bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۳۵۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۸ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
اکران عمومی اثر برگزیده فیلم فجر در هفته بوشهر:
اکران عمومی فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار در جریان هفته نکوداشت روز بوشهر سه‌شنبه‌شب ساعت 19 با حضور نرگس آبیار (کارگردان اثر)، الناز شاکردوست و بهناز جعفری بازیگران تلویزیون و سینمای ایران، محمدصادق سعیدی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر و ابوذر دهدار، ندا عبدالله‌زاده، طاهره شمشیری و پویا دولابی از اعضای شورای اسلامی شهر، احسان عبدی‌پور کارگردان سینما و جمع کثیری از چهره‌های فرهنگی و مردم هنردوست بوشهر در سینما آوینی بوشهر برگزار شد.

بامداد جنوب- الهام بهروزی

اکران عمومی فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار در جریان هفته نکوداشت روز بوشهر سه‌شنبه‌شب ساعت 19 با حضور نرگس آبیار (کارگردان اثر)، الناز شاکردوست و بهناز جعفری بازیگران تلویزیون و سینمای ایران، محمدصادق سعیدی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر و ابوذر دهدار، ندا عبدالله‌زاده، طاهره شمشیری و پویا دولابی از اعضای شورای اسلامی شهر، احسان عبدی‌پور کارگردان سینما و جمع کثیری از چهره‌های فرهنگی و مردم هنردوست بوشهر در سینما آوینی بوشهر برگزار شد. اجرای این برنامه را پیمان زند برعهده داشت. در بخش نخست برنامه پس از تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید و طنین‌اندازی سرود جمهوری اسلامی ایران، دو فلیم کوتاه «زیستن» اثر پیام شادنیا و انیمشین «پدر» ساخته عابدین رمضانی پخش شد که با تشویق حاضران در سالن روبه‌رو شد.

شهر بوشهر نماد گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌هاست

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در ادامه برنامه به روی سن رفت و گفت: شایسته تقدیر است که مردم سرزمینم بوشهر روزی را به نام روز بوشهر نامگذاری کردند که نماد علم و دانش است؛ روز تاسیس مدرسه مبارکه سعادت. این نشان از دانش و فرهیختگی و فرهنگ والای مردمان سرزمینی دارد که از تاریخ و فرهنگی با قدمت پنج هزار سال برخوردار است.

محمدصادق سعیدی در ادامه با بیان اینکه مردمان بوشهر مردمانی هستند که با دیگر اقوام زندگی مسالت‌آمیزی داشته‌اند، افزود: شهر بوشهر نماد گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌هاست. شهروندان عزیز سرزمینم بوشهر، روز فرخنده بوشهر و هفته نکوداشت این روز بزرگ را به شما تبریک می‌گویم. توصیه می‌کنم یکدیگر را دوست داشته باشیم و به خود، هویت، فرهنگ و شهرمان افتخار کنیم و در انتقال آن به دیگر نقاط سهم داشته باشیم.

وی در پایان سخنانش روبه عوامل فیلم «شبی که ماه کامل شد» گفت: خوشحال هستیم که در این برنامه افتخار داریم اثر برگزیده سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را با حضور نرگس آبیار کارگردان اثر، الناز شاکردوست بازیگر برگزیده این اثر و همچنین بهناز جعفری بازیگر تلویزیون و سینما به‌عنوان میهمان ویژه برنامه و شهروندان عزیز بوشهری به تماشا بنشینم.

فیلم کوتاه یک رباعی است

یکی از مدرسان سینما جوانان استان بوشهر نیز در بخش دیگر این مراسم به ایراد سخن گرداخت و در خصوص فیلم کوتاه گفت: فیلم کوتاه یک رباعی است که در زمانی کوتاه دریچه‌ای به روی ما می‌گشاید و با جهان و دیدگاه فیلمساز آشنا می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه فیلم کوتاه، قابی است که در آن دنیا را از دیدگاه فیلمساز می‌بینیم، تصریح کرد: در واقع فیلم کوتاه فرصتی برای گفت‌وگوی تصویری است؛ هرچند تا امروز این گفت‌وگوها یک‌طرفه بوده است؛ ولی با بروز و ظهور فضای مجازی و عصر ارتباطات و اطلاعات و... این گفت‌وگو به سمت دوطرفه شدن در حرکت است.

این منتقد فیلم با اشاره به اینکه مساله‌ای که امروز مسوولان، هنرمندان و مردمان بوشهر باید به توجه داشته باشند، این است که اسیر سرگیجه موفقیت نشوند، گفت: امروز دیگر شرایط تغییر کرده است؛ شما به کشورهای پیرامونمان بنگرید، نظیر ترکیه، امارات و... دارای شهرک‌های سینمایی مجهز هستند که ما در این زمینه از آنها عقب هستیم، امیدوارم با توجه به پتانسیل خوبی که در استان بوشهر در حوزه فیلمسازی وجود دارد، این ظرفیت در استان ما ایجاد شود.

وی با اشاره به پخش دو فیلم کوتاه «زیستن» به کارگردانی پیام شادنیا و «پدر» به کارگردانی عابدین رمضانی در آغاز مراسم که با اقبال مخاطبان روبه‌رو شد، توضیح داد: این دو اثر نمایانگر ظرفیت خوبی است که در حوزه فیلمسازی بوشهر وجود دارد که در زمانی کوتاه و با حداقل امکانات ساخته شده‌اند.

این مستندساز با تاکید بر اینکه پخش فیلم‌های کوتاه پیش از اکران فیلم‌های سینمایی حرکت ارزنده‌ای برای معرفی این رسانه به مردم است که در جریان یازدهمین نکوداشت هفته بوشهر اتفاق افتاده است، گفت: هیچ چیزی مهم‌تر از این برای مستندسازان و کارگردان‌های فیلم کوتاه نیست که اثرشان دیده شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه باید این عادت فرهنگی را در خودمان ایجاد کنیم که به‌تدریج با مدیوم فیلم کوتاه و مستند خو بگیریم، یادآور شد: به سمت آینده‌ای برویم که از فیلم کوتاه برای معرفی هر چه بیشتر افتخارات، هویت فرهنگی و شهری که در آن زیست می‌کنیم، استفاده کنیم.

در بخش بعدی برنامه از عابدین رمضانی و پیام شادنیا با حضور نرگس آبیار، الناز شاکردوست، بهناز جعفری و ابوذر دهدار تقدیر به عمل آمد.

دوست دارم یک فیلم در بوشهر بسازم!

سپس نرگس آبیار پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به اینکه این چهارمین سفرش به بوشهر است، گفت: وقتی برای نخستین‌بار به بوشهر آمدم اصلا احساس غریبگی نمی‌کردم. همه مردم اینجا برایم آشنا بودند و انگار سال‌ها بود که آنها را می‌شناسم؛ چراکه مردم بوشهر دوست‌‌داشتنی و خونگرم هستند. امیدوارم روزی برسد که در این منطقه اثری با تکیه بر داستانی برخاسته از اقلیم و فرهنگ اینجا بسازم؛ هرچند بوشهر خود فیلمسازان بزرگی دارد و این کار مرا دشوار می‌کند. از این‌رو استقبال می‌کنم که پیشنهادات خودتان را در پیج اینستاگرامی‌ام مطرح کنید.

بوشهر پایتخت فرهنگی خلیج فارس است

در ادامه الناز شاکردوست خطاب به حاضران با لهجه شیرین بوشهری گفت: «بوشهر عجب جای خِشیِن». مردم حاضر در سالن با شنیدن این جمله وی را تشویق کردند. شاکردوست در ادامه گفت: برای اولین بار است که به بوشهر می‌آیم و خیلی خوشحال هستم که به بوشهر می‌گویند پایتخت فرهنگی خلیج فارس و باعث افتخار ماست.

موسیقی بوشهر در من احساس خوبی ایجاد می‌کند

بهناز جعفری هم که به‌عنوان میهمان ویژه این برنامه حضور داشت، پشت تریبون قرار گرفت و گفت: اولین بار است که به بوشهر می‌آیم،؛ ولی توصیه می‌کنم که هر کسی که افسردگی دارد، به بوشهر بیاید، حالش خوب می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه گفته‌ای است که می‌گوید، موسیقی کلام خداست، افزود: من به این گفته سخت اعتقاد دارم، چون گاهی وقت‌ها خدا کلماتش را با موسیقی به سمع ما می‌رساند. موسیقی این خطه که در رزم و بزم، شادی و سوگواری و... حضور پررنگی دارد، در من احساس خوبی ایجاد می‌کند؛ حال خوشحال هستم که در این نقطه و این نکته همه با هم همدل، هم‌زبان و همکلام هستیم. از محسن نساوند متشکرم که بالاخره پس از شش سال مرا راضی کرد به این شهر سفر کنم.

اکران اثر برگزیده فجر در بوشهر اقدامی شایسته است

رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر نیز در این برنامه گفت: به‌صورت ویژه از سیدنورالدین امیری شهردار بوشهر و محمدصادق سعیدی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بوشهر و دست‌اندرکاران برگزاری هفته بزرگداشت روز بوشهر تشکر می‌کنم که برنامه‌های متنوعی را در این ایام برنامه‌ریزی و اجرائی کردند.

ابوذر دهدار با اشاره به اینکه انتخاب اثر برگزیده سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر برای اکران مردمی در یازدهمین بزرگداشت روز بوشهر اقدامی شایسته است، افزود: مایه افتخار است که در ادامه برنامه قرار است اثر بانویی را ببینیم که در 13 بخش جشنواره نامزد دریافت سیمرغ شده و در نهایت فیلم برگزیده این رویداد شده و شش سیمرغ را از آن خود کرده است.

پس از پایان سخنان دهدار و تقدیر از عوامل فیلم «شبی که ماه کامل شد»، اکران فیلم در میان تشویق‌های پی در پی مردم شروع شد؛ شروعی از جنس عشق و دلباختن به یک جفت چشم دلربا در آیینه؛ اما با پایانی تلخ و گیج در ایده‌ائولوژی‌های پوچ عاشق قاتل! این فیلم روایت واقعی از ازدواج عبدالحمید ریگی برادر عبدالمالک ریگی سرکرده گروه جندالله با فائزه منصوری است که پس از ازدواج به پاکستان فرار می‌کنند و طی ماجراهایی برادر فائزه شهاب منصوری به‌دست عبدالمالک به قتل می‌رسد و...

در این اثر هوتن شکیبا (عبدالحمید ریگی)، آرمین رحیمیان (عبدالمالک ریگی)، الناز شاکردوست (فائزه منصوری)، پدرام شریفی (شهاب منصوری)، فرشته صدرعرفایی (مادر عبدالحمید)، شبنم مقدمی (مادر فائزه) و فرید سجادی‌حسینی (پدرخوانده فائزه) به ایفای نقش پرداخته‌اند. «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی مرتضی اصفهانی و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی در سال 97 تولید شده است. این فیلم برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین نقش اول مرد و زن با بازیگری هوتن شکیبا و الناز شاکردوست، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (فرشته صدرعاملی)، بهترین چهره‌پردازی (ایمان امیدواری) و بهترین کارگردانی (نرگس آبیار) در سی وهفتمین جشنواره فیلم فجر شد.

فیلم در خود واقعیت‌های جانگدازی جای داده بود که کارگردان برای تلطیف خشونت موجود در آن به روایت عشقی پرداخته بود که تماشای ادامه فیلم را برای مخاطب قابل تحمل‌تر می‌کرد. در مجموع تازه‌ترین ساخته آبیار مانند آثار پیشین وی روایتگر داستانی واقعی بود که دیدنش شاید برای هر کسی توصیه نمی‌شود، به‌خصوص کودکان!

آبیار در این اثر کوشیده به ورطه شعار نیفتد

در پایان اکران این فیلم به سراغ مژده غضنفری، منتقد سینما و دانش‌آموخته این رشته رفتیم و نظرش را در خصوص این اثر جویا شدیم. غضنفری در این خصوص به بامداد جنوب گفت: «شبي كه ماه كامل شد» آخرين ساخته «نرگس آبيار» روايت مردي عاشق‌پيشه و شاعر مسلك است (عبدالحميد ريگي) كه در مواجهه با برادري تروريست (عبدالمالك ريگي) به‌مرور به يك تروریست بدل مي‌شود. «شبي كه ماه كامل شد» از سري فيلم‌‌هاي سفارشي (استراتژیک) با بودجه‌هاي آنچناني است كه ساخته مي‌شوند تا مخاطب احتمالي‌شان را نسبت به مواردي آگاه كنند. فيلمساز سعي كرده است به شكلي مستندنما داستاني عاشقانه را دستمايه روايت خود قرار دهد و تا آنجا كه ممكن است قصه تعريف كند و به ورطه شعارزدگي نيفتد که از اين جهت قابل توجه است.

وی در ادامه با بیان اینکه فيلم كارگرداني متوسطي دارد، افزود: بازي‌ها چندان قابل قبول نيست؛ اما گريم و بازي «فرشته صدرعرفايي» قابل اعتنا است. او با توجه به اينكه ديالوگ چنداني هم ندارد به خوبي با ميميك‌هاي چهره‌اش مي‌تواند بازي قابل توجهي را ارائه دهد و شايد بازي او بارزترين ويژگي فيلم است.

غضنفری در پایان با تاکید بر اینکه نرگس آبيار با «اشيا از آنچه كه در آينه مي‌بينيد به شما نزديك‌تر است» از حوزه ادبيات وارد فيلم بلند داستاني شد، خاطرنشان کرد: فيلم اثري مستقل و جمع و جور؛ اما اميدواركننده بود. آبيار از فيلم دوم به بعد كاملا مسير فيلمسازي خود را تغيير داد. پرواضح است ترجیح نگارنده طی کردن همان مسیر ابتدایی بود. در اینکه اين بانوی فيلمسازِ ایرانی واجد قابلیت‌هایی هستند تردیدی نیست؛ اما اگر با قابليت‌هايش در همان حوزه شروعِ فيلمسازي‌اش باقي می‌ماند و همان مسير اوليه را طي میكرد حتما با موفقیت‌هایی واقعی‌تر مواجه می‌شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: