bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۰ - ۲۳ دی ۱۳۹۷
طرح ذخیره و جمع‌آوری آب باران در زهکش و آبخوان مصنوعی و استفاده از آن برای آبیاری فضای سبز در بیمارستان تامین اجتماعی بوشهر اتفاق بسیار میمونی است.
خدابخش بارگاهی:
طرح ذخیره و جمع‌آوری آب باران در زهکش و آبخوان مصنوعی و استفاده از آن برای آبیاری فضای سبز در بیمارستان تامین اجتماعی بوشهر اتفاق بسیار میمونی است.
بر اساس شاخص‌های منتشرشده متوسط بارندگی ۳۰ ساله استان بوشهر حدود ۲۲۰ میلیمتر در سال است این ظرفیت آب در شرایط فعلی کشور و استان ما به‌صورت مستقیم  کمتر مورد استفاده و بهره‌برداری  قرار می‌گیرد و این در حالی است که در معماری و زیرساخت‌های زندگی گذشتگان نچندان دور ما در قالب جمع‌آوری در آب انبارها مورد استفاده قرار می‌گرفته و چه بسا آب شرب مصرفی کل سال یک خانواده را تامین می‌کرده است.

با این پیش‌زمینه و پیش‌فرض در بیمارستان سلمان فارسی تامین اجتماعی بوشهر در یک طرح و برنامه اجرا شده از سنوات قبل تا امروز با استفاده از ساماندهی و جمع‌آوری آب باران بام‌ها و روان آب‌های محوطه (شامل تجمیع ناودان‌ها و لوله و مسیرهای آب باران و هدایت آن و همچنین ایجاد آبخوان مصنوعی در بستر سنگی آبخوان در سازند سخت که ویژگی غیر قابل نفوذ مکانیک زمین بیمارستان است به ظرفیت  ذخیره حدود ۶۷۵۰ مترمکعب اقدام کرد.
 که تقریبا معادل ۸۵ درصد آب حاصل از بارندگی‌های در فصول بارندگی در آن ذخیره و در تابستان و مواقع مورد نیاز مورد استفاده برای آبیاری فضای سبز ۷۰۰۰۰ مترمربعی و با دارا بودن ۴۵۰۰۰ متر مربع فضای چمنکاری قرار می‌گیرد این آبخوان‌ها در دو بخش ضلع جنوب غربی و ضلع شرقی محوطه بیمارستان  در بستر زمین با حفر و برداشت زمین طبیعی و جایگزین کردن با قلوه سنگ رودخانه‌ا‌یی به‌دلیل تخلخل توده‌ایی و ویژگی کمترین خاصیت مویینگی ایجاد شده است و لایه نهایی با خاک نباتی و پوشش فضای سبز پوشیده شده‌اند.

اجرای این طرح باعث شده است که نگهداری و آبیاری فضای سبز بیمارستان بدون استفاده از حتی یک لیتر آب شرب و با کمترین هزینه انجام شود فضای سبزی که امروزه یکی از ویژگی‌ها و مزیت بیمارستان در تلطیف فضای بیمارستانی و روحیه بیماران و مراجعان است این طرح اجرا شده در جشنواره کشوری تجربیات موفق بیمارستانی نیز تائید و مورد تقدیر قرار گرفت.
این تجربه موفق اجرا شده به‌زعم نگارنده و مجری طرح می‌تواند الگویی برای استفاده بهتر از منابع و آب‌های تجدید‌پذیر و همچنین سازگار با مولفه‌های زیست محیطی قرار گیرد.

برچسب ها: آب ، بیمارستان ، آبیاری
نام:
ایمیل:
* نظر: