bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۳۰۵
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
انتقاد اتاق اصناف از ضعف عملکرد استانداری؛
سال‌هاست که نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در فصول مختلف سال به‌منظور کنترل و تنظیم بازار در جای جای کشور برگزار می‌شوند با این حال، بازاریان و اصناف معتقدند که برگزاری این نمایشگاه‌ها تهدیدی برای کسب و کارهای رسمی و دارای مجوز فروش محسوب می‌شود.
بامداد جنوب:
سال‌هاست که نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در فصول مختلف سال به‌منظور کنترل و تنظیم بازار در جای جای کشور برگزار می‌شوند با این حال، بازاریان و اصناف معتقدند که برگزاری این نمایشگاه‌ها تهدیدی برای کسب و کارهای رسمی و دارای مجوز فروش محسوب می‌شود. آنها معتقدند که نمایشگاه‌ها پس از یک سال رکود و کسادی بازار و درست در حالی که اصناف چشم به روزهای پایانی سال دوخته‌اند و تقاضای خرید در حال بالا رفتن است، برگزار شده و اصناف را با مشکلات و آسیب‌های جدی روبه‌رو می‌کنند. البته با نگاهی به وضعیت یک سال اخیر بازار کشور، خیلی زود می‌توان حق را به اصناف داد، زیرا با برگزاری این نمایشگاه‌ها، بسیاری از اصناف که صورت خود را به امید فرارسیدن شب‌های آخر سال و افزایش تقاضای خرید با سیلی سرخ نگه‌داشته بودند، مجبور به ترک یا تغییر شغل خواهند شد. بر همین اساس، طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار و با توجه به این‌که در ایام پایانی سال نسبت به افزایش عرضه تمهیدات لازم صورت گرفته، برگزاری نمایشگاه‌های فصلی با صلاح‌دید دولت و با محوریت رئیس اتاق اصناف هر استان در صورت بررسی و ضرورت، انجام می‌پذیرد اما آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد، برگزاری این نمایشگاه‌ها در بوشهر از چنان قواعد خاصی پیروی نمی‌کند.

در همین رابطه، یک مغازه‌دار بوشهری با تاکید بر این‌که در هیچ کجای دنیا نمایشگاه عرضه مستقیم برگزار نمی‌شود، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر با گذشت یک سال سخت بر اصناف، برگزاری نمایشگاه می‌تواند ضربه جبران‌ناپذیری را به پیکره این شغل وارد کرده و بسیاری را بیکار کند.
 وی با بیان این‌که برگزاری نمایشگاه، کسب و کارهای رسمی را به سمت تعطیل شدن هدایت می‌کند، افزود: در سال جاری بیش از 10 ماه با بحران شدید اقتصادی روبه‌رو بودیم و انصاف نیست در آخرین هفته‌های پایان سال که تقاضا رو به افزایش می‌گذارد، با برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها، اصناف را نادیده گرفته و فشار بیشتری را بر روی دوش آنها قرار دهند. به‌گفته این عضو اتحادیه صنفی، نمایشگاه‌داران در این زمینه تنها به بیشتر پول درآوردن خودشان فکر می‌کنند و برایشان مهم نیست که چه ضربه‌ای به اصناف وارد می‌شود.

معاون اتاق اصناف مرکز استان بوشهر نیز ضمن انتقاد از عملکرد استانداری بوشهر با تاکید بر این‌که بخش ستادی استانداری بوشهر بدترین دوران خود را پشت سر می‌گذارد، ادامه داد: در این دوران شاهدیم که شهردار یک شهر کوچک به‌راحتی دستورات مدیران ارشد ستادی استان را بایگانی کرده و با گردن‌کشی در برابر قانون علنا نشان می‌دهد که مدیران استانداری اقتدار ندارند.
به گزارش روابط عمومی اتاق اصناف مرکز استان، عباس نامدارزاده با تاکید بر این‌که اتاق اصناف مرکز استان به‌عنوان یک نهاد بخش خصوصی، در راستای اختیارات تفویضی از سوی شورای‌عالی هماهنگی امور اقتصادی و با عنایت به مصوبه حاصل از جلسه کارگروه ملی تنظیم بازار از نماینده عالی دولت در استان بوشهر خواسته که جلو برپایی نمایشگاه‌های فاقد مجوز فروش کالا را بگیرد، ادامه داد: برابر این دستور صریح قانونی در تاریخ 19 دی‌ماه، رئیس سازمان صنعت، معدن تجارت موضوع برگزار نشدن نمایشگاه فروش کالا را به شهرداری عالیشهر ابلاغ کرد.
این مقام مسوول با پیگیری مدیران استان و معاون هماهنگی امور اقتصادی انتظار می‌رفت که جلو برگزاری نمایشگاه دستفروشان عالیشهر گرفته شود.

نامدارزاده ضمن بیان این نکته که درخواست اتاق اصناف منطبق با مقررات و برآمده از دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های وزارت صنعت، معدن تجارت است، خاطرنشان کرد: با پافشاری‌های بسیار زیاد اتاق اصناف، این دستور از استانداری بوشهر صادر شد اما متاسفانه هیچ کس بهایی به امضای معاون استاندار و رئیس بزرگ‌ترین سازمان اقتصادی استان نداده است.
وی تصریح کرد: برای نشان دادن حسن‌نیت خود، حراست و بازرسی استانداری بوشهر را هم در جریان امور قرار دادیم. بازرسی استانداری و شخص آقای قلی‌پور هم دستور جمع‌کردن نمایشگاه را صادر کرد اما مجری نمایشگاه به دستور بازرسی استانداری وقعی نشان نداد و دستور ایشان نیز بایگانی شد. از این پس عواقب هرگونه اتفاقی که در رابطه با تضییع حقوق کسبه و اصناف رخ دهد بر عهده استاندار و مسوولان استان است.
نامدارزاده گفت: در روزهای اخیر به‌رغم پیگیری‌های متعدد اتاق اصناف مبنی بر جلوگیری از برپایی نمایشگاه عرضه و فروش کالا در عالیشهر که فاقد هرگونه مجوز قانونی است؛ شهرداری با دادن مجوز به پیمانکار این نمایشگاه آشکارا اقدامی غیرقانونی کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: