bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۲۶۳
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۶ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
در بندر کوچک رستمی و تکرار دوباره توسعه بی‌مطالعه؛
همه می‌دانیم که این سال‌ها در سواحل شمالی استان بوشهر با پدیده ناخوشایند ساحل‌خواری روبه‌رو شده‌ایم و به‌تازگی دستگاه‌های نظارتی نیز واردر شده و با افراد خاطی و ساخت و سازهای غیرقانونی به‌صورت جدی برخورد کرده‌اند و..
بامداد جنوب - امیرحسین حقیقی:
همه می‌دانیم که این سال‌ها در سواحل شمالی استان بوشهر با پدیده ناخوشایند ساحل‌خواری روبه‌رو شده‌ایم و به‌تازگی دستگاه‌های نظارتی نیز واردر شده و با افراد خاطی و ساخت و سازهای غیرقانونی به‌صورت جدی برخورد کرده‌اند و بسیاری از این ساخت و سازهای بدون مجوز در حریم ساحل را منهدم کرده‌اند. متاسفانه این رسم ناخوشایند از مناطق شمالی به جنوب استان نیز سرایت کرده است و اینک شاهد ساحل‌خواری‌هایی در قالب پروژه‌هایی هستم که پای دولت در میان است.

این تغییرات که عمده آن از نظر اکوسیستم و تغییرات زیست محیطی پیامد منفی دارد در یکی از مکان‌های بکر استان بوشهر به‌کار گرفته شده است. اینجا بندر رستمی شهرستان تنگستان است، همانطور که در تصویر می‌بینید یک ساحل دستخوش تغییراتی شده است که هر بیننده خواهان این است که دلیل آن چیست.
در بحث زیست‌محیطی اگر طرح دارای نواقصی باشد که پیامدهای نامطبوع در اکوسیستم دارند، در ارزیابی مشخص می‌شود و راهکارهایی برای کاهش این اثرات منفی در حفاظت محیط زیست ارائه می‌شود و پروژه‌های در حال ساخت در حال تدوین مطالعات زیست‌محیطی است و با توجه به این‌که این طرح از منطقه شکارممنوع نیز می‌گذرد در مطالعات زیست‌محیطی یک سری الزام‌هایی مثل قطع کریدور ارتباطی حیات وحش قید خواهد شد.

در ابتدا با غلامرضا رستمی، کارشناس توسعه و گردشگری اداره میراث فرهنگی استان بوشهر گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.
من دهیار و شورای بندر رستمی را قبول دارم اما مطمئنم که دلیل اصلی اجرای این پروژه ناآگاهی است، زیرا آنها دوست داشتند کاری انجام دهند که گردشگران بیشتری به این روستا بیایند اما باید گفت مسیری که انتخاب کرده‌اند مسیر اشتباهی است هر چند باید بگویم راه‌ها و اقدامات دیگری هم در دستور کار بوده است، مثل سنگ‌فرش کردن کوچه‌ها و اقامتگاه‌‌های بوم‌گردی.
در خصوص تخریب ساحل نمی‌توان دقیق گفت که برنامه دوستان چیست، اما با تصاویری که من مشاهده کردم و صحنه‌ای که به‌وجود آمده است. شنیده‌ها حاکی است که قصد احداث یک جاده ساحلی شبیه به بوشهر که به این شکل جایگایی برای استراحت مردم باشد. 
ایراد کار اینجاست که اگر ما این ساحل بکر را از دست بدهیم یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه را از دست خواهیم داد. باید گفت بعد از دست خوردن این ساحل در آینده کاری از دست ما برنمی‌آید و به جای لذت بردن مسافران و بینندگان حس خوب گذشته و آرامشی که قبلا داشته‌اند را ندارد.

طرحی که می‌خواهد انجام شود به احتمال زیاد تحت عنوان دیواره ساحلی است. در صورتی که این طرح انجام بپزیرد بخشی از ساحل ماسه‌ای و بکر بندر رسمی تخریب خواهد شد و به ساحلی سیمانی مثل بعضی از سواحل استان، به‌ویژه مرکز استان تبدیل خواهد شد.
باید گفت هیچ‌کس با توسعه روستاها مخالف نیست، به‌شخصه معتقدم که در چنین روستایی باید صرفه اقتصادی و اشتغال‌زایی را در نظر گرفت. برای مثال در این مکان اگر صیادی و تجارت با پیشرفت و رونق خوبی روبه‌رو بوده است، باید به توازن آن در بخش گردشگری هم تاکید داشت که باعث پایداری بیشتر اقتصاد این بندر می‌شود. در نگاه تخصصی باید دید پتانسیل بندر رستمی تنگستان در چیست؟ همه می‌دانیم که همین ساحل بکر، آرام و دست نخورده است و اگر هم ما تاکید می‌کنیم که این ساحل باید همینطور طبیعی باقی بماند به‌خاطر این است که سالیان سال حفظ شده و حق آیندگان ماست که از آن استفاده کنند. دوباره می‌گویم اگر قرار است یک دیواره ساحلی ساخته شود باید بر اساس یک برنامه مدون و حساب شده باشد.

در ادامه با معاون توسعه و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صحبت کردیم:
آقای قاسم خواجه به بامداد جنوب گفت: خب نمی‌شود صرفا با یک عکس نظر تخصصی داد اما اگر این طرح حریم 60 متری دریا را رعایت کرده باشد از نظر ما ایراد چندانی ندارد اما باید قبل از اجرای پروژه تحقیقات و تمهیدات لازم اندیشیده شود که این هم زمان‌بر است.
وی افزود: اگر به سواحل کشور امارات دقت کرده باشید با توجه به پیشرفت زیرساخت‌ها و ساختمان‌سازی اما همواره حریم دریا رعایت شده است تا کمترین آسیب به طبیعت وارد شود که متاسفانه این قضیه در کشور ما خیلی جدی گرفته نمی‌شود. اگر دیده باشید با تعبیه تخت‌ها و سایه‌بان‌های متحرک در کنار آب، توانسته‌اند استراحتگاه خوب و استاندارد درست کنند استفاده برای مردم، نه این‌که بیاییم سازه بتنی و سیمانی کار کنیم که نه از نظر زیبایی منظره خوبی ایجاد می‌کند و نه از نظر زیست‌محیطی مناسب با اقلیم و اکوسیستم دریاست.

در ادامه با پیگیری‌ها با دهیار بندر رستمی تماس گرفتیم تا جزئیات بیشتری از این پروژه بدانیم، آقای صمد رستمی می‌گوید: این طرح با رعایت همه موازین قانونی می‌خواهد اجرا شود که در قالب طرح هادی است. 
گفتنی است که طرح‌های هادی روستایی از جمله پروژه‌هایی محسوب می‌شوند که در راستای فراهم‌سازی زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی تهیه و اجرا می‌شوند و سخن ما قانونی بودن یا نبودن طرح نیست چراکه مسائل محیط‌زیستی و آسیب نخوردن به ساحل بکر بندررستمی در درجه اول اهمیت قرار دارد.
در ادامه دهدار این روستا گفت که شما فکر می‌کنید چند نفر گردشگر در طول سال به این روستا می‌آیند و از طبیعت استفاده می‌کنند، درست است که بندر رستمی یک منطقه بزرگ گردشگری به‌شمار نمی‌رود اما همین طبیعی بودن، کوچک بودن و دست نخورده باقی ماندن آن خیلی ازشمندتر از این است که تعداد زیادی (بیش از گنجایش روستا) گردشگر به منطقه بیایند که طبیعتاً خیلی هم خوبی نخواهد بود.
وی در ادامه تماس تلفنی گفت: این درست نیست که شما از روی تنها یک تصویر بیایید چنین قضاوتی داشته باشید اما از شما می‌خواهم که تصاویر زمان قبل ساحل را هم مد نظر داشته باشید.
باید بگویم که پروژه زیباسازی ساحل هنوز به‌طور رسمی شروع نشده است که شما اینگونه در مقابل ما موضع گرفته‌اید. آقای حقیقی خبرنگار عزیز من از شما دعوت می‌کنم که به دهیاری ما بیایید تا توضیحات بیشتری به شما بدهم، من با هیچکس تلفنی اینگونه مسائل را بروز نمی‌دهم و گفت‌وگوی امروز فقط به‌خاطر پیگیری شما و روزنامه خوب بامداد جنوب بوده است.

در پایان خبرنگار بامداد جنوب متوجه شده که روز گذشته مسوولانی هم چون بخشدار خارگ، آقای درویشی و مسوولانی از استانداری بوشهر نیز به این بندر رفته و از مراحل اجرائی طرح بازدید کرده‌اند.

نام:
ایمیل:
* نظر: