bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۲۱ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۷
تنها دقایقی از ساعت ۱۱ شامگاه دوشنبه ۶ اسفند گذشته بود که خبری محافل سیاسی داخلی و بین‌المللی را تحت‌الشعاع قرار داد. محمدجواد ظریف با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از سمت وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران کناره‌گیری کرد. خبری که از همان دقایق پس از انتشار، واکنش‌های متفاوتی را به‌دنبال داشت؛ عده‌ای مغموم، برخی نگران و بعضی خوشحال.
بامداد جنوب: 
تنها دقایقی از ساعت ۱۱ شامگاه دوشنبه ۶ اسفند گذشته بود که خبری محافل سیاسی داخلی و بین‌المللی را تحت‌الشعاع قرار داد. محمدجواد ظریف با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از سمت وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران کناره‌گیری کرد. خبری که از همان دقایق پس از انتشار، واکنش‌های متفاوتی را به‌دنبال داشت؛ عده‌ای مغموم، برخی نگران و بعضی خوشحال.
به گزارش ایسنا، زمزمه خبر استعفای ظریف پیش از این چندین‌بار در محافل خبری منتشر و تکذیب شده بود اما این‌بار وزیر امور خارجه کشورمان در پست اینستاگرامی خود با تبریک فرا رسیدن میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)، روز مادر و روز زن نوشت: «از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسوولان محترم در ۶۷ ماه گذشته بسیار سپاسگزارم. از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم. شاد و سربلند باشید.»

از همان ابتدا عده‌ای به واقعی بودن این خبر شک داشتند و حتی احتمال هک شدن صفحه اینستاگرام وزیر امور خارجه را مطرح می‌کردند اما پاسخ پیامکی ظریف به خبرنگار یکی از سایت‌های خبری تکلیف را مشخص کرد. خبرنگار سایت «انتخاب» به‌صورت پیامکی صحت و سقم این خبر را از ظریف جویا شده بود که وی در پاسخ، این پیامک را ارسال کرد: «بعد از عکس‌های ملاقات‌های امروز، دیگر جواد ظریف به‌عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد.»
بر اساس آنچه که منابع خبری نزدیک به ظریف اعلام کرده‌اند، وی بر استعفای خود اصرار دارد و در همین راستا از یک شبکه اجتماعی برای اعلام عمومی استعفای خود استفاده کرده است. استعفای ظریف از سمت وزارت خارجه در حالی صورت گرفته است که تاکنون به‌صورت رسمی از سوی دولت در این زمینه واکنشی مشاهده نشده و هنوز معلوم نیست که رئیس‌جمهوری آن را پذیرفته یا رد کرده است. برخی از منابع خبری در این زمینه اعلام کرده‌اند که ظریف، شامگاه دوشنبه تصمیم خود را به‌صورت شفاهی به مقامات مسوول اعلام کرده و در پی آن در صفحه اینستاگرام خود نیز این مساله را با مردم در میان گذاشته است؛ موضوعی که تاکنون با واکنش مردم در شبکه‌های اجتماعی و البته بسیاری از چهره‌های سیاسی، اعضای کابینه روحانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شده است و رسانه‌ها و سیاستمداران کشورهای خارجی هم نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند و استعفای ظریف به تیتر یک بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی از جمله رویترز، آسوشیتدپرس، الجزیره، بی‌بی‌سی، واشنگتن پست و … تبدیل شده است.

از سوی دیگر برخی رسانه‌ها و خبرنگاران پس از اعلام خبر استعفای ظریف به نقل از برخی منابع آگاه اخباری مدعی شدند که تعدادی از مدیران و دیپلمات‌های وزارت خارجه اعلام کرده‌اند که در صورت موافقت با استعفای ظریف، آنها نیز استعفا خواهند داد.
در واکنش به این خبر، محمدجواد ظریف ضمن تاکید بر «پرهیز از چنین اقداماتی» خطاب به همکارانش در وزارت خارجه تصریح کرد: «برای بنده خدمت در کنار شما افتخار بود و امیدوارم استعفای بنده تلنگری برای بازگشت وزارت امور خارجه به جایگاه قانونی‌اش در روابط خارجی باشد.»
حسن روحانی، رئیس‌جمهور هم صبح امروز در جمع مدیران بانک مرکزی در پنجاه و هشتمین مجمع عمومی این بانک تلویحا به حمایت از ظریف پرداخت و با اشاره به این‌که «وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و وزارت نفت در خط مقدم مبارزه در برابر امریکا هستند»، گفت: «من از هر سه وزیر امور خارجه، وزیر نفت و رئیس بانک مرکزی بابت تلاش‌هایشان تشکر می‌کنم.»

روحانی با اشاره به این‌که گزارشی که امروز به وی داده شد، امیدوارکننده بود، اظهار کرد: «امریکا تمام توان خود را در تحریم سیستم بانکی ما گذاشته است. امروز خط مقدم ما در برابر امریکا وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و وزارت نفت است. سایر وزرای اقتصادی هم در خط دوم قرار دارند اما خط اول مربوط به این سه نفر می‌شود. از وزیر امور خارجه، وزیر نفت و رئیس بانک مرکزی به‌خاطر ایستادگی و توانمندی‌شان تشکر می‌کنم. ظریف، همتی و زنگنه نیروهایی بودند که در خط مقدم ایستاده‌اند. بیشتر فشارها هم بر این سه بخش است.»

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که «با وجود تحمل سختی‌ها، موفقیت‌های بسیار خوبی هم داشته‌ایم»، خاطرنشان کرد: «هم سختی‌ها و هم موفقیت‌ها را باید در کنار هم قرار دهیم. ما هم سختی داریم و مردم هم توقعات درستی از ما دارند اما پیشرفت‌هایی هم داشته‌ایم و باید مردم در جریان این پیشرفت‌ها قرار بگیرند. اگر وزارت امور خارجه کاری می‌کند، نماینده مردم است. دولت در کل منتخب مردم است. همه تلاش‌ها در واقع تلاش ملت ایران است ولی هر کسی در حد مسوولیت خود بار سنگینی را بر دوش دارد.»
پس از سخنرانی امروز روحانی، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حساب کاربری خود در اینستاگرام اعلام کرد: «سخنان امروز رئیس‌جمهور در تجلیل از وزیر امور خارجه‌اش، گواهی روشن بر رضایت کامل نماینده ملت ایران از مواضع و عملکرد هوشمندانه و موثر دکتر ظریف، پاسخ محکمی به برخی تحلیل‌های نادرست و مغرضانه است. از نظر دکتر روحانی، جمهوری اسلامی ایران تنها یک سیاست خارجی و یک وزیر امورخارجه دارد.»
از طرفی معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در توئیتر خود نوشت: «لحظه لحظه این ماه‌ها و این هفته‌ها و این روزها دکتر ظریف از طرف افراطیون داخلی و خارجی مورد بی‌رحمانه‌ترین حملات، تهمت‌ها و تخریب‌ها بود و دوستان همیشه گفته‌اند طاقت بیار رفیق، برای عزت و سربلندی ایران، طاقت بیار…»

برچسب ها: سیاسی ، ظریف
نام:
ایمیل:
* نظر: