است!
در این میان شاید گروهی معترض روزنامه بامداد جنوب شوند که چرا نام این سد را شبانکاره عنوان می‌کنید، باید خدمت این دسته از دوستان توضیح داد، شبانکاره با تاریخ بلندش همین یک سازه معروف را دارد که باید خطابش به خودش باشد، اگر قرار است چیزی به اسم رئیسعلی دلواری باشد، هم‌اکنون در شهرستان‌های تنگستان و دشتی چند برنامه در دست اجراست، لطفا آنها را که به زادگاه وی نزدیک‌تر است بنامش نامگذاری کنید. اصولا بخش شبانکاره چه ارتباطی با رئیسعلی دلواری دارد؟ اگر لازم شد، در آینده در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد.
تا جایی که به یاد دارم هیچوقت به اینگونه روی جزئیات این سد تاکید و تفسیر نشده بود. متاسفانه یا خوشبختانه بعد انتشار خبر بامداد جنوب درباره سد شبانکاره تمام فکر و ذکر مسوولان آب منطقه‌ای روی این قضیه معطوف شد. جای سوال است که چرا تا کنون مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر درباره میزان آب ذخیره شده این سد حرفی نمی‌زد اما در فاصله این مدت 5 روزه چندین مصاحبه و گفت‌وگو با خبرنگاران داشته که اعلام کند سد شبانکاره کمتر از 20 درصد ذخیره آب دارد.

ما در گزارش هفته پیش نوشتیم که، به گفته شاپور رجایی در سیلاب هفته اول آذرماه 58 میلیون مترمکعب آب وارد مخزن سد رئیسعلی دلواری (شبانکاره) شد. یعنی با این حساب حجم آب سد شبانکاره تا اوایل ماه آذر 202 میلیون مترمکعب است. این آمار بدون احتساب بارش‌ها و سیلاب‌های 40 روز گذشته است. در این مدت بالغ بر سه سامانه بزرگ بارشی آسمان استان را بارانی کرده است.
اما اخبار روز گذشته این بود که؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر ظرفیت ذخیره سد مخزنی رئیسعلی دلواری را 695 میلیون متر مکعب دانسته و خاطر نشان می‌کند: بارش بارندگی‌ها در فصل پاییز سبب بهبود وضعیت ذخیره آب سد شد به‌‌گونه‌ای که اکنون 20 درصد سد رئیسعلی دلواری (شبانکاره) به میزان حدود 140 میلیون متر مکعب پر است. 
اما اینجا یک تناقض به‌وجود می‌آید که چرا تا وقتی آمار به‌روز شده‌ای در دست مسوولان نیست چرا یک عدد را همینطور طی یک ماه تکرار می‌کنند!! اگر همین 140 میلیون لیتر آب آمار دقیق سد شبانکاره باشد پس چرا می‌گویند تا 65 روز اول فصل پاییز؟ یعنی طبق اعلام آقای رجایی از هفته اول آبان‌ما تا امروز که 18 آذر هیچ ورودی آبی برای سد محاسبه نشده است! یا اگر هم آمارش را در دست دارند الکی اعلام نمی‌کنند تا دل مردم به آینده و کم آبی‌های سال بعد خوش نشود!!
ما از مسوولان آب منطقه‌ای استان بوشهر، که از قضا از دوستان خوب ما نیز هستند، درخواست داریم که یا اطلاعاتی که که به رسانه‌ها می‌دهند دقیق و به‌روز باشد یا اگر هم اطلاع دقیقی از وضعیت خود ندارند جزئیات اشتباه به مردم ندهند. البته این امیدواری نیز داریم که شاپور رجایی احیانا به‌خاطر عنوانی که ما برای این سد برشمردیم، به این مساله اشاره نکرده باشد، چرا که برای مردم بخش شبانکاره این عنوان بسیار مهم‌تر است. 

خدا شاهد است که کشاورزان این منطقه تنها دلخوشی‌شان به اندوخته‌های همین سد است، وقتی نه حق برداشت آب به آنها می‌دهید و نه درست و حسابی می‌گویید که چقدر آب پشت سد است پس دقیقا وظیفه شما نیست.
یک مساله فنی در این قضیه هم وجود دارد آن هم موضوع تبخیر آب است. یعنی به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای استان همواره مقداری از آب پشت سد تبخیر می‌شود که هر ساله این میزان تبخیر بسته به میزان آب پشت سد متفاوت است که پیش‌بینی می‌شود امسال میزان تبخیر حدود ۲۱ میلیون مترمکعب باشد.

با این وضعیت برنامه‌ریزی برای آب پشت سد شبانکاره، آب اضافه‌ای برای انجام دور دوم آبیاری نخیلات پائین‌دست در اختیار نداریم و باید منتظر آبگیری فصل زمستان سد باشیم و امیدواریم با آبگیری مناسب در این فصل، آب مورد نیاز برای دور دوم آبیاری را تامین کنیم.
پس با این حساب ما منتظر بارش‌های فصل زمستان در استان بوشهر می‌مانیم اگر دوباره مسوولان آب منطقه‌ای نیایند و اعلام نکنند که اشتباهی در این میان رخ داده یا تبخیر آب بیشتر از حد نرمال بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: