bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۳۴۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۰ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۷
عادت ندارم به اسم مستعار بنویسم، هر چند دو جین اسم مستعار دارم که همه هم آن را می‌شناسند. روز گذشته در پایگاه خبری خلیج‌فارس یادداشتی از خورشید گزدرازی خواندم، یا به قول نزدیکانش، حاج خورشید. از اینکه دست به قلم شده بود، انگشت به دهان مانده و حیرت‌زده شروع به خواندن کردم، اما...
کریم جعفری:
عادت ندارم به اسم مستعار بنویسم، هر چند دو جین اسم مستعار دارم که همه هم آن را می‌شناسند. روز گذشته در پایگاه خبری خلیج‌فارس یادداشتی از خورشید گزدرازی خواندم، یا به قول نزدیکانش، حاج خورشید. از اینکه دست به قلم شده بود، انگشت به دهان مانده و حیرت‌زده شروع به خواندن کردم، اما همان چند خط اول متوجه شدم که حاج خورشید مال این جور نوشتن‌ها نیست، برایش نوشته‌اند اما ای کاش به جای این کلمات قلمبه و جملات علمی، با همان دانش خودش چند خطی می‌نوشت بسیار رساتر بود. 

حاج خورشید که دو روز دیگر باید برای بار چندم شانس خودش را در انتخابات اتاق بازرگانی با همان دوستان همیشگی‌اش امتحان کند، اوضاع را آنقدر خراب دیده که دست به نوشتن شده که بگوید دغدغه دارد، برایش این عنوان را انتخاب کرده‌اند: «کسب و کار، کارآفرینی و آینده شغلی»! اما خود حاج خورشید و آن دو مشاور همیشگی‌اش در اتاق هم به خوبی می‌دانند که او و تیمش نه به کسب و کار باوری دارند، نه به کارآفرینی و نه به آینده شغلی! اگر داشتند در طول سال‌هایی که در اتاق بازرگانی بودند هنرشان را به رخ مردم می‌کشیدند و امروز سرشان بالا بود و می‌گفتند برای این سه مقوله واقعا چه کرده‌اند؟ رئیس فعلی و به احتمال زیاد تا چند روز دیگر، سابق اتاق بازرگانی بوشهر به نظر خودش حتی یک بار هم این نوشته را نخوانده است، چرا که اگر خوانده بود با آن مخالفت می‌کرد.

 در دورانی که آقای گزدرازی و سایر دوستان بر اتاق بازرگانی بوشهر سیطره داشتند، هیچ تلاشی برای ایجاد حتی یک شغل نشد، حاج خورشید و سایر دوستان بیایند و توضیح دهند که چند شغل برای جوانان این استان ایجاد کرده‌اند؟ چند سرمایه‌گذار را وارد این استان کرده‌اند؟ توضیح دهند که با کارت‌های بازرگانی خودشان چه میزان کار کرده و چقدر به خزانه ممکلت مالیات و عوارض داده‌اند؟ توضیح دهند که در این مدت‌زمانی که در اتاق بازرگانی کسب فیض می‌کرده‌اند، چقدر روی هم صادرات داشته‌اند؟ آقای گزدرازی جایی در این یادداشت نوشته است: «کارآفرینی یاEntrepreneurship  از قرن 16 میلادی مورد توجه اقتصاددانان بوده و موضوع جدیدی نیست.» بله، موضوع جدیدی نیست، به خصوص اینکه حاج خورشید خیلی خوب هم از واژگان لاتین برای بالا بردن سطح یادداشت علمی‌اش بهره گرفته است! اما من به‌عنوان یک شهروند و روزنامه‌نگار بوشهری از حاج خورشید و سایر دوستان وابسته که برخی‌ها 30 سال است بر اتاق چنگ انداخته و حاضر به رها کردنش نیستند، خواهش می‌کنم دست بردارند، همه تصمیم‌شان را برای تغییر گرفته‌اند، اما امیدوارم که دست غیب طبق معمول بیرون نیاید و «کارت‌ها» کاری نکنند...!!

نام:
ایمیل:
* نظر: