bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۲۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۷
مفهومNGO با انجمن زمین پاک دشتستان؛
در جامعه امروزی ما رعایت کردن مسائل زیست‌محیطی بیش از پیش مورد اهمیت قرار گرفته است که دلایل بسیاری دارد. بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال 92 شوک خیلی خوبی برای نگهداری و حمایت از محیط زیست کشور وارد شد که مسوولان ارشد کشوری دلیل اصلی آن بودند.
بامداد جنوب - امیرحسین حقیقی:
در جامعه امروزی ما رعایت کردن مسائل زیست‌محیطی بیش از پیش مورد اهمیت قرار گرفته است که دلایل بسیاری دارد. بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال 92 شوک خیلی خوبی برای نگهداری و حمایت از محیط زیست کشور وارد شد که مسوولان ارشد کشوری دلیل اصلی آن بودند.
معمولا در جامعه وقتی ببینید بالاسری شما اتفاق خاص و تازه‌ای را رقم می‌زند، به‌صورت اتوماتیک شما هم حامی و دوستدار آن جریان می‌شوید. این قضیه در محیط زیست هم صدق می‌کند. شما اگر در خیابان ببینید که کسی بی‌دلیل زباله‌اش را روی زمین رها می‌کند، ناراحت می‌شوید شاید هم به او معترض شوید اما وقتی ببینید که بیشتر مردم در خیابان و محیط پیرامون زباله و آشغال می‌ریزند بی‌شک این کار برای شما نیز عادی می‌شود.

این را گفتم که مقدمه‌ای آماده کنم برای مفهوم، سازمان‌های مردم‌نهاد. نهادی که در دهه‌های گذشته خیلی خیلی کم‌سو و خاموش فعالیت داشته است. NGO نماد اختصاری این نهاد است که تنها به‌دست مردم و بدون دخالت سازمان‌های دولتی در زمینه‌های مختلف می‌تواند به بهتر شدن شرایط جامعه کمک کند. در این میان یکی از مهم‌ترین نهادهای مردمی آنها هستند که حفاظت از محیط زیست را به عهده دارند که در استان بوشهر هم نمونه‌های زیادی در حال فعالیت هستند؛ از جمله آنها انجمن زمین پاک دشتستان است.
این نهاد مردمی چندین سال است، به‌همت چندین جوان هم‌استانی اقدامات بسیار مفید و پسندیده‌ای انجام می‌دهد و کمک شایانی به حفاظت محیط زیست استان بوشهر از جمله شهرستان دشتستان کرده است. در ادامه گزارش، خلاصه‌ای از فعالیت‌های زمین پاک دشتستان که به‌همت مریم احمدزاده، استاد دانشگاه و مهندس محمدمهدی زنده‌باد، فعال ویژه محیط زیست در این انجمن برای انتشار در روزنامه بامداد جنوب تهیه شده، می‌خوانید.
طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای به‌جای کیسه‌های پلاستیکی در نانوایی‌ها که شروع به کار انجمن زمین پاک دشتستان بود و حاصل تعمق و تحقیق مدیرعامل این انجمن که خود نانواست در رابطه با مضرات استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و سرطان‌زا بودن آنها بود که منجر به ارائه طرحی مکتوب به محیط زیست شهرستان، اصناف و شهرداری برازجان شد و در ادامه با وجود همکاری‌ نکردن این نهادها برای اجرای کامل این طرح، بازخورد گسترده‌ای در استان و شهرهای همجوار برای حذف کیسه‌های پلاستیکی در نانوایی‌ها دیده شد.
این کمپین که با هدف حفاظت از محیط زیست شروع به‌کار کرده بود به سراغ در بطری و بدنه بطری‌ها که هر دو قابل بازیافت هستند و به رغم اندازه‌ کوچکشان اثرات تخریبی زیادی بر محیط پیرامون ما دارند، رفت.

در این طرح، با جمع‌آوری و فروش در بطری‌های پلاستیکی، درآمد حاصل از آن برای نیازمندان صرف خواهد شد. در واقع هر در بطری یک صدقه به خواهد بود و ما با جمع‌آوری آن با یک تیر دو نشان خواهیم زد هم حفظ محیط زیست هم کمک به نیازمندان.
برنامه‌های درختکاری مختلف در سطح 6 برنامه درختکاری از آبان ماه ۹۷ تاکنون، با کاشت حدود هزار نهال گونه‌ بومی از جمله درخت کُنار و کهور ایرانی جزء کارنامه درخشان این انجمن بوده است که این‌کار سبب ترغیب زیاد مردم به درختکاری در منطقه شده است.
۲۵ آبان ۹۷ کاشت ۱۰۰ اصله نهال درخت با حضور هم‌زمان دو مدیرکل محیط زیست و منابع طبیعی استان بوشهر.
۲ آذرماه ۹۷، کاشت ۱۰۰ اصله درخت بومی در پارک جنگلی سرکره.
۹ آذرماه ۹۷، کاشت ۱۵۰ اصله درخت بومی با حضور معاونت سیاسی اجتماعی امنیتی شهرستان دشتستان, بخشدار مرکزی و بخشدار بخش ارم شهرستان دشتستان, دانشجویان در پارک جنگلی سرکره.
۱۲ آذر ۹۷، کاشت ۱۰۰ اصله درخت در پارک شهید رجایی واقع در شهرک فتح برازجان با همیاری سازمان صدا و سیما, منظر و فضای سبز شهرداری برازجان.
۲۳ آذر ماه ۹۷، کاشت ۳۰۰ اصله نهال درخت بومی در طرح ملی جنگلانه.
۲۹ بهمن ۹۷، کاشت ۲۰۰ نهال درخت بومی در صنایع سیمان دشتستان با همیاری کودکان کار.
تدوین طرح ساماندهی سگ‌های بدون صاحب و ارائه به استانداری: این طرح با طرح‌های موجود در کشور متفاوت است, کمپ‌های نگهداری سگ‌ها در مرکز شهرستان‌ها واقع می‌شوند و هر شهر در ازای هر قلاده سگ به شهر مجری یارانه پرداخت خواهد کرد، این کمپ‌ها به‌دست بخش خصوصی اداره خواهد شد و تمام حقوق حیوانات نیز در این طرح رعایت شده است.

نانوایی محیط زیستی با نام Eco baker اکو بیکر نیز از جمله طرح‌های این انجمن است که فعالیت‌های محیط زیستی انجام می‌دهد، از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده می‌کند، هر کس که با کیسه پارچه‌ای به نانوایی رجوع کند جایزه کتاب دریافت می‌کند. تدوین طرح مسابقه تفکیک پسماند در مدارس برازجان، جدیدترین روش آموزشی و انگیزشی برای کودکان برای یادگیری تفکیک پسماند در مدارس است که به‌زودی شروع به کار خواهد کرد.

کوچک‌ترین محیط‌بان ایران کیاشاه زنده‌باد، عضو این انجمن است که در افتتاح دبیرخانه پلنگ ایرانی در شهرستان دشتستان به‌صورت افتخاری به این درجه منصوب شد.
اجرای طرح ملی جنگلانه در شهرستان دشتستان در تاریخ ۲۳ آذرماه ۹۷ با مشارکت بیش از ۲۰۰ نفر از حامیان محیط زیست. هدف از اجرای این طرح احیا و ترمیم رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی کشور است که این طرح در دشتستان با کاشت ۳۰۰ گونه بومی کنار (صدر) انجام پذیرفت.
در این مراسم طیف گسترده‌ای مشارکت داشتند از جمله فرماندار، معاون سیاسی اجتماعی شهرستان دشتستان، بخشدار مرکزی، کارمندان ادارات مختلف از جمله منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست، شبکه بهداشت و درمان، برق، دیگر سازمان‌های مردم‌نهاد، آموزشگاها؛ مهدکودک‌ها و... بوده است.
در این مراسم آموزش‌های زیست‌محیطی به کودکان ارائه شد و کتاب‌هایی در حوزه حفاظت از محیط زیست به آنها اهدا شد. در پایان گفتنی است اولین درخت در طرح ملی جنگلانه شهرستان دشتستان نیز به‌دست یک توان‌یاب کاشته شد.

برچسب ها: جامعه
نام:
ایمیل:
* نظر: