bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
گفت‌وگو با پدر کوچک‌ترین حامی پلنگ ایرانی؛
هفته گذشته نخستین دبیرخانه استانی جنوب کشور برای حفاظت از پلنگ ایرانی در مرکز شهرستان دشتستان در آیینی با حضور مسوولان راه‌اندازی شد.
بامداد جنوب - امیرحسین حقیقی:
هفته گذشته نخستین دبیرخانه استانی جنوب کشور برای حفاظت از پلنگ ایرانی در مرکز شهرستان دشتستان در آیینی با حضور مسوولان راه‌اندازی شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: استان بوشهر یکی از بهترین زیستگاه‌های پلنگ ایرانی به‌ویژه در شهرستان دشتستان است. در همین راستا با راه‌اندازی این دبیرخانه استانی در راستای جلب مشارکت و حمایت مردم برای حفاظت از این‌گونه در معرض انقراض اقدام‌های لازم انجام می‌شود. پلنگ گونه‌ای نادر در کشور است که نیاز به حمایت مسوولان و مردم دارد.
فرهاد قلی نژاد تقویت گردشگری، طبیعت گردی و تکثیر گونه‌های جانوری را از مهم‌ترین اهداف این دبیرخانه ذکر کرد. با جذب اعتبارات ملی و حمایت مسوولان شهرستان تلاش می‎شود اقدامات خوبی در حمایت از گونه‌ای نادر حیوانی به‌ویژه پلنگ در استان داشته باشیم. پلنگ در استان بوشهر بیمه است و هر خسارتی که به دام وارد کند دامدار نباید آسیبی به پلنگ بزند و در صورت خسارت مورد نظر جبران می‌شود.

فرماندار دشتستان نیز گفت: این شهرستان از مناطق مهم زیستگاه گونه‌های نادری همچون پلنگ است. با حمایت و پشتیبانی مسوولان و فعالیت‌های مستمر سازمان‌های مردم‌نهاد حفاظت محیط زیست شاهد تقویت گونه‌های حیوانی و طبیعت در شهرستان هستیم و در سال 98 اعتبار ویژه برای تقویت دبیرخانه پلنگ ایرانی اختصاص خواهیم داد.
همچنین در این آیین یک نوزاد دشتستانی به‌عنوان نخستین و کوچک‌ترین کودک محیط‌بان عضو دبیرخانه حفاظت از پلنگ ایرانی شد.
خبرنگار بامداد با کنجکاوی به‌دنبال پدر این نوزاد رفته و گفت‌و‌گویی با او ترتیب داده است که شاید برای مخاطبان هم جالب باشد، این جوان حامی محیط زیست چه کسی است، شغلش چیست و به چه‌کارهایی مشغول است. شماره تلفن آقای زنده‌باد را از یکی از همکاران گرفتم و مصاحبه کوتاهی با ایشان انجام دادم که در ادامه می‌خوانید.

در ابتدا خودتان را برای خواننگان معرفی کنید؟
سلام، من محمدمهدی زنده‌باد هستم، مهندس برق.
بعد از مدت‌ها جست‌و‌جوی کار و ناامیدی، بدون هیچ تخصصی وارد نانوایی شدم و الان هفت سال است که نانوایی دارم و تقریبا چهار سالی است که شاطر هستم.

از فعالیت‌های زیست‌محیطی خودتان بگویید؟
فعالیت‌هایم با حساس شدن روی زیان‌های پلاستیک برای طبیعت شروع شد. به همین دلیل در موردش تحقیق کردم و متوجه شدم چقدر زیان‌های بهداشتی و زیست‌محیطی دارد. طرح مکتوبی در این مورد نوشتم به‌نام حذف پلاستیک از نانوایی‌ها. بعد کم‌کم علاقه‌مند به محیط زیست شدم و با دوستان خوبی در این راه آشنا شدم و نزد آنها سواد محیط زیستی فراوانی آموختم.

به نظر شما افتتاح دبیرخانه حفاظت از پلنگ ایرانی چه کمکی می‌تواند، بکند؟
دبیرخانه پلنگ در حفظ جوامع بومی می‌تواند کمک زیادی کند، زیرا می‌تواند آموزش‌های زیادی به جوامع بدهد که این‌گونه در حال انقراض حفظ و تکثیر شود و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زیادی وارد شهر برازجان و استان بوشهر کند که در نهایت کمک به این حمایت از این‌گونه با ارزش شود. 

از پسرتان بگویید که اولین عضو دبیرخانه حفاظت از پلنگ ایرانی شد. چه حسی داشتید؟
همیشه آرزو داشتم اگر خداوند فرزندی به من داد یک برای تولدش یک درخت بکارم که اینکار را کردم و دو او افتخار پوشیدن لباس مقدس محیط‌بانی را داشته باشد که این افتخار در مراسم راه‌اندازی دبیرخانه حفاظت از پلنگ ایرانی دشتستان نصیبمان شد. 

خواسته شما از مسوولان چیست؟
ما الان یک انجمن محیط زیستی فعال و تاثیرگذار در شهرستان دشتستان داریم به نام انجمن زمین پاک دشتستان که فرزندم کیاشاه کوچک‌ترین عضو انجمن زمین پاک دشتستان است، همچنین کوچک‌ترین محیط‌بان کشور و اولین حامی دبیرخانه استانی پلنگ ایرانی. خواسته من از مسوولان داشتن مکانی برای فعالیت انجمن زمین پاک است که متاسفانه عملی نشده تا دوستان فعال و فرهیخته بنده بتوانند در آنجا با خاطری آسوده فعالیت کنند.

درباره نانوایی بگویید، چه کارهایی در راستای محیط‌زیست انجام داده‌اید؟
ما به‌تازگی نانواییمان را تبدیل به نانوایی محیط زیستی کرده‌ایم، در این مکان کتابخانه داریم و هر چند وقت یکبار کیسه پارچه‌ای هم برای استفاده مشتریان تهیه می‌کنیم. البته باید گفت این وظیفه خود مردم است که از کیسه‌های پلاستیکی و نایلونی استفاده نکنند. از مردم عزیز می‌خواهم با استفاده از کیسه پارچه‌ای به محیط زیست کمک کنند، من ممنون آنها می‌شوم  نام دیگری که برای نانوایی گذاشتیم اکو بیکر است. اولین نانوای محیط زیستی. 

نام:
ایمیل:
* نظر: