bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۷
سرمایه‌گذاران با شروع هفته جدید معاملاتی بورس تهران، به سهم‌های پالایشی و پتروشیمی اقبال نشان دادند اما در گروه خودرو و بانک شرایط متفاوتی رقم خورد.
امروز بار دیگر قیمت سهم‌های خودرویی رو به کاهش رفت. البته این کاهش قیمت نسبت به روزهای پایانی هفته گذشته چندان چشمگیر نبود. 

در کنار این موضوع، تعدادی از سهم‌های گروه خودرو و ساخت قطعات از جمله رینگ‌سازی مشهد، صنایع ریخته‌گری ایران، موتورسازان تراکتورسازی ایران با افزایش قیمت روبه‌رو شدند. البته باید بر این موضوع تاکید کرد سهم‌هایی که در این گروه رشد قیمت داشتند عمدتا رشد فزاینده‌ای را تجربه نکردند. به نظر می‌رسد در این روزها اخبار مربوط به افزایش قیمت خودروها با وجود اعلام افزایش مجدد قیمت برخی از خودروها کاملا جذب بازار شده و نمی‌تواند سبب شود که سهامداران تصمیم تازه‌ای را بر اساس آن اخبار بگیرند. همچنین در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با توجه به دستورالعمل‌های جدید بانک مرکزی که قرار است از ابتدای بهمن‌ماه سود سپرده بانک‌ها ماه‌شمار شوند و این موضوع در هزینه این شرکت‌ها تاثیر بسزایی دارد. بر اساس این تصمیم در هفته‌های گذشته شاهد رشد قیمت سهم‌های بانکی بودیم اما امروز با شروع هفته معاملاتی ورق برگشت و بانک‌ها و موسسات اعتباری با کاهش سهام روبرو شدند. این موضوع نیز نشان می‌دهد که با نزدیک شدن به بهمن‌ماه واکنش سهامداران نسبت به این اخبار بسیار کم‌رنگ شده و باید در این مورد خاص منتظر کاهش واقعی هزینه بود تا سهامداران بار دیگر اقبالی به سهم‌های این گروه نشان دهند. در عین حال در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای امروز سهام‌داران برای خرید سهم‌ها به صف شدند و این گروه با رشد قیمت روبرو بود. در گروه محصولات شیمیایی نیز تقریبا بیش از نیمی از سهم‌ها با افزایش قیمت مواجه شدند. گروه تاثیرگذار دیگر بر معاملات بورس، فلزات اساسی بودند که بیشتر آنها با نوسان کمتر از دو درصد روبه‌رو شدند. در این گروه نماد ملی صنایع مس ایران جزء تاثیرگذارترین‌ها روی شاخص‌های بازار سرمایه داشتند. 

در اولین روز معاملات روز هفته برخی از نمادهای پتروشیمی، معدنی و در کنار عمده سهم‌های بانکی تاثیر کاهنده‌ای بر شاخص‌های بازار سرمایه داشتند که از جمله آنها می‌توان به نماد شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بانک ملت، بانک تجارت، توسعه معادن و فلزات، بانک پارسیان، بانک پاسارگاد و بانک صادرات نام برد اما نمادهای نفتی و شیمیایی از جمله شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی سعی کردند شاخص‌های بازار را تقویت کنند که از جمله آنها می‌توان به نماد شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی پارس و پالایش نفت تهران نام برد. امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۵۳۶ واحد رشد کرد و در تراز ۱۶۶ هزار و ۱۳۱ واحدی قرار گرفت. در عین حال شاخص کل هم‌وزن نیز با ۱۵۹ واحد رشد عدد ۲۹ هزار و ۴۵۱ واحدی را تجربه کرد. شاخص آزاد شناور نیز با رشد ۵۴۲ واحد رقم ۱۸۱ هزار و ۳۹۹ را تجربه کرد و شاخص بازار اول و دوم هر کدام به ترتیب ۵۲۷ و ۴۲۸ واحد رشد کردند.

 ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۵۰۳ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات رقم 9/1 میلیارد سهم و اوراق مالی را به خود اختصاص داد. تعداد معاملات این بازار به رقم ۱۶۱ هزار و ۶۳۱ رسید. 
آیفکس نیز با نزدیک به ۲۰ واحد رشد بعد از مدت‌ها کانال ۲۰۰۰ واحدی را پشت سر گذاشت و توانست در تراز ۲۰۰۳۵۲ بنشیند. در ماه‌های گذشته بود که با افزایش قیمت ارزهای خارجی قیمت‌ها در بورس و فرابورس ایران به‌شدت رشد کرد و متعاقب آن شاخص‌های این دو بازار با رشد فزاینده‌ای روبه‌رو بودند. در آن مدت شاخص کل فرابورس ایران برای اولین‌بار توانست کانال ۲۰۰۰ واحدی را پشت سر بگذارد اما پس از اصلاح قیمت‌ها این شاخص به زیر کانال ۲۰۰۰ واحدی رفته بود. ارزش معاملات فرابورس ایران امروز به رقم ۷۴۷ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات عدد سه میلیارد سهم و اوراق مالی را پشت سر گذاشت. همچنین تعداد دفعات معامله در این بازار به عدد ۱۰۵ هزار و ۲۶۴ رسید.

نام:
ایمیل:
* نظر: