bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۲۵۴
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۵ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۷
پایش دقیق زیست‌محیطی دریا توسط حفاظت محیط زیست استان؛
ورود فاضلاب و پساب‌های مختلف به دریا باعث آلوده شدن سواحل و آب دریا شده است و می‌تواند مخاطرات زیست‌محیطی بسیار زیادی ایجاد کند که باید مراقب اینگونه آلودگی‌ها بود. نوار ساحلی استان بوشهر دارای ارزش‌های خاص اکولوژیک است که الزامات زیست‌محیطی در سواحل استان به‌خوبی رعایت شود.
بامداد جنوب - امیرحسین حقیقی:
محیط زیست دریایی یکی از مسائل بسیار مهم در استان ساحلی بوشهر به‌شمار می‌رود. ورود فاضلاب و پساب‌های مختلف به دریا باعث آلوده شدن سواحل و آب دریا شده است و می‌تواند مخاطرات زیست‌محیطی بسیار زیادی ایجاد کند که باید مراقب اینگونه آلودگی‌ها بود. نوار ساحلی استان دارای ارزش‌های خاص اکولوژیک است که الزامات زیست‌محیطی در سواحل استان بوشهر به‌خوبی رعایت شود. در راستای مشخص‌شدن نقاط آلوده ساحل شهر بوشهر، حفاظت محیط زیست اقدام به پایش شناگاه‌های این سواحل کرده تا ضمن مشخص‌شدن نقاط آلوده، اطلاع‌رسانی لازم به مردم برای اجتناب از شناکردن در آن نقاط انجام شود.

توسعه سیستم فاضلاب شهری می‌تواند نقش مهمی در کنترل ورود آلایندگی‌ها به ساحل داشته باشد که باید با تکمیل فاضلاب در شهرهای ساحلی استان زمینه کاهش آلایندگی‌ها فراهم شود.
از هشت منطقه تحت مدیریت سازمان محیط زیست در استان، شش منطقه دارای عرصه‌های دریایی و ساحلی است. مهم‌ترین زیستگاه‌های دریایی اکوسیستم‌های مرجانی هستند. در آب‌های استان بوشهر مناطقی مانند جزایر خارک و خارگو، جزیره فارسی، نایبند و سواحل شهر بوشهر واجد مناطق مرجانی هستند. پایداری اکوسیستم دریایی، تولیدات دریایی، اکوتوریسم، مطالعه و تحقیق از مهم‌ترین دلایل حفاظت از این مناطق است.
جزایر متعدد استان نیز دارای ویژگی‌های طبیعی منحصر به‌فردی هستند؛ زادآوری پرندگان مهاجر نابستانه در جزایر نخیلو و ام‌الگرم و خارگو، مهاجرت پرندگان زمستان گذران در جزایر خان و تهمادون و جزایر منطقه حفاظت شده حله، تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی به‌شدت در معرض خطر انقراض منقار عقابی در جزایر نخیلو، ام‌الگرم، خارگو و سواحل پارک ملی نایبند، تخم‌گذاری لاکپشت سبز در معرض تهدید در جزایر خارگو و فارسی و تخم‌گذاری لاکپشت دریایی زیتونی در پارک ملی نایبند از ویژگی‌های زیست‌بوم‌های دریایی استان است.
وجود پستانداران دریایی در اطراف جزایر و آب‌های استان نیز از فرصت‌های استان بوده به‌طوری که گله‌هایی از دلفین گوژپشت در منطقه حفاظت شده مند و پارک ملی دیر نخیلو به‌صورت دائم حضور داشته و بومی منطقه هستند.

در همین رابطه مدیرکل محیط زیست استان در آخرین نشست خبری خود گفت: علت مهم آلودگی آب در سواحل استان یک، تخلیه فاضلاب‌ها به دریاست. ورود برخی از فاضلاب‌های صنعتی که بسیار هم خطرناک است به‌وسیله بعضی از شرکت‌ها صورت می‌گیرد. ما در آینده راه‌اندازی ایستگاه‌های پایش دریایی را در دستور کار داریم که در اواخر بهمن‌ماه فعالیتش را آغاز خواهیم کرد؛ پایش زیست‌محیطی دریایی از نظر میکروبی و زیست‌محیطی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
فرهاد قلی‌نژاد می‌گوید: بعد از آن پایش وضعیت مشخص می‌شود که سهم هر شهرداری برای عوارض چقدر است، کدام صنعت نسبت به فاصله از دریا و میزان تولید آلودگی در چه سطحی قرار داد. این جریان برای پیگیری‌های قضائی خیلی می‌تواند به حفاظت محیط زیست کمک کنید، زیرا سالانه شکایت‌ و شکایت‌کشی‌های فراوانی می‌شود که پایش و نمایش مسائل زیست‌محیطی دریایی در استان کمک شایانی به همه خواهد کرد.
در ادامه معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور معتقد است که علاوه بر فعالیت صنعت، افزایش دمای آب در خلیج فارس و دریای عمان، تهدیدی برای آبزیان در این اکوسیستم محسوب می‌شود.
پروین فرشچی در سفر به استان بوشهر در این‌باره گفت: هر ساله نشست مدیران محیط زیست استان‌های ساحلی کشور را در یکی از استان‌ها برگزار می‌کنیم که امسال این نشست در جزیره خارگ استان بوشهر برگزار می‌شود. علت انتخاب جزیره خارگ برای میزبانی از این نشست این است که فعالیت‌های خیلی زیادی اینجا وجود دارد و اهمیت بسیار زیادی از نظر اقتصادی و زیست‌محیطی در کشور دارد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: در جزیره خارگ گونه‌های مرجانی غنی وجود دارد و این جزیره میزبان صنایع نفتی است و چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که توسعه پایدار با همه جوانب آن مد نظر باشد و مرجان‌ها از نظر سلامت وضعیت خوبی داشته باشند.

وی ادامه داد: مرجان‌ها بستر بسیار خوبی را برای دیگر گونه‌ها به‌وجود می‌آورند و در واقع زیستگاهی برای زندگی دیگر گونه‌های آبزی هستند. انتظار ما از همه مجتمع‌های صنعتی این است که به‌عنوان یک مسوولیت اجتماعی و مسوولیت زیست‌محیطی با کمک این صنایع این‌گونه‌ها را حفظ کنیم. سدر صورتی که بررسی‌ها نشان دهد که گونه‌های مرجانی در حال نابودی و زوال هستند، با توجه به این‌که صنعت را نمی‌توانیم جابه‌جا کنیم، بتوانیم این گونه‌های مرجانی را به زیستگاه دیگری جابجا کنیم.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: وضعیت سلامت مرجان‌ها برای اکوسیستم‌های دریای بسیار حائزاهمیت است و انتظار داریم صنایع در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند. با توجه به این‌که در منطقه خلیج فارس و دریای عمان شاهد تغییرات اقلیمی هستیم و دمای سطح آب و دریا نسبت به سال‌های قبل در حال افزایش است، این مسائل روی اکوسیستم دریایی تاثیرگذار بوده است. مساله تهدید اکوسیستم دریایی فقط مربوط به صنعت نیست و با توجه به افزایش دمای سطح آب نیازمند هستیم که دقت بیشتری داشته باشیم تا آلودگی بیشتر مساله را بغرنج‌تر نکند.

نام:
ایمیل:
* نظر: