bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۳۴۳
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۶ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۷
نمایشگاه مانتو و لباس مردانه در فرهنگسرای بافت به کار خود پایان داد؛
لباس یکی از ضروری‌ترین نیازهای آدمی است که ورای سهم بسزایش در محافظت از پوست فرد در مقابل عوامل طبیعی، معرف شخصیت و سلیقه اوست. در حقیقت لباس یکی از نیازهای ارزشی انسان‌هاست که در هر جامعه‌ای با توجه به نگرش و بافت فرهنگی آن، از مواد اولیه موجود در آنجا تولید می‌شود.

ارائه لباس‌هایی با طعم دیرینگی و عطر مدرنیتهبامداد جنوب- الهام بهروزی:

لباس یکی از ضروری‌ترین نیازهای آدمی است که ورای سهم بسزایش در محافظت از پوست فرد در مقابل عوامل طبیعی، معرف شخصیت و سلیقه اوست. در حقیقت لباس یکی از نیازهای ارزشی انسان‌هاست که در هر جامعه‌ای با توجه به نگرش و بافت فرهنگی آن، از مواد اولیه موجود در آنجا تولید می‌شود. بدیهی است امروز صنعت پوشاک یکی از صنایع درآمدزا در سطح چهان شناخته می‌شود که برخی از کشورها نظیر ترکیه به کمک آن موفق شد تحولی را در اقتصاد خود ایجاد کند که در وهله نخست کیفیت و طراحی و دوخت محصولات تولیدی این کشور نگاه جهانیان را به خود جذب کرد و در وهله بعدی با برندسازی و توجه به ذائقه و سلیقه مخاطبان توانست در این صنعت مطرح شود.

همان‌گونه که اطلاع دارید ایران از جمله سرزمین‌هایی است که از دیرباز به‌واسطه برخورادری از فرهنگ و تمدنی اصیل و مردمانی هنرمند و خلاق در صنعت مد و لباس پیشرو بوده است منتها کمتر پیش آمد که مدل‌ها و لباس‌های ایرانی که برگرفته از المان‌ها و نمادهای فرهنگی، اسلامی و... بود به جهانیان معرفی شود و آوازه‌ آنها به ورای مرزها نفوذ کند؛ چراکه متاسفانه پیش از این ما بیشتر واردکننده مدل‌های غربی و عربی بودیم تا صادرکننده!!! شاید این هم از ضعف سیاست‌های فرهنگی ما نشات می‌گیرد که نتوانستیم زودتر از این مدل‌های ایرانی اسلامی را که در نوع خود کم‌نظیر و خوش‌دوخت هستند به جهانیان معرفی و عرضه کنیم.

هرچند در چند سال اخیر متولیان فرهنگی برآن شدند که این ضعف را با تشکیل کارگروه مد و لباس ایرانی و برگزاری جشنواره‌های متعدد و متنوع مد و لباس با حضور طراحان و نظریه‌پردازان و فعالان عرصه مد و لباس جهان در مرکز و گوشه و کنار ایران جبران کنند ولی در این میان برخی از هنرمندان و جوانان شهرستانی هم دست روی دست نگذاشتند و بر آن شدند تا با خلاقیت و نوآوری و وفاداری به طرح‌ها و مدل‌های بومی و ملی به طراحی و دوخت لباس‌هایی روی بیاورند که نه تنها فرهنگ پوشش بومی مناطق مختلف ایران را به جهانیان معرفی می‌کند، بلکه هویت فرهنگی و فرهنگ دیرینه ایرانی را به منصه ظهور می‌گذارد که از جایگاه ارزنده‌ای برخوردار است.

بوشهر از جمله مناطقی است که در زمینه پوشاک دارای تعدد و تنوع است؛ البته اکثر مدل‌هایی که در این خطه رواج داشته گرد کهنگی بر آنها نشسته؛ اما برخی از هنرمندان و طراحان بوشهر بر آن شده‌اند تا با الهام از مدل‌های به انزوا رفته بومی و با تلفیق با طرح‌های جدید و متناسب با سلیقه مخاطب امروزی محصولی تولید کنند که به غنای فرهنگ پوششی ما افزوده شود. رضا مقاتلی‌‌مطلق و هدیه رضازاده از آن جمله هنرمندانی هستند که در این زمینه چند سالی ورود کرده‌اند و طرح‌ها و لباس‌های خوش‌دوخت و شکیلی را طراحی و عرضه می‌کنند. این دو جوان به تازگی در نمایشگاه مانتوها و لباس‌های مردانه‌ای که در این سال‌ها تولید کرده بودند، از چهارم تا دهم اسفندماه در نگارخانه فرهنگسرای بافت (عمارت دهدشتی) به نمایش گذاشتند؛ نمایشگاهی که از جنس خلاقیت و نوآوری بود که در رنگ‌های ملایم و طرح‌های متناسب با ذائقه نسل امروز خودنمایی می‌کرد.

فرصتی دست داد و سری به این نمایشگاه زدیم. از آنجایی که نگارنده به تاریخ و معماری منحصربه‌فرد بافت کهن بوشهر سخت دلبسته است، حضور این نمایشگاه را بهانه‌ای برای لمس این دیرینگی یافت. سمفونی غریبی در نگارخانه با لباس‌های طراحی شده این دو جوان ایجاد شده بود؛ در بدو ورود به نگارخانه با مانتوهایی روبه‌رو شدیم که نگاه دختران و بانوان خوش‌سلیقه را به خود جذب می‌کرد و در انتهای نگارخانه هم لباس‌های مردانه به‌طرز هنرمندانه‌ای آویزان شده بود که تابلوی چشم‌نوازی از خلاقیت و ذوق طراح را به رخ می‌کشید.

لباس‌های مردانه حاصل تلاش‌های و مطالعات رضا مقاتلی‌فرد طراح لباس بوشهری است که در این زمینه موفق شده برند «رضی» را نیز ثبت و محصولات خود را با این برند روانه بازار کند. همان‌گونه که اطلاع دارید، برندسازی یکی از مهم‌ترین مراحلی است که هنرمندان برای معرفی تخصص و فعالیت خود به آن نیاز دارند. از همین روی این هنرمند با علم به این موضوع موفق شده پیشه و هنر خود را به‌شکل اصولی در دنیای هنر و اقتصاد دنبال کند.

مقاتلی‌مطلق از جمله طراحانی است که از سن بسیار پایین طراحی را آغاز کرده و از همان آغاز علاقه‌مند بوده که برند مخصوص به خودش را داشته باشد که او با پرورش آرزوی خویش و تلاش در راستای تحقق آن در بیستمین بهار زندگی‌اش موفق می‌شود به این خواسته‌اش دست یابد. برند «رضی» در ابتدا کارش را با طراحی صحنه و لباس برای تئاتر شروع می‌کند؛ اما در ادامه در سایه تجربه‌اندوزی و کسب اطلاعات بیشتر کارش را با تشکیل یک تیم (متشکل از مولود افشارپور عکاس و طراح لوگو، نازنین سرکاری گرافیست و علیرضا زارع‌پور) حرفه‌ای‌تر دنبال می‌کند.

صاحب برند «رضی» در خصوص برگزاری این نمایشگاه و همکاری‌اش با هدیه رضازاده به بامداد جنوب گفت: خانم رضازاده از همکاران بسیار خوب و خلاق من هستند، ما پیش از برپایی این نمایشگاه در کارهای دیگری نیز با هم همکاری داشتیم؛ اما دقیقا از یک سال پیش ایده برگزاری این نمایشگاه با توجه به ایده‌ها و افکاری که داشتیم، در ذهن ما شکل گرفت که خدارا شکر در نهایت اسفند امسال موفق به اجرائی کردن این ایده با همکاری فرهنگسرای بافت و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شدیم.

رضا مقاتلی‌مطلق در ادامه در خصوص کارهایی که در این نمایشگاه عرضه کرده، توضیح داد: در این نمایشگاه بیشتر لباس‌های تلفیقی با برش مدرن و پارچه‌های سنتی عرضه شده است؛ البته این کار با هدف ایجاد یک نوع سلیقه‌سازی در فعالیت‌مان صورت گرفته تا بتوانیم مخاطبان خاص خودمان را جذب کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر این‌که طراحی لباس برای آقایان کار چندان راحتی نیست؛ شما طرح‌های خود از چه منبعی الهام گرفته‌اید، بیان کرد: همین‌طور است طراحی برای آقایان چندان راحت نیست؛ اما من همه طرح‌هایم برگرفته از ایده‌های خودم بوده که در نتیجه مطالعات و گذراندن دوره‌هایی تخصصی حاصل شده است.

مقاتلی‌مطلق با اشاره به این‌که خوشبختانه در جامعه امروز جوانان از دنیای مد اسقبال خوبی دارند، افزود: که در این استقبال نوآوری و خلاقیت نقش پررنگی ایفا می‌کند و همین مساله موجب رقابت طراحان و برند‌های مختلف با یکدیگر می‌شود؛ بنابراین اگر در طراحی لباس‌های مردانه خلاقیت وجود نداشته باشد، بدون‌شک طرح‌های عرضه شده به مزاج مخاطب خوش نمی‌آید. البته باید تاکید کنم که خلاقیت و نوآوری باید به‌گونه‌ای باشد که هنجار‌شکنی و ترویج بی‌فرهنگی را در پی نداشته باشد.

این طراح جوان استقبال از نمایشگاه را که روز گذشته (جمعه دهم اسفندماه) به کار خود پایان داد، رضایت‌بخش دانست و گفت: در این دوره سعی کردیم ار پارچه‌های سنتی و اصیل ایرانی در کارها استفاده کنیم که نشان دهنده‌ایرانی بودن کار‌هایمان باشد.

در ادامه به دالانی رفتیم که مانتوهای خوش‌دوختی را به نمایش گذاشته بود. طراح و دوزنده این آثار با سینی کوچکی که در آن کاسه‌های مسی جای خوش کرده بود و شکلات‌های خوشرنگی در آن خودنمایی می‌کرد به سمت ما آمد. خودمان را معرفی کردیم و از وی دعوت کردیم که گفت‌وگویی با ما داشته باشد. با رویی گشاده پذیرا شد. هدیه رضازاده در خصوص همکاری‌اش با مقاتلی‌فرد در این نمایشگاه به بامداد جنوب گفت: با توجه به اینکه سال‌های زیادی است که مشغول به کار طراحی و دوخت هستم و تصمیم داشتم کارم را توسعه بدهم به فکر برگزاری نمایشگاه افتادم و با آشنایی که از قبل با آقای مقاتلی‌مطلق داشتم این ایده را با او در میان گذاشتم، صحبت‌های اولیه انجام شد و از اول سال ۹۷ استارت کار را زدیم، برنامه‌ریزی کردیم که نمایشگاهی را برگزار کنیم که شامل لباس‌های زنانه و مردانه باشد که همه مردم بتوانند دیدن کنند.

این طراحی که مدیریت مزون «سوکا» را عهده‌دار است در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه در طراحی و دوخت مانتوهای ارائه شده چقدر به ذائقه نسل امروز توجه داشتید و فکر می‌کنید چگونه می‌توان پیوند این نسل را با فرهنگ پوشش سرزمین خود حفظ کرد، توضیح داد: طبیعت و ذات انسان به‌دنبال زیبایی است، از این‌رو، ما باید سعی کنیم این زیبایی را در قالب تنوع رنگ، پارچه و طرح مطابق با فرهنگ خودمان ارائه دهیم. به‌طور قطع نسل امروز نیز استقبال خواهدکرد و از این طریق می‌توان با حفظ فرهنگ پوشش ایرانی سلیقه نسل امروز را برآورده کرد.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که برای شروع هیچ وقت دیر نیست؛ خودتان و توانمندی‌هایتان را باور داشته باشید، تصریح کرد: شاید زمان زیادی طول بکشد؛ اما به نتیجه دلخواه خواهید رسید. مهم‌ترین قدم در راه رسیدن به هدف انتخاب مسیر درست در راستای استعداد و علایق‌تان است.

رضازاده همچنین در پاسخ به این پرسش مبنی بر این‌که در این نمایشگاه شما مانتوهایی ارائه کردید که کاملا منطبق به فرهنگ ایرانی اسلامی است، استقبال از کارهای ارائه شده چگونه بود، گفت: بله، دقیقا همین‌طور است سعی‌ام بر این بوده که از طرح‌ها و مدل‌هایی استفاده کنم که در عین سادگی و زیبایی با فرهنگ ایرانی اسلامی منطبق باشد و خدا را شکر که توانستم نظر و سلیقه بیشتر بازدیدکنندگان را جلب کنم .

وی در پایان با تاکید بر این‌که طرح‌هایم را بیشتر از طبیعت، رنگ‌ها، سنت و... الهام می‌گیرم، افزود: آثار ارائه شده در این نمایشگاه تلفیقی از رنگ‌هایی است که در کنار هم هارمونی زیبایی به‌وجود آوردند.

در پایان قابل ذکر است که هدیه رضازاده دانش‌آموخته رشته‌های کامپیوتر (کاردانی) و حسابداری (کارشناسی) است. وی از همان کودکی به خیاطی علاقه وافری داشته است. از این‌رو پس از دانش‌آموختگی از دانشگاه از سال 87 دوره‌های نارک‌دوزی و ضخیم‌دوزی را در آموزشگاه پشت سر می‌گذارد و هنر خیاطی را می‌آموزد و مدرک این رشته را اخذ می‌کند. رضازاده پس از 10 سال فعالیت در این رشته، سرانجام در سال 97 با راه‌اندازی مزون «سوکا» حضور خود را به صورت در دنیای مد و لباس اعلام می‌کند تا بدین شکل کار خود را در زمینه طراحی و دوخت به شکل اصولی‌تری توسعه دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر: