bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۱۹۸
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۱ - ۱۹ دی ۱۳۹۷
بی عدالتی در تکمیل پروژه‌ها بیداد می‌کند؛
تا به یاد داریم مسوولان وعده‌های زیادی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به مردم می‌دهند اما معمولا به دلایلی تا چندین سال خبری از پایان کار و تحویل نمی‌شود.
همیشه مسوولان وعده‌های زیادی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به مردم می‌دهند اما معمولا به دلایلی تا چندین سال خبری از پایان کار و تحویل نمی‌شود.
تقاطع غیرهمسطح حد فاصل دو شهر بزرگ شهرستان دشستان برای مردم دردسر‌ساز شده است به‌گونه‌ای که این پروژه بر اساس مصوبه شورای توسعه و عمران استان بوشهر در سال 1386 مصوب شد که از گناوه شروع و تا شهر برازجان ادامه پیدا کند اما متاسفانه در میانه راه این مسیر (آبپخش-سعدآباد)، پروژه‌ نام برده بنا به دلایلی چندین سال است که نیمه‌کاره متوقف مانده است و در سال‌های اخیر شاهد ایجاد مسیر انحرافی در این محور بوده‌ایم که بسیار حادثه‌خیز و خطرناک بوده و سالانه خسارات جانی و مالی بی‌شماری برای مسافران و رانندگان در پی داشته است. ما در این گزارش جزئیات آن را پیگیری کرده‌ایم.

در میان دلایلی که مسوولان کشوری و استانی در دوره‌های مختلف درباره متوقف شدن پروژه تقاطع غیرهمسطح به مردم و بومیان منطقه گفته‌اند کمبود بودجه و مخالفان شخصی دیده می‌شود که کمی غیرمنطقی به‌نظر می‌‌رسد، زیرا در یک کیلومتری این پروژه بزرگراه برازجان به گناوه به بهره‌برداری رسیده است.
سوال دیگری که وجود دارد، این است که اگر مشکلاتی که مسوولان راه و شهرسازی مطرح می‌کنند، واقعیت داشته باشد پس چرا هر دو پروژه زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی بوده و اجراکننده آن قرارگاه خاتم‌‌النبیا است ولی یکی با 75 درصد پیشرفت رها شده اما دیگری تکمیل و خیلی وقت است که به‌ بهره‌برداری رسیده است.
در این میان مردم شهر سعدآباد می‌گویند این قضیه برنامه‌ریزی شده است تا دسترسی این شهر به محورهای اصلی مواصلاتی قطع شود. یعنی دست‌های پشت‌پرده‌ای در این میان وجود دارد که نمی‌خواهند اولین بخش ثبت شده استان بوشهر که دارای بخشداری شد، پیشرفت کند.
در این میان با یکی از فعالان اجتماعی و آگاه از این پروژه گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.
آقای حامد موسلی در پاسخ به سوال‌های خبرنگار بامداد جنوب گفت:

این پروژه از چه زمانی و به‌دست چه مسوولی کلنگ‌زنی شد؟
این پروژه در سال 1386 مصوب شده و در زمان استانداری آقای افراشته کلنگ‌زنی‌شد. منتهی پروژه در چند فاز انجام شد و در سال 91 در محدوده جاده سعدآباد به آبپخش اقدام به گودبرداری برای ساخت زیرگذر و ساخت پل کردند.

آیا این پل نیاز اساسی مردم برای دسترسی به شهر است؟
قطعا ساخت این پل و زیر گذر مشکلات عدیده‌ای را برای مردم منطقه سعدآباد و شبانکاره و حتی آبپخش برطرف خواهد کرد. از جمله این مشکلات دسترسی سریع به مرکز شهرستان دشتستان است و انتقال سریع بیمارهای اورژانسی و تصادفی که بارها به‌علت بعد مسافت در مسیر جان باخته‌اند. ضمن این‌که کلیه عملیات خاک‌برداری و زیرسازی و حتی خرید زمین‌های کشاورزی در این مسیر انجام شده و فقط بخش کوچکی از این مسیر هنوز تعیین تکلیف نشده است .

تاکنون چند درصد پیشرفت داشته، چه مدت است که متوقف شده و برای شروع دوباره چقدر زمان نیاز دارد؟
کل این پروژه بالغ بر 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته تنها 25 درصد از این پروژه که همان محدوده مورد اشاره ماست، ناتمام مانده است. 

مجری این پروژه زیر نظر کدام بخش است و تا کنون چقدر هزینه شده است؟
این یک پروژه ملی است که تحت نظارت وزارت راه و شهرسازی کشور و کارفرمای آن اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر است. همچنین با توجه به اینکه کارفرما این پروژه را طی چند فاز به اجرا آورده است، از میزان تخصیص بودجه و هزینه‌کرد کلی اطلاع دقیقی در دست نداریم. 

تاکنون چه پیگیری‌هایی انجام شده و جواب مسوولان امر چه بوده است؟
خب پیگری‌های زیادی انجام شده که از سال 1393 تا کنون این روند کاری این پروژه تعطیل است. بارها و بارها استانداران وقت، نماینده مجلس و فرماندار وعده‌هایی جهت تکمیل این فرایند داده‌اند اما تاکنون هیچ کدام عملی نشده است. همچنین معاون راه و شهرسازی طی سال‌های 1397 دو بار از این منطقه بازدید کردند و قرار شد برای اعتبار بخشی جهت تکمیل این پروژه اقدام کنند ولی امروز که ماه اول زمستان روبه اتمام است روند تکمیل تقاطع کلا خوابیده است.
موسلی در پایان گفت: مسوولان پاسخ شفاف و واضحی نمی‌دهند و تنها بحث وجود معارضان و همچنین کمبود اعتبار را مطرح می‌کنند و سوال ما اینجاست که چرا قبل از این‌که معارضان را برطرف کنند اقدام به انسداد مسیر سعدآباد کردند؟ با توجه به محور مواصلاتی دالکی به گناوه تردد زیادی در این مسیر انجام می‌شود که موجب حوادث زیادی شده است و در حال حاضر برای دسترسی به آبپخش و گناوه تنها از این مسیر انحرافی استفاده می‌شود.
همچنین گفتنی است، مسیر سعدآباد به برازجان از مسیر روستایی جتوط که بسیار پر پیچ و خم است هم انجام می‌شود و در بحث انتقال بیمار اورژانسی و تصادفی هم مشکلات بسیاری وجود دارد که اگر این پروژه تکمیل شود طول مسیر سعدآباد به برازجان نصف شده و به حدود ده دقیقه می‌رسد.
در پایان گفتنی است که اگر مسوولان امر به همه شهرها به یک چشم نگاه کنند قطعا چنین اتفاقاتی را شاهد نخواهیم بود اما با باند بازی‌های صورت گرفته در ساخت و تکمیل پروژه‌ها این روال ادامه خواهد داشت. مگر در آینده تغییراتی در مدیران ارشد استان بوشهر صورت گیرد و به داد مردم برسند.

نام:
ایمیل:
* نظر: