bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۰۶ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
شهردار بندر بوشهر در نشست خبری هفته نکوداشت روز بوشهر:
هر ساله با نزدیک شدن به هفته نکوداشت روز بوشهر؛ یعنی 18 اسفندماه -که با دیدگاهی دانایی‌محور و بر اساس سالروز تاسیس مدرسه تاریخی سعادت این تاریخ برگزیده شده است- شور و شوقی در میان اهالی بندر ایجاد می‌شود که هم سخت به دل می‌شیند و هم به شهر پویایی و نشاطی غیرقابل وصف می‌بخشد.

هفته بوشهر تلنگری است برای رسیدن به ایده‌های نوبامداد جنوب- الهام بهروزی:

هر ساله با نزدیک شدن به هفته نکوداشت روز بوشهر؛ یعنی 18 اسفندماه -که با دیدگاهی دانایی‌محور و بر اساس سالروز تاسیس مدرسه تاریخی سعادت این تاریخ برگزیده شده است- شور و شوقی در میان اهالی بندر ایجاد می‌شود که هم سخت به دل می‌شیند و هم به شهر پویایی و نشاطی غیرقابل وصف می‌بخشد. ستاد بزرگداشت روز بوشهر در یازدهمین دوره این رویداد با اهدافی شامل تلاش برای معرفی بوشهر به عنوان استانی با صبغه فرهنگی و تاریخی در منطقه، برنامه‌ریزی و پژوهش پیرامون شناخت پیشینه تمدن و فرهنگ استان، معرفی استان بوشهر در ابعاد مختلف تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی، هنری، صنعتی و گردشگری، معرفی مشاهیر و نخبگان استان و تجلیل از آنها، تلاش برای ایجاد پیوند میان فرهنگ، آداب و رسوم و پیشینه تاریخی گذشتگان این مرزبوم با نسل جوان و آتی این سرزمین، ایجاد آیین دائمی با عنوان موزه مشاهیر استان و... درصدد برآمد تا در این دوره با اجرای برنامه‌های متعدد و متنوع هفته‌ای به یاد ماندنی و متکی بر فرهنگ و هویت تاریخی شهر برگزار کند. در این راستا روز گذشته (چهارشنبه، هشتم اسفندماه) نشست خبری این رویداد فرهنگی اجتماعی با حضور شهردار، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری، اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بوشهر و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات شهرداری بندر بوشهر برگزار شد.

باید میراث فرهنگی و تاریخی بوشهر را جدی‌تر معرفی کنیم

شهردار بندر بوشهر در بخش نخست نشست خبری بزرگداشت روز بوشهر گفت: نخستین ویژگی برنامه‌های این دوره پوست‌اندازی آنهاست که کوشیدیم برنامه‌ها را فرااستانی برنامه‌ریزی کنیم و زمینه را برای تعامل فرهنگی با سایر نقاط فراهم آوریم. چراکه ما هر کدام حکم سفیری را داریم که باید میراث فرهنگی و تاریخی بوشهر را معرفی کنیم. از این‌رو، در یازدهمین دوره نکوداشت روز بوشهر از همه ظرفیت‌های هنری شامل موسیقی، نمایش، غذا، مد و لباس، صنایع دستی و هنرهای بومی، ورزش‌ها و بازی‌های بومی محلی کمک گرفته‌ایم تا فرهنگ و تاریخ این شهر را به شکل موجه‌ای روایت کنیم.

سیدنورالدین امیری در ادامه با بیان این‌که بوشهر به‌دلیل همجواری با خلیج فارس، از دیرباز مراودات فرهنگی و تجاری حائزاهمیتی با دیگر کشورها داشته است که از این تعاملات خاطرات خوبی در ذهن ما باقی مانده است، افزود: در این زمینه کوشش شده که با از سرگیری مناسبات سیاسی تعاملات فرهنگی را با این کشورها جدی‌تر دنبال کنیم.

وی در بخش دیگر از گفته‌هایش با تاکید بر این‌که یکی از ویژه‌برنامه‌های هفته نکوداشت روز بوشهر اهدای نشان لیاقت و ایثار به خانواده‌های جانباز و ایثارگر است، تصریح کرد: جانبازان و ایثارگاران اسوه‌های صبر و مقاومت هستند که بی‌شک شأن آنها از نشانی که برای آنها طراحی شده، والاتر است منتها بر خود لازم دیدیم که به سهم خود از دلاوری‌ها و جانفشانی‌های‌شان تقدیر به عمل آوریم.

شهردار بوشهر همچنین در پایان با اشاره به برگزاری همایش موسیقی نواحی خلیج فارس (12 تا 17 اسفندماه) توضیح داد: یکی از برنامه‌های شاخص این دوره برگزاری این رویداد با محوریت موسیقی آیینی و نواحی است؛ چراکه در سال‌های اخیر این موسیقی مورد هجمه سبک‌هایی قرار گرفته که خاستگاه وطنی ندارند. از این‌رو، به‌منظور حمایت و حفظ موسیقی بومی این رویداد پیش‌بینی و اجرائی می‌شود که در این همایش گروه‌هایی از سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کهگلویه و بویراحمد، خوزستان، فارس و بوشهر در پارک شورا به هنرنمایی می‌پردازند.

رویکرد هفته نکوداشت روز بوشهر رویکردی فرهنگی است

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای بندر بوشهر نیز در این نشست گفت: رویکرد برنامه‌های یازدهمین دوره نکوداشت روز بوشهر فرهنگی است که غالب این برنامه‌ها بر اساس ایده‌هایی پی‌ریزی شد که پس از انتشار فراخوان نکوداشت روز بوشهر به کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی بندر بوشهر ارسال شد و این برنامه‌ها با هماهنگی شهرداری و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر و با مشورت صاحب‌نظران و نخبگان هنری و فرهنگی مورد کند و کاو قرار گرفت و در نهایت بخشی از آن تصویب و برای این دوره در دستور اجرا قرار گرفت.

طاهره شمشیری در ادامه با اشاره به این‌که ایده‌ها و طرح‌های فراوانی به دبیرخانه یازدهمین نکوداشت روز بوشهر ارسال شد؛ اما به‌دلیل کمبود بودجه تنها اجرای بخشی از آنها محقق شد، تصریح کرد: انتظار می‌رفت که سایر دستگاه‌های دولتی در نکوداشت روز بوشهر مشارکت داشته باشند؛ اما متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاده است این در حالی است که روز بوشهر متعلق به همه مردم است ولی احساس‌ مسوولیتی از سوی دستگاه‌های دیگر در این زمینه شاهد نبودیم. بنابراین با وجود اینکه هم از نظر نیرو و هم از حیث بودجه دستمان باز نبود، ولی تلاش شد تا برنامه‌های در خور شأن مردم بوشهر تصویب شود.

وی با بیان این‌که هر چند ممکن است نواقصی در برنامه‌ها دیده شود ولی بجد می‌گویم به‌صورت همه جانبه تلاش کردیم تا برنامه‌های باکیفیت و متنوعی را با محوریت فرهنگ بوشهر برنامه‌ریزی کنیم، افزود: کار بسیار دشواری بود که با بودجه بسیار ناچیز یعنی با رقمی 400 میلیون تومان که 100 میلیون آن بابت بدهی دوره‌های پیش به گروه‌های هنری هزینه شد و تنها با 300 میلیون تومان برنامه‌هایی را در حوزه‌ها و گرایش‌های مختلف برنامه‌ریزی کردیم البته بخشی از این هزینه‌ها از بودجه داخلی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر تامین شد.

شمشیری با با تاکید بر این‌که این مایه تاسف است که بودجه برگزاری هفته نکوداشت روز بوشهر از هزینه سنگفرش کردن یک کوچه کمتر است، گفت: انتخاب روز بوشهر بر اساس تاسیس مدرسه تاریخی اتفاق خجسته‌ای است که برای جلوگیری از اطاله کلام از پرداختن به وجه تاریخی این روز خوداری می‌کنم، منتها قرار گرفتن روز بوشهر در فصل خوش آب و هوای جنوب فرصت خوبی برای بزرگداشت این روز است. ما به این دلیل برای این روز هزینه می‌کنیم تا هر شهروند بوشهری به بوشهری بودنش افتخار کند و بتواند فرهنگ و هویت خود را به سراسر کشور منتقل کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بوشهر در پایان خاطرنشان کرد: به‌صورت ویژه از آقای امیری، شهردار بوشهر تشکر می‌کنم که به مقوله فرهنگ توجه ویژه‌ای دارند و با انتخاب شخصی آشنا به فرهنگ و هنر بوشهر برای ریاست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر دغدغه‌مندی خود را در این حوزه نشان دادند.

روز بوشهر را به کودکانمان بشناسانیم

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی بندر بوشهر هم با بیان این‌که 18 اسفندماه برای ما که در این شهر زیست می‌کنیم، روز بزرگی است، گفت: بدیهی است که هفته بوشهر می‌تواند هم فرصت باشد و هم تهدید؛ از این جهت می‌تواند فرصت باشد که با اجرای برنامه‌های بامحتوایی بتوان داشته‌های بوشهر را به جهانیان معرفی کرد و از این نظر هم می‌تواند تهدید باشد که با کوچک‌ترین اشتباهی خدشه به نام و اعتبار بوشهر در دنیا وارد شود.

اکبر توسلی در ادامه با اشاره به این‌که روز بوشهر متعلق به قشر خاصی نیست، افزود: بلکه همه طیف‌ها و جناح‌ها باید پای کار بیایند. درست است که شهرداری متولی این روز است ولی می‌طلبد تمام دستگاه‌های دولتی در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

وی در پایان با تاکید بر این‌که با بازدیدی که هفته پیش از دبستانی داشتم، وقتی از دانش‌آموزان سوال می‌کردم که روز بوشهر چه روزی است، اکثرا تاریخ صحیح را نمی‌دانستند، بیان کرد: بنابراین می‌طلبد برای معرفی روز بوشهر به کودکان ویژه‌برنامه‌هایی در نظر گرفته شود تا نسل‌های پایه جامعه از همان کودکی با تاریخ و فرهنگ شهر پیوند بخورند.

برنامه‌های هفته بوشهر متناسب با ذائقه همه قشرهای جامعه است

در پایان بخش نخست این نشست، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بوشهر با بیان این‌که هفته نکوداشت روز بوشهر از شنبه یازدهم اسفندماه آغاز می‌شود، گفت: هرساله با فرارسیدن اسفندماه بهار بوشهر فرا می‌رسد و فرصت مناسبی برای نمایش ظرفیت‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و... است. ما کوشیدیم در این مجال با همراهی شهردار بوشهر و کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر برنامه‌های متنوعی را متناسب با ذائقه و سلیقه همه قشرها تصویب کنیم.

صادق سعیدی در ادامه ویژه‌برنامه‌های یازدهمین نکوداشت روز بوشهر را به این شرح برشمرد: همایش چهره‌های ماندگار و تجلیل از شهروند افتخاری، جشنواره ورزش و تفریح، المپیاد ورزشی محلات، مسابقه جهت‌یابی، فستیوال موسیقی نواحی خلیج فارس، جشنواره خانواده و دریا، گرامیداشت 120 سالگی مدرسه سعادت، نکوداشت فایز؛ آواها و آیین‌های بومی محلی، جشنواره فیلم کوتاه بوشهر، هفته فیلم بوشهر یادواره مانایاد همایون شهنواز، گذر هنر، همایش ایثار و شهادت، رویداد موسیقایی نواحی ایران با حضور گروه رستاک در محوطه عمارت ملک، اکران فیلم شبی که ماه کامل شد با حضور کارگردان و عوامل، پاسداشت روز فرهنگ و هنر بوشهر، سلسله نشست‌های تاریخ و فرهنگ عامه بوشهر، جشنواره اختراعات رویش خلیج فارس، همایش مداحان و شعرای آیینی، مسابقه روباتیک روبولیان و رونمایی از کتاب بوشهرنامه.

در ادامه این نشست شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بوشهر به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفتند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بوشهر در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه در انتخاب چهره‌های ماندگار و شهروند افتخاری امسال خبری از هم‌اندیشی با فرهیختگان و صاحب‌نظران نبود، توضیح داد: اسامی 12 نفر از چهره‌های برتر علمی ادبی را در گفت‌وگو با صاحب‌نظران و فرهیختگان و همچنین در مکاتبه با بنیاد ایران شناسی و بنیاد نحبگان استان به صورت مکتوب دریافت کرده‌ایم که بدون‌شک هر کدام در حوزه خود نخبه هستند و برخی از این چهره‌ها خدمات فراوانی به جوامع جهانی داشته‌اند و در خارج از ایران زندگی‌ می‌کنند ولی به‌منظور حفظ شأن و جایگاه این بزرگواران از ذکر نام آنها خودداری می‌کنیم و در نهایت نام نفرات انتخابی در این دوره اعلام خواهد شد.

سعیدی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص نحوه پراکندگی جغرافیایی برنامه‌های هفته نکوداشت روز بوشهر گفت: برنامه‌های هفته بوشهر امسال در بیشتر محلات برنامه‌ریزی شده است حتی در محلات جنوبی دو برنامه شاخص داریم که یکی برگزاری «نکوداشت فایز؛ آواها و آیین‌های بومی محلی» در جوار آرامگاه شیخ حسین چاهکوتاهی و دیگری اجرای گروه «رستاک» در محوطه عمارت ملک است که بدون شک کار جذابی خواهد بود و جلوه‌ای از موسیقی و معماری است که در سطح ملی نمایش داده خواهد شد و حضور در این اجرا برای عموم رایگان است.

در پایان این بخش شهردار بوشهر نیز در پاسخ به سوال خبرنگار بامداد جنوب مبنی بر این‌که یکی از اتفاقات خوب این رویداد، راه‌اندازی پدیده نوظهور فرهنگی تحت عنوان «گذر هنر» است که می‌تواند قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی هنری بومی و ملی بوشهر را به نمایش بگذارد و نبود بازارچه صنایع دستی را جبران کند، آیا گذر به‌صورت دائم برنامه‌ریزی شده و قرار است در چه مکانی راه‌اندازی شود، گفت: هفته بوشهر تلنگری است برای رسیدن به ایده‌های نو. بدیهی است فرهنگ دائمی و همیشگی است و برگرفته از رسوم، آیین‌ها، پوشش، صنایع دستی و ... است. حال هر فرهنگی برای معرفی خود نیاز به کالبد دارد؛ از این‌رو ما کوشیدیم با توجه به نیازهای شهر، کالبدی دائمی را حد فاصل محوطه جلوی دانشگاه معماری تا مقابل مدرسه سعادت برای این گذر مناسب‌سازی و آماده‌سازی کنیم، چنانچه در این حد فاصل کتابفروشی و فروشگاه‌های فرهنگی قدیمی هم وجود دارد که خود به لطف کار می‌افزاید. در واقع با این طرح درصدد هستیم که فضای مناسب برای فعالیت‌های هنری ایجاد شود. البته غیر از این طرح به‌دنبال اجرائی کردن طرح سرای محله، پاتوق محله و ... نیز هستیم تا با احیای هویت محلی به حفظ و احیای هویت شهری کمک کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: