bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۶ - ۲۴ دی ۱۳۹۷
مساله استانی شدن انتخابات چند وقتی است که دوباره سر زبان‌ها افتاده و برخی از نمایندگان تلاش دارند تا این طرح را به قانون تبدیل کنند.
 مساله استانی شدن انتخابات چند وقتی است که دوباره سر زبان‌ها افتاده و برخی از نمایندگان تلاش دارند تا این طرح را به قانون تبدیل کنند. استانی شدن انتخابات مجلس یازدهم موافقان و مخالفانی دارد، با این حال باید دید که دیدگاه نهایی در این مورد چه می‌گوید. در این میان یک نماینده سابق مجلس گفت که استانی شدن انتخابات به مردمی‌تر شدن مجلس شورای اسلامی کمک می‌‌کند.

ابراهیم نکو در گفت‌وگو با ایسنا درباره طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: این موضوع در مجلس پیش هم مطرح شد و من به‌عنوان موافق این طرح نظراتم را اعلام کرده‌ام. این طرح در ابتدا ممکن است با موانع و مشکلاتی روبه‌رو شود اما در نهایت باعث گشایش‌هایی به‌نفع استان‌ها خواهد بود.
وی با بیان این‌که برخی به‌دنبال بخشی و منطقه‌ای کردن بودجه هستند، اگر از این موضوع عبور کنیم؛ این طرح می‌تواند موانع بودجه‌ای را از جلوی پای استان‌ها بردارد، گفت: در طرح استانی شدن، نمایندگان استان بهتر یکدیگر را درک می‌کنند و می‌توانند منطقه‌ای‌نگری را گسترش دهند و به استان خود خدمت کنند. همچنین از آنجایی که اولویت‌ نخست یک نماینده رسیدگی به مشکلات استان و شهر خود است؛ استانی شدن انتخابات این اختیار را به نماینده می‌دهد تا ابتدا مشکل اولویت‌دار را حل کند.

وی با بیان این‌که «دلایل مخالفین باید بررسی شود»، افزود: شاید برخی مخالفان به نکات قومی و قبیله‌ای استناد کنند و بگویند با استانی شدن انتخابات،‌ حضور مستدام افراد توانمند کمرنگ ‌می‌شود اما واقعیت این است که موضوع استانی شدن انتخابات به معنای کاهش حضور افراد توانمند نیست، زیرا افرادی که در حوزه‌های انتخابیه ثبت‌نام خواهند کرد، معمولا کسانی هستند که دارای رای مردم هستند. نظر مردم است که پایه رای نماینده را تشکیل می‌دهد. کسی که پایه رای را از منطقه نداشته باشد ولو آن‌که در استان بیشترین رای را هم بیاورد نسبت به فردی که در حوزه انتخابیه پایه رای را می‌آورد ولو این‌که در استان کمترین رای را داشته باشد، ایشان به مجلس راه پیدا می‌کند. من فکر می‌کنم با استانی شدن انتخابات نسبت به مردمی‌تر شدن مجلس گام برخواهیم داشت.

به گفته وی، در این میان ذهنیت‌هایی هم شکل می‌گیرد که فقط تعدادی نام و نشان‌دار در منطقه حضور پیدا کنند و رای بیاورند ولی من فکر می‌کنم این‌طور نیست. به هر حال ثابت شده کسانی که در منطقه حضور بیشتری دارند و تعلقاتشان بیشتر است در انتخابات شهرستانی نسبت به افراد شاخص‌ رای‌شان بیشتر بوده است؛ بنابراین این نگرانی وجود نخواهد داشت. با اجرائی شدن طرح استانی شدن انتخابات تصمیم‌گیری‌ها کلان خواهد بود، نمایندگان درگیر اموراتی که به آنها ارتباط ندارند نخواهند شد و با خرد جمعی تصمیمات کلان را هم برای کشور هم برای استان‌ها اخذ خواهند کرد. به‌نظر من این طرح کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری‌ها منطقی و کارشناسی‌تر شوند.

برچسب ها: سیاسی ، انتخابات ، کاندیدا
نام:
ایمیل:
* نظر: